rgj Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er det andre enn meg som ikke kjenner seg igjen i det påståtte faktum at Shuttle SN45G skal være så stillegående?!?! Trodde jeg kjøpte meg en støysvak boks, men når viftesystemet setter igang, er det blant de minst lydløse kjølesystemer jeg har hørt!!! Har satt opp autostyring osv i BIOS, så periodevis er det relativt stille, men desverre alt for sjeldent... Noen som også opplever dette? Noen som har prøvd å bytte ut noe? Hjelper det å bytte til en annen vifte, eller er det selve "I.C.E. heat-pipe"-teknologien? Lenke til kommentar
kain Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Min shuttle bråker nesten ingen ting det vil sef hjelpe å skifte til en annen vifte som er mer stillegående Lenke til kommentar
Fenwick Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Etter det jeg har forstått, kan både PSU'en og vifta skiftes ut. En papstvifte 80x80 på 12 db skulle hjelpe litt, men systemet vil nok bli varmere da. Men vil tro at ikke det er store forskjeller ang flytting av luft, og det blir nok endel mindre støy. Noen som har specs'a på stockvifta (sunon-ettellerannet) til shuttle? Lenke til kommentar
palarsen Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Har erfart at det er strømforsyningen som støyer klart mest i disse. To 40mm-vifter som går på en vanvittig hastighet. Byttet dem ut med to Pabst-vifter og det hjalp ganske bra. Trodde det bare var plass til 10mm tykke vifter, men det hadde gått fint med 20 også og da hadde den blitt enda mer stille siden disse dytter mer luft på samme omdreining. /Per Arne Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 ble også overrasket over støynivået når jeg kjøpte shuttle.. måtte mye modding til før jeg ble fornøyd.. prøvde først og bytte psu vifta med ei 20 mm papst, var rimelig trang og måtte mekke litt for og få den inn! men syntes fortsatt det var for bråkete så endte opp med å lage en hjemmelaga funnel fra 40 til 60 mm, så satte jeg på ei gammel vifte som jeg kjørte på 7 volt. da ble det tyst! på cpu bytta jeg vifta med ei 12 db papst, litt lunka men funker ok.. har vurdert og få laga et hull i toppen bak cd drev til ei 80mm vifte.. evt to 60mm, til å suge ut varm luft.. får man ned tempen litt i kabinette kan man kanskje sette på en zalman chipset kjøler på northbridgen også! Lenke til kommentar
bernini Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Det er strømforsyningen som er den største synderen hos meg. Prøvde å stoppe den med en blyant for å sjekke. Har byttet ut 80mm'eren med en papst 19db (Ingen temp forskjell), skal prøve med 12 db en annen gang. Har nå bestilt ny vifte til psu, som ligger på posten nå. Gir tilbakemelding da. Ellers kan du lese på forumet til SFF Tech. Der finner du det meste av info om modding/støydemping av shuttle pcer. Edit: Så ikke at han over skrev noenlunde det samme som meg EditII: Et lite sp.mål: Jeg bestilte en Papst 40x40x10 mm til Shuttelen, skulle egentlig ha den på 19dB men, den hadde de ikke inne, så jeg bestillte den på 26dB. Er dette samme vifte bare med høyere turtall, slik at jeg kan få den ned på 19dB med viftekontroller? EditIII: Hvilken psu er det i SN45G? Den gamle med 1 vifte eller den nye med 2? Endret 12. mars 2004 av gordito Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er dette samme vifte bare med høyere turtall, slik at jeg kan få den ned på 19dB med viftekontroller?med 2? skulle tro det, 26 db versjonen kjører på 5400 o/min mens 19 db kjører på 4300 o/min. men husk 19 db fra en 40mm vifte er no helt annet en 19db fra en 80 mm vifte.. mye mer "gnålete" lyd.. Lenke til kommentar
bernini Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er dette samme vifte bare med høyere turtall, slik at jeg kan få den ned på 19dB med viftekontroller?med 2? skulle tro det, 26 db versjonen kjører på 5400 o/min mens 19 db kjører på 4300 o/min. men husk 19 db fra en 40mm vifte er no helt annet en 19db fra en 80 mm vifte.. mye mer "gnålete" lyd.. Ja, det er sant, men det er uansett bedre enn det forbanna grisehylet som den viften som er nå produserer. Orker heller ikke å stresse med funnel og slikt som stikker en halvmeter ut av kabinettet bak. Har skjermkort og ekstern hd som støyer litt uansett, så jeg er ikke ute etter stillheten selv. Takk for svar Men nok om meg, har trådstarter fått svar på det han ville? Lenke til kommentar
Fenwick Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 på cpu bytta jeg vifta med ei 12 db papst, litt lunka men funker ok.. Hvor mye varmere ble systemet sånn ca da? Lenke til kommentar
rgj Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Ja, takker og bukker for mange gode (og raske) innspill. Skal kjøpe inn noen nye vifter og vurdere resultatet... Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 jah, er den s... psu vifta.. har tenkt på følgende hack... Lage et hull på sida av psu til en større vifte som kan blåse kald luft inn på sida av psu.. men jeg tørr liksom ikke helt å sette i gang Lenke til kommentar
rgj Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Er det forresten noen som har testet silentX-psu på 250w i forhold til det originale på 200w? Noen betydelig forskjell? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er det forresten noen som har testet silentX-psu på 250w i forhold til det originale på 200w? Noen betydelig forskjell? Mer behagelig støy, ikke mindre, that's all. Lenke til kommentar
bernini Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Er det forresten noen som har testet silentX-psu på 250w i forhold til det originale på 200w? Noen betydelig forskjell? Etter det jeg har hørt, så er den ikke så "Silent" som shuttle vil ha det til, men betydelig stillere enn den gamle. Den omtales i testen av en av de nye shuttlene på sfftech.com. jah, er den s... psu vifta.. har tenkt på følgende hack... Lage et hull på sida av psu til en større vifte som kan blåse kald luft inn på sida av psu.. men jeg tørr liksom ikke helt å sette i gang Tenkte på det jeg også, men ser ingen andre som har gjort det, så det er nok noe som svikter med den ideen Endret 12. mars 2004 av gordito Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er det forresten noen som har testet silentX-psu på 250w i forhold til det originale på 200w? Noen betydelig forskjell? Etter det jeg har hørt, så er den ikke så "Silent" som shuttle vil ha det til, men betydelig stillere enn den gamle. Den omtales i testen av en av de nye shuttlene på sfftech.com. 36 dB støy, om noen lurte. Lenke til kommentar
bernini Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er det forresten noen som har testet silentX-psu på 250w i forhold til det originale på 200w? Noen betydelig forskjell? Etter det jeg har hørt, så er den ikke så "Silent" som shuttle vil ha det til, men betydelig stillere enn den gamle. Den omtales i testen av en av de nye shuttlene på sfftech.com. 36 dB støy, om noen lurte. Ja, det er jo Silent som bare det.. Min Creative Slix (SB51G), ble markedsført som "Ultra Silent".. Det var ikke helt 100% korrekt kan man si.. Skjønner ikke hvorfor produsentene ikke greier å gjøre de mer stillegående. De fleste nerder med litt moddeskills greier jo enkelt å redusere støynivå uten nevneverdige temperaturproblemer. Jeg ville gjerne betalt ekstra for å få en stille boks ferdigmoddet fra produsent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå