Gå til innhold

15" lukter brent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det lukter svidd er det mest sansynlig delefilteret som har tatt kveld. Kondensatorene innehoder væske. Den kan koke, og dampen lukter stikkende.

 

 

For å sjekke dette må du skru ut bassen. Da finner du mest sansynlig kretskortet bak inni kassen.

 

 

Er lett og billig å ordne selv. Kjøp nye komponenter på biltema....

 

MVH Øyvind

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

delefilteret sitter vel på forsterkeren?

lagd kassa selv, er ikke kretskort der.

tror jeg..må nesten bobbeltsjekke, men trodde delefilteret satt på forsterkeren og den er ikke inni kassa. selvbygd er velbygd. NOT

forsterker-subforsterker-basskasse

 

edit: må lade opp drillen. orker ikke begynne med skrutrekker på alle de skruene.

edit: finner ikke laderen.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
delefilteret sitter vel på forsterkeren?

lagd kassa selv, er ikke kretskort der.

tror jeg..må nesten bobbeltsjekke, men trodde delefilteret satt på forsterkeren og den er ikke inni kassa. selvbygd er velbygd. NOT

forsterker-subforsterker-basskasse

 

edit: må lade opp drillen. orker ikke begynne med skrutrekker på alle de skruene.

edit: finner ikke laderen.

Hvis delefilteret sitter i forsterkeren, noe som er ekstremt sjelden, går det fire enkeltledninger fra forsterkeren til hver høyttaler, hvis du har to-veis høyttalere da...

Lenke til kommentar
Spolen i høyttaleren er dekka med en isoleringslakk. Denne kan smelte og lukte svidd. Når dette skjer er høyttaleren ofte "sprengt". Den vil da bruke mer effekt og lage mindre lyd. Men den kan fremdeles være brukbar.

Det som skjer når en høyttaler sprenges er at kobber-trådene rundt spolen blir så varme og utvider seg så mye at de tar borti ringen (magneten) som sitter rundt. Høyttaleren kan definetivt ikke spilles med etter den er sprengt! Den lukter heller ikke særlig brent etter å ha blitt sprengt.

Lenke til kommentar
Høyttaleren kan definetivt ikke spilles med etter den er sprengt!

Nå prater du om ting du ikke har peiling på.....

 

En høyttaler kan fint brukes etter den har blitt sprengt, det kommer bare an på skadeomfanget som er blitt gjort. Sprengte engang et par høyttalere, spolen utvidet seg og jeg fikk en gnisselyd når bassen slo langt. Etter en stund hadde spolen og magneten gått seg til og høyttaleren fungerte mer eller mindre normalt igjen.

 

En sprengt høyttaler kan forøvrig være veldig dårlig kost for en forsterker...

Lenke til kommentar

har sprengt 1 høyttaler hjemme og den var helt kjørt. Blafret som bare det. Var rett og slett umulig og høre på! Har også hørt en sprengt PA høyttaler og den var ikke akkuratt noe tess den heller. Kunne høre veeldig tydelig at den var sprengt!

 

Mye mulig at det i disse tilfellen har blitt gjort "skikkelig" og at de faktisk ikke kunne brukes, men som du sier kan de nok funke hvis det ikke er for stort skadeomfang. Dette var da ikke et tilfelle hos meg. Elementet måtte skiftes.

 

Sorry cdrom. Det jeg mente var at lyden ikke ville være den samme når høyttaleren er sprengt. Hadde faktisk ingen anelse om at du kunne spille spolen inn igjen slik at den faktisk kunne duge selv om den var sprengt.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
har sprengt 1 høyttaler hjemme og den var helt kjørt. Blafret som bare det. Var rett og slett umulig og høre på! Har også hørt en sprengt PA høyttaler og den var ikke akkuratt noe tess den heller. Kunne høre veeldig tydelig at den var sprengt!

 

Mye mulig at det i disse tilfellen har blitt gjort "skikkelig" og at de faktisk ikke kunne brukes, men som du sier kan de nok funke hvis det ikke er for stort skadeomfang. Dette var da ikke et tilfelle hos meg. Elementet måtte skiftes.

 

Sorry cdrom. Det jeg mente var at lyden ikke ville være den samme når høyttaleren er sprengt. Hadde faktisk ingen anelse om at du kunne spille spolen inn igjen slik at den faktisk kunne duge selv om den var sprengt.

Å kalle en høyttaler sprengt kan være så mangt... Det er ikke alltid så godt å vite.

 

Det skal sies at jeg "sprengte" høyttaleren med en svak forsterker... Men merket det heldigvis noenlunde i tide.

 

Jeg ble litt overraska selv også da gnisselyden mellom spolen og magneten gradvis forsvant. Jeg hadde aldri hørt om at det var noen som hadde prøvd på det samme, men jeg hadde altså en teori som viste seg å virke. Høyttaleren sto lenge og vel og godgjorde seg på lave frekvenser med en kraftig forsterker. Men den ble aldri like bra som en høyttaler uten skader.

Lenke til kommentar
Spolen i høyttaleren er dekka med en isoleringslakk. Denne kan smelte og lukte svidd. Når dette skjer er høyttaleren ofte "sprengt". Den vil da bruke mer effekt og lage mindre lyd. Men den kan fremdeles være brukbar.

Det som skjer når en høyttaler sprenges er at kobber-trådene rundt spolen blir så varme og utvider seg så mye at de tar borti ringen (magneten) som sitter rundt. Høyttaleren kan definetivt ikke spilles med etter den er sprengt! Den lukter heller ikke særlig brent etter å ha blitt sprengt.

Det som kan skje når en høyttaler sprenger er mer enn en ting. For eksempel kan opphengene revne opp, eller som den mest vanlig, at spolen brenner over. Man behøver ikke nødvendigvis få gnisselyden, men lakken kan smelte av, og kobbertråden får kontakt med en annen kobbertråd. Da blir spolen mye mindre, fordi mange kobberviklinger blir ubrukt i det mellomrommet mellom kortslutningen. Da kan man ødelegge forsterkeren, fordi dette vil gjøre at motstanden (ohm) blir lavere.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Hvis spolen på elementet ryker skulle det dermed ikke komme lyd mere fra elementet, da signalene fra forsterkeren går igjennom spolen. Det blir det samme som å klippe av høyttalerledningen.

 

Ved store belastninger (ved lave frekvenser) vil det kunne utvikles ekstremt varme som kan smelte lakkforseglingen på spolen slik at det oppstår kortslutning på spolen. Høyttaleren kan fungere rimelig bra etter det hvis skaden bare er på 1-2 vindinger. Er det større skader, vil ikke lengre elementet fungere som forutsatt.

 

Et annen ting som kan skje er at elementet "bunner", dvs. at spolen på elementet slår mot baksiden av magneten.

 

Noen tror at elementer ryker kun når man spiller høyt. Så enkelt er det ikke. Man må ta i betrakningen ved hvilke frekvenser det spilles høyt. Lavfrekvente lyder (f.eks. 30 hz) er større belastningen på basselementet enn f.x 100 hz.

 

Et problem er at mange forsterkere ikke har innebygd "subsonisk filter", et filter som filtrerer bort lavfrekvente signaler, typisk under f.eks. 20-30 hz. Spiller man høyt kan det skapes vibrasjoner som forplanter seg til avspillingsutstyret (f.eks. CD-spilleren). Disse vibrasjonene vil bidra til at avspillereutstyret gir i fra seg mer subsoniske/lavfrekvente lyder som kan være direkte skadelig for elementet (også såkalt "feedback"). (Har forresten hørt CD-spillere som tåler mindre rystelser/vibrasjoner enn en typisk gammeldags platespiller).

 

God kjøling av spolen er et møst dersom man ikke har et subsonisk filter. Har ikke forsterkeren subsonisk filter, bør man bygge en slik selv.

 

BTW: Kortslutninger og svidde elektriske kretser lukter som "kattepiss".

Endret av frans
Lenke til kommentar
Hvis spolen på elementet ryker skulle det dermed ikke komme lyd mere fra elementet, da signalene fra forsterkeren går igjennom spolen. Det blir det samme som å klippe av høyttalerledningen.

 

Ved store belastninger (ved lave frekvenser) vil det kunne utvikles ekstremt varme som kan smelte lakkforseglingen på spolen slik at det oppstår kortslutning på spolen. Høyttaleren kan fungere rimelig bra etter det hvis skaden bare er på 1-2 vindinger. Er det større skader, vil ikke lengre elementet fungere som forutsatt.

 

Et annen ting som kan skje er at elementet "bunner", dvs. at spolen på elementet slår mot baksiden av magneten.

 

Noen tror at elementer ryker kun når man spiller høyt. Så enkelt er det ikke. Man må ta i betrakningen ved hvilke frekvenser det spilles høyt. Lavfrekvente lyder (f.eks. 30 hz) er større belastningen på basselementet enn f.x 100 hz.

 

Et problem er at mange forsterkere ikke har innebygd "subsonisk filter", et filter som filtrerer bort lavfrekvente signaler, typisk under f.eks. 20-30 hz. Spiller man høyt kan det skapes vibrasjoner som forplanter seg til avspillingsutstyret (f.eks. CD-spilleren). Disse vibrasjonene vil bidra til at avspillereutstyret gir i fra seg mer subsoniske/lavfrekvente lyder som kan være direkte skadelig for elementet (også såkalt "feedback"). (Har forresten hørt CD-spillere som tåler mindre rystelser/vibrasjoner enn en typisk gammeldags platespiller).

 

God kjøling av spolen er et møst dersom man ikke har et subsonisk filter. Har ikke forsterkeren subsonisk filter, bør man bygge en slik selv.

 

BTW: Kortslutninger og svidde elektriske kretser lukter som "kattepiss".

Mhm... Enig i det. Men det er ikke nødvendigvis bare ved subsoniske frekvenser en sprenger høyttalerne lett. Jeg sprengte 2 diskanthøyttalere uten av og høre noe som helst! Det som skjedde var at apparatet jeg tilkoblet genererte en frekvens som var over det hørbare området for øret, men som diskantene fint klarte og gjengi. Etter noen sekunder med høyt volum var diskantene totalt ødelagt, uten av at jeg hadde hørt noen ting!

 

"Spiller man høyt kan det skapes vibrasjoner som forplanter seg til avspillingsutstyret (f.eks. CD-spilleren). Disse vibrasjonene vil bidra til at avspillereutstyret gir i fra seg mer subsoniske/lavfrekvente lyder som kan være direkte skadelig for elementet (også såkalt "feedback"). "

 

Feedback forekommer når lyden går i en loop mellom høyttaleren og noe som kan plukke opp lyden. Oftest en mikrofon. En CD spiller vil ikke ha muligheten til og plukke opp lyden, og da kan det ikke kalles feedback.

Lenke til kommentar

subben min er sprenkt ved dype toner og store membranutslag knittrer den noe allvorlig (den lukter faktiskt brent men man må helt inntil for å lukte det)

fant for ikke så lenge siden ett par høyttalere på loftet med samme problem (man må spille veldig høyt for å merke det)

har også en proson høyttaler som lager ulyder men vet ikke hva som feiler den

en kammerat har ett par høyttalere som er spillt så høyt at gummien runt er løsnet

 

DET ER FORSKJELL PÅ FORVRENGNING OG SPRENGTE ELLEMENT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...