Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP Server/IP

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske ny på dette med å sette opp FTP-server og IP-adresser. Til nå har jeg Win XP ordnet IP'er for meg automatisk! :blush:

Jeg ønsker altså å sette opp en FTP server slik at jeg kan få ekstern tilgang til filene på maskinene min hjemme.

Jeg kjører trådløst nettverk gjennom en 3Com trådløs router og har Bulletproof som ftp program.

Er det ikke slik at hver PC på hjemmenettverket har hver sin lokale IP? Og internettforbindelsen har en IP (fra Bluecom). Eller....det er her jeg er veldig usikker.

Siden jeg er usikker her, er jeg også veldig usikker på hvor og hvilke IP'er jeg skal legge inn i Bulletproof.

Veldig takknemlig for hjelp!! :thumbup::w00t:

Mvh

Pål-André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger bare gå til 192.168.1.1 eller likndende og sette opp en virtual dmz server.... du setter inn din ip og port 21.... du trenger ikke skirve inn noen ip i bulletproof..... og neste gang... still mer konkret spm... trodde nesten du mente server for å gi andre på nettverket iper ^^

det er dchp :p

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente også.. Nå er jeg litt forvirret.....

Kjempetakknemlig hvis noen kan gi meg en "oppskrift" og forklaring på dette.

For å være helt klar:

Jeg har:

- Bulletproof

- 3Com wireless router

- ADSL fra Bluecom

Jeg ønsker:

Sette opp en ftp server slik at fetteren min kan laste ned en fil fra maskinen min! ;)

Please! Hjelp meg!! :w00t:

Lenke til kommentar

Altså det er poenget med NAT, som routeren din kjører. NAT=Network Address Translation.

Dvs. at når noen på Internett taster inn ftp://123.123.123.123 (den adressen routeren har fått fra Bluecom på utsiden) i nettleseren sin, så oversetter routeren den adressen til ftp://192.168.1.24 på innsiden.

Men du må sette opp dette på routeren din. Det kan kalles PAT/DMZ/SUA f.eks. Du skal da gjøre slik at trafikk på port 20 og 21 skal 'forwardes' til 192.168.1.24.

Sånn enkelt og litt rotete forklart iallefall ;-)

Lykke til.

timtowtdi

Lenke til kommentar

gå inn på www.no-ip.com

så registerer du deg der (gratis)

så registrerer du f.eks "kjonix.serveftp.com"

så laster du ned "No-IP DUC" som oppdaterer den dynamiske IP addresen din automatisk.

Har ikke peiling på Bluecom, men du må angi vilke porter du skal bruke. standard 21

Bulletprof:

Mulit IP setting - passive mode

velg Dynamic IP - skriv inn "kjonix.serveftp.com" (vist du har valgt dette navnet)

og skriv in passive port range- disse må du forwarde til den interne ip addressen til pcen der du kjører ftp servern

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpen! Jeg skjønte ikke helt det siste avsnittet til siste innlegg, dette med passive port range! Vennligst forklar.... :blush:

en ftp server leter etter "inncomming connections" på port 21, dette kan du endre på.

for min del som har NGT og NATing i adsl rutern så har jeg forwarda en port f.eks 8000 til incomming

se under setup / general : listen on port number

Videre så må du forwarde porter til overføringen, f.esk port 8010 - 8020.

som stiller inn under multi IP setting / Passive Mode

er servern din f.eks intern ip 10.0.0.20 må du forwarde disse portene for at folk skal kunne koble seg til. Generelt er det "greit" å ha en annen port en 21, for den er standard og vil gjøre det lettere for "uvedkommne" å logge seg på.

ftp://kjonix.serveftp.com:8000/

vil da bli adressen dersom noen skal logge seg på uten ftp client.

Lenke til kommentar

når du kjørere NO-IP DUC programmet og har forwarda porter så trenger du ikke stresse med interne IP addresser. De portene du har forwarda går direkte til den pcen du har FTP servern på.

under Setup / Dynamic IP har jeg forøvrig skrevet inn den Interne IP en til min ftp server, har ikke holdt på så lenge med FTP server selv, så jeg vet ikke om det egentlig er nødvendig, men nå funker det hvertfall her så da lar jeg det bare være :)

Lenke til kommentar

LAN:

Har du satt opp faste ip adresse på maskinen eller kjører du DHCP?

Anbefaler å bruke fast IP, da slipper du å måtte forandre forwardingen hvis IP'n din skulle forandre seg.

WAN:

Registrer deg hos No-ip eller dyndns slik at du får en adresse som linkes til IP'n du får fra BlueCom.

På pc'n din så installerer du et lite program som oppdaterer IP'n til routeren din mot No-ip/Dyndns adressen din. (står forklart på hjemmesidene deres)

Bulletproof ftp server:

Her er en GUIDE, er ikke så vanskelig å sette opp men du må bare passe på rettighetene til brukerne.

(slik at brukerne ikke kan slette filer og slikt)

Lenke til kommentar

For at noen utenifra skal komme seg inn på ftp serveren så må du sette opp port forwarding i routeren.

På min 3Com router så velger man: Firewall --> Virtual server --> så taster du inn ip adressen til maskinen du har ftp serveren på og velger port (20, 21)

Her er et screenshot av 3Com routeren min:Klikk Her

Endret av RC1
Lenke til kommentar

Det var bedre ja... Nå fikk jeg kontakt, men så kom følgende feilmelding:

200 Type set to A.

530 PORT command only accepts client IP address.

Må bare si tusen takk for all hjelp, summen av alle svarene har ført frem til en (nesten) løsning....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Det var det jeg mente også.. Nå er jeg litt forvirret.....

Kjempetakknemlig hvis noen kan gi meg en "oppskrift" og forklaring på dette.

For å være helt klar:

Jeg har:

- Bulletproof

- 3Com wireless router

- ADSL fra Bluecom

Jeg ønsker:

Sette opp en ftp server slik at fetteren min kan laste ned en fil fra maskinen min!  ;)

Please! Hjelp meg!!  :w00t:

Jeg tror det går raskere å brenne fila på en CD og sende den i posten, og jeg tror vel heller ikke at du har lov til å sette opp servere iht Bluecom sine betingelser.

:p

Ang. feilmelding, sjekk access-listene i serveren.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Se om localhost/ip til den maskinen DU sitter på ligger i access-listene.

Evt. søk på google etter feilmeldingen, eller les FAQ/Help-fila til serveren du har satt opp. Den har som regel en oversikt over vanlige feilmeldinger.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...