molnesblakken Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Har et Abit KT7-Raid hovedkort. Skal koble til en ATA-100 og en ATA-66 harddisk. Hvilke IDE slotter på kortet skal jeg koble til diskene? IDE 1,2,3, eller 4. Tidligere har jeg bare hatt en ATA-66 harddisk og den har vært koblet på IDE1. Men jeg har fått forståelsen av at IDE1 og 2 kun er for ATA 66 harddisker. Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Hei, Har selv et _gammelt_ kt7-raid kort... 1. Du bør, som du sikkert vet bruke disker av samme type (størrelse, hastighet, etc). ATA100 vs ATA66 - Jeg ville ikke kombinert disse i et raid-oppsett. 2. Har du ikke manual for kortet ditt, som ville gitt deg umiddelbart svar på spm ditt, kan jeg si deg at du må koble til diskene i IDE-slot 3 og 4 for å benytte deg av raid. Kontrolleren (god gammel sliter fra Highpoint-Tech) - kan ordne fullstendig oppdatert bios-firmware hvis du trenger... IDE3&4 er farget grønn på mitt hk. 3. Du kan sikkert koble diskene på samme IDE-kanal, men skal du benytte deg av raid0 (stripping) som gir best ytelse må du sette diskene på hver sin IDE-kanal (bruk altså begge raid-idekanaler; IDE3&4). 4. Husk at du bruker drivere som er beregnet på den aktuelle HPT-biosversjonen som KT7-r-kortet ditt kjører med. 5. Hvis dette ikke hjalp deg særlig, finner du særdeles god dokumentasjon hos www.sudhian.com (Paul's Unofficial ABIT KT7A-RAID FAQ) Vennlig hilsen, GF. Lenke til kommentar
molnesblakken Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg var litt upresis. Jeg har ikke tenkt og kjøre raid. men jeg har to fysiske harddisker en ATA-66 og en ATA-100 som jeg ønsker og koble på hovedkortet. Er ide slot 3 og 4 kun for og kjøre Raid? ATA-66 og 100 har vel med hastigheten på harddisken og gjøre? kan en koble en ATA-100 og ATA- 66 på IDE slot 1 og få fullt uttbytte på kapasiteten på ATA-100 disken. Eller kjører IDE 1 og 2 kun ATA-66? Eller kan en koble ATA-100 disken til IDE 3 eller 4 og ATA-66 disken til IDE 1 Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 IDE 1&2 = ATA66 eller lavere IDE 3&4 = ATA100 eller lavere men det skal gå bra å koble begge harddiskene på ide 3 eller 4 hvis du vil, men ikke cd-rom ifølge manualen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå