Gå til innhold

athlon 64 eller pentium 4

Larkin

Anbefalte innlegg

skal kjøpe ny processor og hovedkort og lurer på ka jeg skal kjøpe. noen sier jeg burde satse på athlon 64, er den bedre en pentium 4.
Athlon 64=2Ghz
Pentium 4=3Ghz
burde man tenke Mhz eller? Endret av Larkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å si det enkelt og greit; amd64.

dette trenger du ikke å undersøke engang. det er utdiskutert og avgjort at amd har den beste prosessorløsningen for tiden.

ETT tilfelle er p4 å vurdere, og det er om du bruker programmer som er spesielt optimalisert for SSE2, som 3dmax, og prioriterer dette sterkt

Lenke til kommentar

Jeg har AMD Athlon64 3200+ og er i alle fall kjempefornøyd. Før oppgraderingen hadde jeg en Athlon 1400 og Geforce 4 TI 4600. Med det gamle oppsettet fikk jeg 8841 i 3DMark2001. Etter oppgraderingen til Athlon64 og med samme skjermkortet fikk jeg 14163 i 3DMark2001. Rimelig bra ytelsesforbedring.

Lenke til kommentar

dette trenger du ikke å undersøke engang. det er utdiskutert og avgjort at amd har den beste prosessorløsningen for tiden.

ETT tilfelle er p4 å vurdere, og det er om du bruker programmer som er spesielt optimalisert for SSE2, som 3dmax, og prioriterer dette sterkt

Athlon 64 støtter SSE2.

Lenke til kommentar

dette trenger du ikke å undersøke engang.  det er utdiskutert og avgjort at amd har den beste prosessorløsningen for tiden.

Athlon 64 støtter SSE2.

Det stemmer, men Pentium 4 arkitekturen er i stor grad bygd opp rundt SSE2, og er mye sterkere her enn på andre områder v.s. Athlon

Med andre ord: SSE2-optimalisering av koden vil normalt gi større ytelsesøkning for Pentium 4 enn for Atlon 64.

Lenke til kommentar

Det stemmer, men Pentium 4 arkitekturen er i stor grad bygd opp rundt SSE2, og er mye sterkere her enn på andre områder v.s. Athlon

Med andre ord: SSE2-optimalisering av koden vil normalt gi større ytelsesøkning for Pentium 4 enn for Atlon 64.

Det stemmer! Men den fordelen blir vel borte når windows64 kommer på markedet.

Til trådstarter:

Husk at AMD64 støtter 64bit som gir deg muligheten til å gå over til 64bit når den tid kommer(bedre ytelse og bedre grafikk i spill), og den har også innebygget virusbeskyttelse :thumbup:

Lenke til kommentar
burde man tenke Mhz eller?

Absolutt ikke, MHz er en veldig dårlig indikator på ytelse. Ser du etter flest MHz per. krone så ender du nok opp med f.eks. Celeron, og den yter helt forferdelig dårlig da. Den tregeste Athlon 64-modellen, 3000+, yter til sammenligning omtrent likt som en P4 3.2GHz på de fleste ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...