MaxGomp Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Er alle åtte leder i bruk på en vanlig TP-kabel? Dersom en ser på en standard nett-kobling, benyttes fargekoder: Hv/Blå - Blå, Hv/Orange - Orange, Hv/Grønn - Grønn, Hv/Brun - Brun. Men ved krysset kabel, byttes det om på parene 2 og 3. Stemmer? Dermed så er det egentlig kun Orange og Grønn par som egentlig er i bruk, siden en opererer med et rx og tx system? Jeg prøver nemmelig å få en bekreftelse på om en kan løse en liten krise her, der jeg trenger å kjøre 2 nett-tilkoblinger på èn kabel? Hvis det jeg har funnet ut så lang er riktig, ligger aktive ledere tilkoblet på terminalene 1, 2, 3 og 6 i en kat5 kontakt. Jeg er klar over at TP-kabelen har flere andre egenskaper, men vi snakker om en kort avstand (ca. 7 meter), og 10Mbits hastighet er mer enn nok - sett i forhold til å legge en ny kabel hjennom 20cm armert betong.... Hadde vært særdeles interessant å hør om noen har testet dette før, og eventuelle erfaringer. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Hei! Hvis du skal splitte et nettverkspunkt trenger du en splittkabel. Denne er laget slik at maskin en bruker tråd nummer 1, 2, 3 og 5 mens maskin nummer 2 bruker 4, 6, 7 og 8. Skal du koble deg direkte på en switch trenger du en kabel, skal du splitte et nettverkspunkt må du ha to (en til maskinene og en fra punktet på telematikkrommet og til hver sin port på switchen) *Tronaldo* Lenke til kommentar
AndyCap Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Ja, det går stort sett greit å kjøre 2 10 eller 100 Mbit/s ethernett forbindelser gjennom en kabel. Du får også kjøpt ferdige splittere som flytter de to parene (orange og grønn) over på de to ledige. (brun og blå) . Dette funker ikke for Gbit da man har tatt i bruk alle 4 parene. Samme for 100VG-anylan (som du høyst sannsynligvis ikke har) Lenke til kommentar
AndyB Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Dette går fint til 10 Mb og 100 Mb men ikke 1000 Mb Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) edit: Noen kom meg i forkjøpet. Mitt innlegg ble dermed overflødig. Endret 12. mars 2004 av Wayshot Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Hvis du skal splitte et nettverkspunkt trenger du en splittkabel. Denne er laget slik at maskin en bruker tråd nummer 1, 2, 3 og 5 mens maskin nummer 2 bruker 4, 6, 7 og 8. Dette er ikke riktig. Det er pinnene 1, 2, 3 og 6 på RJ-45 kontakten som skal benyttes i begge ender! Pinner 1 og 2 på i den ene enden skal kobles til pinne 3 og 6 i den andre enden. Og vice versa. Edit; her har du en visuell beskrivelse: http://gccprinters.com/support/doc/crossover.html timtowtdi Endret 12. mars 2004 av timtowtdi Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 ahhh.... Var litt for kjapp. *Lese gjennom før post neste gang* Lenke til kommentar
MaxGomp Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Hei alle!! Takk for gode svar!! Etterhvert som de spratt opp her, turde jeg ta sjangsen på en bråkjekk omkoling av mine nettkontakter. Og dette fungerer perfekt! Sparte meg for en uhyggelig mengde ekstra-arbeid! Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Bruke search også før neste gang kanskje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå