Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Altezza.. eller no


Anbefalte innlegg

Vel ingen kan si jeg har god fantasi

men navnet sier mye..

jeg har nemelig startet prosessen med Import av en Toyota Altezza RS200

vel har enda ikke kjøpt en eller noe slikt..

Men jakten har begynt.

 

Plassen jeg leter er i Japan..

hvorfor japan?

jo for det er bare i japan den selges, og Japanske biler er ekstremt velholdte i japan.

Faktisk så er det ikke et privat salg av biler i japan, og bilene lages til en høyere standard enn de bilene som selges i resten av verden.

 

Hvorfor en Toyota Altezza RS200 og ikke en norsk Lexus IS200?

Vel for det første.. Motoren.

Det andre.. Prisen.

 

Men tilbake til det første.

Motoren i en RS200 er latterlig genialt iforhold til IS200 sin motor.

IS200 har en Rekkesekser på 155 hester

RS200 har en Rekkefirer på 210hester

 

0-100 på 9.5sec på IS200, mens det samme går unna på 7sec på en RS200

Toppfarten er økt med 10km/t, kansje ikke så viktig i norge.

hvor mange har liksom kjørt i 225km/t i norge?

Dreimomentet er selvsagt økt... skulle bare mangle :p

 

For det andre Prisen..

jeg har enda ikke kommet frem til total prisen etter import og reging..

men pga den ekstremt lave prisen på biler i japan så er det røft begrenet frem til litt under 200.000 for bilen og alt staten skal ha..

 

Men vent! i japan kjører de på feil side av gata! og rattet er feil!

ta det med ro! Bilen blir importert via TP-Racing og tar et stopp innom dubai på vegen for ombygging, selvsagt med orginal deler.

 

Problemet..

ingen til dags dato .. utenom min private økonomi..

derfor startet maset nå.. og avsluttes med bilen om enten 6 eller 12måneder..

 

 

Andre fordeler med Altezza over IS200 er eks merket

Selv om Lexus er høyt respektert i norge og har et så og si flekk fritt rykte.

så er det mer stil å komme med enn Altezza med "A" merket i grillen..

 

Jeg slenger med noen bilder

selv om "looket" av bilen er identisk med IS200

så føler jeg at jeg må poste bilder

(PS: bilen på bildet er i england)

 

84p1Front.jpg

84p2LHS.jpg

84p3Rear.jpg

84p4RHS.jpg

84p5Engine.jpg

 

legg merke til at det ikke er noe plast deksel i motoren ..

Vurderer en i samme farge .. de er litt søte :p

 

Kommer med oppdatering så fort alle prisene er inne..

og evnt når jeg får bil listene direkte fra japan..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bilen er ny (2004)modell må man ut med over 190k i avgifter til staten. Så kan man plusse på innkjøpsprisen i Japan. Så følger frakt. Så følger ombygging, så kommer importørens fortjeneste. Så årsavgift osv. Først da er bilen kjørbar med hvite skilter. Forsikring er vel heller ikke helt ubetydelig på en slik bil.

 

Du må kjøpe en ganske gammel modell dersom du skal komme med en sluttsum på 200.000kroner..

 

btw så er det mange som kjører 225km/t på norske veier. Har selv vært ganske nært det flere ganger.

Lenke til kommentar

prisen jeg går utfra er en 2001 eller 2002 modell ..

alt utenom Frakt og Ombygging og registrering er begrenet

 

Faktisk i følge den dyreste aktøren på markedet (if) er forsikringen på den billigere enn en IS200..

de liker ikke 6sylindra motorer vetu :p

 

jeg får full pris (minus registrering) om noen dager

 

Hal allerede fått klar beskjed om at Ombyggingen av denne bilen blir relativt billig..

Lenke til kommentar

RS200 er den dyrere av de 2 som selges i japan

den billigste er Altezza AS200.

 

den minner mer om IS200 i det at den har en 160 hesters Rekkesekser

den kommer bare med Automat gir da

der er nok Lexus Is200 bedre med at den har Manuell også

om det er billigere å importere den vet jeg ikke siden Prisene på Frakt ombygging er fortsatt borte for meg..

 

Forskjelden på AS200 og IS200 er faktisk bare de 5 hestene og 5Nm ..

men det utgjør en stor forskjeld på 0-100 faktisk

 

0-100 på en AS200 = 9.8 sec (Automat)

0-100 på en IS200 = 11.2 sec (Automat)

 

men vil dere ha en uten Automat så kommer RS200 med så kalt "F1-giring" også

det er teknisk sett automat men .. ja mer kontrol

og selgsavgt manuell..

 

 

jeg fant en liste over RS200 og AS200 på salg i japan ..

og fant ut at de er billigere en tidligere antatt

mellom 30.000 og 80.000 norske kroner får man de ..

Lenke til kommentar

Her er en pris liste på Biler i japan

Her er Altezza lista

 

Merk at Z-Edition er uten Skinnseter

Merk også at Prisene er i Yen

Her er 2 valuta kalkulatorer som oppdateres daglig

Aftenposten sin valuta kalkulator

 

En annen kjekk valuta kalkulator

 

på linken øverst på siden finner du litt specs og beskrivelse..

 

jeg har bestemt meg får å importere en med en litt uvanlig farge..

noe som denne

hadde jo vert morsomt

 

når det gjeler å få den inn i norge kan man bruke flere kalkulatorer på nettet til å finne prisen bla

Dinside.no sin

eller tollvesnet sin

Merk at denne ikke regner med prisen på bilen i svaret.

 

så kommer da Transport og ombygging (fra høyre til venstre) og Registrering i tillegg

pluss litt til de som fikser det ..

så 250.000 kan muligens bli rett på .. eller litt over spesielt når du ser prisene der.

ombygging blir billig vet jeg ..

Endret av Kebab GUD
Lenke til kommentar

Tror du må ta med i settingen at lys oppsett i japan er forskjellig fra norske. Har vært i kontakt med en kar som ønsket å importere en ITR fra japan, dette viste seg å bli dyrt siden det var mye som måtte ombygges.

 

Når det gjelder de 1,4 sekundene forskjell skjønner du vel selv at 5 hk og 5 nm er så lite av man normalt ikke merker det, en reduksjon på 1,4 sekunder 0-100 merker man betydlig forskjell på så her må det være flere faktorer som spiller en avgjørende rolle.

 

Ellers skal det blir spennende å høre hva slags frakt du bestemmer deg for, container frakt koster en god del, så jeg slenger meg gjerne på og bestiller en CTR motor med det samme i såfall.

 

ITR=Integra Type R

CTR=Civic Type R (Japanske edt 185 hester på 1,6 liter)

Lenke til kommentar

Det er jo helt syke priser på biler i Japan!

 

For morro skyld sjekke jeg hva det ville kostet å importere en 93 modell RX7

 

Jeg tok utgangspunkt i denne bilen.

 

Innkjøpspris: 1823.79 NOK (30000 Yen, tro om det er feilpriset?)

Importavgift: 46820,- NOK (i.flg. kalkulatoren på Toll.no, har tatt utgangs punkt i at det er en Wankel motor på 192 hester og egenvekt på 1260Kg (¹)

Moms av innkjøpspris: 4320,- NOK (²)

Totalt: 52963,79

 

Frakt og ombygning kommer i tilllegg

 

 

Nå er ikke jeg ekspert på importering av biler, jeg fulgte bare kalkuratorene og det jeg har lest om importering, så det er mulig jeg tar grundig feil.

 

 

¹) Dette er specs som jeg har i hode, det er mye mulig de ikke stemmer helt.

 

²) "Når et kjøretøy blir importert, skal det betales 24% mva av tollverdien. Tollverdien er normalt lik innkjøpsprisen for kjøretøyet, samt frakt- og forsikringskostnader frem til norsk grense." (Sakset fra Toll.no) Siden jeg ikke vet frakt og forsikringsavgift så regnet jeg ikke moms av den.

 

Rett meg hvis jeg har skrevet eller regnet noe feil :yes:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Biler som Toyots Supra, Mazda RX7 og Nissan Skyline er jo blitt litt ..

oppbrukt egentligt

er en del av de i landet nå..

vil dere være litt unike importer en bil på linje med ..

Mitsubishi FTO (DE3A) .. selvsagt vet jeg ikke en dritt om den, annet enn at den ser fin ut :p

men det er Forhjuls trekk.. :(

 

bla bla bla .. og bare surr

Lenke til kommentar

enig i den siste linja der. Er VELDIG mye styr å importere en bil til Norge, spesielt om den ikke kommer fra et annet eu-land som har samme krav som Norge. En 1999modell må tilferdstille de nybilskravene i har i norge pr i dag, ikke de vi hadde i 1999. Det kan bli tøft

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...