Gå til innhold

Har laget en form i html med alternativer

Anbefalte innlegg

Har laget en form (se code) med tre alternativer. Jeg vil ha sånn at hvis man merker av et alternativ så virker det alternativet som en link. Vil liksom ikke ha noe "submit knapp" eller noe sånt. Bare sånn at man blir dirigert direkte. Sånn som de bruker på barbara ved tester av saker og ting feks. Trykker man på "konklusjon" i den formen så kommer man dirkete til konklusjonen...

<form>
<select name="bokmerker">
<option value="about">Om siden
<option value="hjelpemidler" selected>Hjelpemidler
<option value="takk_til">Takk til
</select>
</form>

Hvordan gjør jeg det??

På forhånd takk :)

PS! Hvis aktuelt, så skal jeg linke til noen bokmerker på samme side, sånn at man blir bare "dyttet" litt lenger ned på siden, men prisnippet er jo det samme. Bare "a name" i stedet for "a href", eller??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha en javascript funksjon..

<script language="JavaScript">
<!--
function redirect(rd)
{  if (rd != "") {   window.location = "eventuelt mappenavn o.l" + rd + "eventuelt filetternavn o.l"; } }
-->
</script>

plasser i <select taggen:

onchange="redirect(this.options[this.selectedIndex].value)"

dette skal virke viss eg ikkje har skreve nåke feil..

Lenke til kommentar

lemp inn onChange="MM_jumpMenu('parent',this,0)" i select-taggen, så legger du til følgende i head-taggen:

<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_jumpMenu(targ,selObj,restore){ //v3.0
 eval(targ+".location='"+selObj.options[selObj.selectedIndex].value+"'");
 if (restore) selObj.selectedIndex=0;
}
//-->
</script>

Er i hvert fall slik dreamweaver gjør det.. Tror ikke det er den beste måten.

PS! Du må avslutte option-taggene dine.

<option value="www.url.com" selected>Gå til www.url.com</option>

^^Slik skal de være

EDIT: Too slow :cry:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

viss du ikkje vil bruke javascript, må du bruke et serverside språk (som PHP).. då sender du infoen i den forma di til PHP scriptet slik at det kan sende deg videre til den sida du vil ha..

men eg kan ikkje hjelpe deg med det..

viss du ikkje vil bruke den metoden, må du bruke javascript eller vbscript(berre i IE og mozilla/netscape med vbscript plugin - ikkje anbefalt)

Lenke til kommentar

Jasså. Men noen som kan dette i java da? javascript er vel enklest. Trodde det var enklere enn dette altså :) hehe men det er vel ikke det...

Men hvis det er noen som ikke helt skjønner hva jeg mener så se her

Poenget er da at jeg skal ha en submit knapp ved siden av denne rullegardina som da går til valgt bokmerke/side.

EDIT: gal url

Endret av w3p
Lenke til kommentar
PS! Hvis aktuelt, så skal jeg linke til noen bokmerker på samme side, sånn at man blir bare "dyttet" litt lenger ned på siden, men prisnippet er jo det samme. Bare "a name" i stedet for "a href", eller??

Bruk '<a href="#lengerned">Lenger ned</a>' (<- er ikke sikker på om # skal være der, men det finner du ut)

og '<a name="lengerned"></a>'

Endret av PT
Lenke til kommentar
Jasså. Men noen som kan dette i java da? javascript er vel enklest. Trodde det var enklere enn dette altså :) hehe men det er vel ikke det...

Men hvis det er noen som ikke helt skjønner hva jeg mener så se her

Poenget er da at jeg skal ha en submit knapp ved siden av denne rullegardina som da går til valgt bokmerke/side.

EDIT: gal url

java er mykje større, og er ikkje støtta i alle browsera/operativ system.. inkludert windows xp uten java installert..

javascript er det beste å bruke, då gjer du sånn som eg har forklart tidlegare..

Lenke til kommentar
ligna veldig på det som har blitt forklart her tidlegare.. :dontgetit:

berre at det tok med litt noscript ting..

Og nettopp dette er ekstremt viktig i nettlesere uten JavaScript-støtte, eller for folk som har slått av JavaScript.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...