Anterialis Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Har laget en form (se code) med tre alternativer. Jeg vil ha sånn at hvis man merker av et alternativ så virker det alternativet som en link. Vil liksom ikke ha noe "submit knapp" eller noe sånt. Bare sånn at man blir dirigert direkte. Sånn som de bruker på barbara ved tester av saker og ting feks. Trykker man på "konklusjon" i den formen så kommer man dirkete til konklusjonen... <form> <select name="bokmerker"> <option value="about">Om siden <option value="hjelpemidler" selected>Hjelpemidler <option value="takk_til">Takk til </select> </form> Hvordan gjør jeg det?? På forhånd takk PS! Hvis aktuelt, så skal jeg linke til noen bokmerker på samme side, sånn at man blir bare "dyttet" litt lenger ned på siden, men prisnippet er jo det samme. Bare "a name" i stedet for "a href", eller?? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 du må ha en javascript funksjon.. <script language="JavaScript"> <!-- function redirect(rd) { if (rd != "") { window.location = "eventuelt mappenavn o.l" + rd + "eventuelt filetternavn o.l"; } } --> </script> plasser i <select taggen: onchange="redirect(this.options[this.selectedIndex].value)" dette skal virke viss eg ikkje har skreve nåke feil.. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) lemp inn onChange="MM_jumpMenu('parent',this,0)" i select-taggen, så legger du til følgende i head-taggen: <script language="JavaScript" type="text/JavaScript"> <!-- function MM_jumpMenu(targ,selObj,restore){ //v3.0 eval(targ+".location='"+selObj.options[selObj.selectedIndex].value+"'"); if (restore) selObj.selectedIndex=0; } //--> </script> Er i hvert fall slik dreamweaver gjør det.. Tror ikke det er den beste måten. PS! Du må avslutte option-taggene dine. <option value="www.url.com" selected>Gå til www.url.com</option> ^^Slik skal de være EDIT: Too slow Endret 12. mars 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Så du må bruke javascript da.. hmm.. Men hvis jeg skal ha i html, så funker det vel med plain html eller? prøver å holde meg til html og php..... Hvordan blir det hvis jeg skal ha en submit knapp? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 viss du ikkje vil bruke javascript, må du bruke et serverside språk (som PHP).. då sender du infoen i den forma di til PHP scriptet slik at det kan sende deg videre til den sida du vil ha.. men eg kan ikkje hjelpe deg med det.. viss du ikkje vil bruke den metoden, må du bruke javascript eller vbscript(berre i IE og mozilla/netscape med vbscript plugin - ikkje anbefalt) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Så det er ikke mulig å ha en rullemeny med alternativer og merke av et av de, for så å trykke submit og komme på en ny side.??? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 jo det er mulig, men da må du bruke meir avanserte metodar.. som server side script.. kanskje det går med javascript og, men viss du skal ha knapp er serverside best.. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) Jasså. Men noen som kan dette i java da? javascript er vel enklest. Trodde det var enklere enn dette altså hehe men det er vel ikke det... Men hvis det er noen som ikke helt skjønner hva jeg mener så se her Poenget er da at jeg skal ha en submit knapp ved siden av denne rullegardina som da går til valgt bokmerke/side. EDIT: gal url Endret 13. mars 2004 av w3p Lenke til kommentar
PT Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 (endret) PS! Hvis aktuelt, så skal jeg linke til noen bokmerker på samme side, sånn at man blir bare "dyttet" litt lenger ned på siden, men prisnippet er jo det samme. Bare "a name" i stedet for "a href", eller?? Bruk '<a href="#lengerned">Lenger ned</a>' (<- er ikke sikker på om # skal være der, men det finner du ut) og '<a name="lengerned"></a>' Endret 13. mars 2004 av PT Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Jasså. Men noen som kan dette i java da? javascript er vel enklest. Trodde det var enklere enn dette altså hehe men det er vel ikke det... Men hvis det er noen som ikke helt skjønner hva jeg mener så se her Poenget er da at jeg skal ha en submit knapp ved siden av denne rullegardina som da går til valgt bokmerke/side. EDIT: gal url java er mykje større, og er ikkje støtta i alle browsera/operativ system.. inkludert windows xp uten java installert.. javascript er det beste å bruke, då gjer du sånn som eg har forklart tidlegare.. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Ta en kikk på artikkelen «Accessible Scripting – Drop-down Jump Menus». Jeg har ikke testet dette, men det høres i det minste fornuftig ut. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 ligna veldig på det som har blitt forklart her tidlegare.. berre at det tok med litt noscript ting.. Lenke til kommentar
epsil Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 ligna veldig på det som har blitt forklart her tidlegare.. berre at det tok med litt noscript ting.. Og nettopp dette er ekstremt viktig i nettlesere uten JavaScript-støtte, eller for folk som har slått av JavaScript. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå