Gå til innhold

Demo av One Must Fall: Battlegrounds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC Gamer, blant mange, dreit på draget da de skulle anmelde dette spillet. De påstod at det ikke er "strafing" eller andre måte å bevege seg på sidelengs. En slik påstand er en grov fornærmelse mot spillet (fordi en uhorvelig mengde taktiske muligheter overses, og spillet ser ut til å mangle dybde). Noen spillere vil kanskje irritere seg over at demoen tar deg direkte til en (kort) tutorial som lærer deg slike "navigeringstricks" - da er det viktig å huske på at "skylden" i stor grad er PC Gamers.

 

Uansett, et par tips:

For å strafe, hold Evade knappen inne mens du holder Venstre eller Høyre (hvilke taster eller gamepad buttons det dreier seg om kan naturligvis konfigureres under Options)

"Sirkelstrafing" kan oppnås ved å i tillegg bruke Forover eller Bakover

Bare Evade tasten lar deg dukke. Gjør deg til et mindre mål og du kan unngå en del angrep. Hvis du løper når du trykker evade, vil roboten "skli" langs bakken. Med dette kan du f.eks. unngå motstanderens angrep mens du selv kommer nær nok til å angripe selv.

Hvis du holder inne Evade før Jump, hopper du høyere

Retning,Retning+Evade (eller Retning,Retning,Evade - som noen foretrekker) er en måte å unngå angrep og samtidig bevege seg litt rundt motstanderen på.

Retning,Retning+Jump lar deg hoppe til sides, bakover eller forover. Kan brukes både offensivt og defensivt med de fleste robotene.

Jump, Retning+Retning. Dette kalles "hit evades" og kan brukes både til posisjonering til et angrep, og defensivt for å forsøke å komme ut av combos (dette vil du sette pris på mot bedre spillere, men de samme gode spillerne forventer også ofte slike hit evades, og straffer deg for forsøket. Hit evades fungerer bare når du er i lufta, og kan gjøres både mot venstre og høyre, samt forover og bakover. Etter at du evt. har unngått mer skade av en combo, kan du gå direkte til et eget angrep.

 

En del spillere blir sjokkert over at det ikke er mouselook i dette spillet. Men dette er ikke et problem, snarere tvert imot. Etter 10 minutter behersker du kontrollene, enten du foretrekker keyboard eller gamepad. Etter at du har fått noe mer erfaring, vil du nesten garantert innse at typisk FPS-kontroll med mus i tillegg til tastatur ville fungert dårlig i dette spillet.

 

En annen ting som bør nevnes er spillermiljøet foreløpig er knøttlite. Mange du vil treffe på har testet spillet i flere måneder. Selv har jeg testet spillet i bortimot to år (ting tar tid med 1 programmerer på prosjektet - ressursmessig er ikke Diversions Blizzard, akkurat). Dette betyr at nye spillere kan forvente å bli grisebanket. Og spillet har liten toleranse for såkalte "button mashers". Heldigvis er spillet svært givende når man først er "god nok" til å vinne et par runder nå og da. Dessuten er de aller fleste erfarne spillerne svært greie, og vil svare på spørsmålene folk måtte ha. Det er til og med folk som tilbyr trening med de tre demo-robotene.

 

Spillet må sies å være ulikt alt annet der ute, men er 3D tredjeperson (at en del blir forvirret og forventer at det skal te seg mer som en FPS er derfor kanskje ikke så rart). Et multiplayer fighting game for PC (!), med opptil 16 spillere eller til og med flere (forutsatt at maskinen og internettforbindelsen din holder mål) er galskap, egentlig. Mulig jeg er naiv, men jeg vil gjerne at slik galskap og originalitet skal lønne seg for de som faktisk tør.

 

Har som sagt en del erfaring med spillet, så hvis noen har spørsmål er det bare å spørre :).

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...