Gå til innhold

AMD ellr P4?

Haslum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det sies at AMD Athlon 64 3200 er bedre en P4 3.2ghz Men hvem av dei er best til og spille med???

Tråder som dette tror jeg ikke du får noe særlig fornuftig ut av. Sjekk heller ut diverse online benchmarks som passer inn i ditt bruksmønster og avgjør utifra det. De har med andre ord hver sine for- og bakdeler, hvor av pris forsåvidt er en av dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor AMD er billigere enn Intel?

Det er rett å slett fordi amd er mye flinkere en intel for tia. Mye lavere produksjonskostnader. Er min påstand i hvertfall. :-P

Dessuten har Intel et balle tak på "proffmarkedet", ikke spør meg hvorfor.

Alle bedrifter o.l. kjøper jo nesten bare maskiner med Intel i, så de kan sjekker vel å høyt de kan presse prisen før folk slutter å kjøpe det...

Lenke til kommentar

For spill vil du ha en AMD64, tro meg. Pentium4 er bedre på mange andre områder, som video-encoding og server-bruk (mye pga. hyperthreding), men til så-og-si alle mulige spill-applikasjoner er AMD64 definivt ikke bare mest for pengene, men også rett og slett raskest.

-Stigma

Lenke til kommentar
For spill vil du ha en AMD64, tro meg. Pentium4 er bedre på mange andre områder, som video-encoding og server-bruk (mye pga. hyperthreding), men til så-og-si alle mulige spill-applikasjoner er AMD64 definivt ikke bare mest for pengene, men også rett og slett raskest.

Enig i essensen av det du skriver bortsett fra at P4 er bedre til video-encoding og tjener-bruk enn AMD64 (Athlon 64/Opteron), bare se her hvis det skulle være noen tvil:

http://www.digit-life.com/articles2/intela...ideo/index.html

Conclusion: "We can't single out the only preference for video encoding."

og her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...bserving&page=1

"Pentium 4 CPU's really aren't designed to be servers, they are designed to be desktop chips. Despite the fact that they can run at awfully high clock speeds, the Pentium 4 architecture is simply not as efficient as AMD's Opteron for handling server tasks."

:roll:

Lenke til kommentar
Det sies at AMD Athlon 64 3200 er bedre en P4 3.2ghz Men hvem av dei er best til og spille med???

I følge tester skal en Athlon64 3000+ være ca like rask som en P4 3.5 GHz (teoterisk CPU ennå) til spill. Dette er FØR en legger Athlon 64 over til 64-bit med de 64-bit spillene som kommer på markedet. 64-bit har vist ca 30% økning i FPS. Skal en dra det inn i bildet vil en A64 3000+ være like rask som en ca 5 GHz P4.

Forskjellen mellom Athlon64 3000+ og 3200+ er eforøvrig liten.

Uansett: Til spill er Athlon64 den raskeste CPU-en.

Lenke til kommentar
Hvorfor AMD er billigere enn Intel?

Det er rett å slett fordi amd er mye flinkere en intel for tia. Mye lavere produksjonskostnader. Er min påstand i hvertfall. :-P

Dessuten har Intel et balle tak på "proffmarkedet", ikke spør meg hvorfor.

Alle bedrifter o.l. kjøper jo nesten bare maskiner med Intel i, så de kan sjekker vel å høyt de kan presse prisen før folk slutter å kjøpe det...

AMD er billigere enn Intel fordi de har lavere fortjeneste på prosessorene sine enn Intel. Produksjonskostnadene er nok høyere for A64 enn P4.

Grunnen til at Intel har balletak i "proffmarkedet" (regner med du mener bedriftsmarkedet) er to delt. Den ene grunnen ser du alt for mange eksempler på her på forumet. Nemlig ustebile systemer. Den andre grunnen er at endring tar tid, som igjen er en sammensatt årsak. F.eks en holder seg gjerne til produkter en kjenner og "vet" fungerer.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Jeg tror nok grunnen til at Intel historisk har hatt et så godt grep om bedriftsmarkedet kan forklares mye enklere; $$$

Intel har sprøytet inn enorme mengder penger i markedsføring og har dratt i land en rekke eksklusive og langsiktige avtaler med de største PC-produsentene i verden. Men dette er nå i ferd med å endre seg siden AMD spiser markedsandeler fra Intel på dette området også nå.

IBM, SUN, HP, Fujitsu-Siemens, Newisys, Appro, Tyan og Angstrom er noen få eksempler på selskaper som nå også leverer AMD Opteron-løsninger til bedriftsmarkedet. Bare Dell og Supermicro står igjen av de som tidligere kun leverte løsninger med Intel-prosessorer, så det er helt klart et regimeskifte på gang nå :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Dette er jo flamebait numero uno. Hva som er best av AMD og Intel kommer folk til å krangle om i evigheter.

Sjekk opp nettsteder som tester disse mot hverandre, og gjør deg opp en mening selv. Men husk at syntetiske tall ikke er alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...