Gå til innhold

Vil slutte å fiske

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men sant og si begynner jeg å mislike spisinge av dyr i det hele tatt.

For at noen skal leve må andre dø, det er livets gang.

Bare for orden skyld, Mennesket er vel i stand til å heve seg over det. Vi kan leve som vegeterianere. Men jeg vet ikke om vi trenger noe av det stoffet som er i fisk, ellers får vi struma?

En annen ting er at jeg har mistanke om at sjømat er veldig kreftfremkallende. Har lagt merke til at fiske og sjømatelskere ofte får kreft :shrug:

Lenke til kommentar
Bare for orden skyld, Mennesket er vel i stand til å heve seg over det. Vi kan leve som vegeterianere. Men jeg vet ikke om vi trenger noe av det stoffet som er i fisk, ellers får vi struma?

En annen ting er at jeg har mistanke om at sjømat er veldig kreftfremkallende. Har lagt merke til at fiske og sjømatelskere ofte får kreft :shrug:

Fisk inneholder essensielle omega 3 fettsyrer. Det er dog vanlig å få disse gjennom tilskudd i kosten. Kjøtt er den viktigste proteinkilden i et normalt kosthold. Det kan være vanskelig å ha et blansert kosthold uten kjøtt på menyen. Vanskelig, ikke umulig.

Lenke til kommentar

En hver sammenligning av følt smerte hos fisk og mennesker, eller andre høyerestående pattedyr, er meningsløs. Selvsagt registrerer fisk smerte, men den mangler den delen av hjernen som gir den et forhold til at "dette er vondt". Den registrerer et negativt sanseinntrykk, og reagerer instinktivt for å motvirke dette. Det er den samme mekanismen som gjør at du trekker til deg hånden automatisk når du kommer borti en varm kokeplate. Sammenligningen med grønnsaker er egentlig ikke så dum, nei.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

He he.. sorry for bumpingen av denne gamle tråden, men på onsdag hørte jeg tilfeldigvis på Nrk P2 der en ekspert ble intervjuet om akkurat dette her. Faktum er at man har målt de samme reaksjonene hos fisk som hos pattedyr på det som gir smerte.

Husker ikke alt som ble sagt, men økt hjerte-aktivitet og gjelleaktivitet og noe om hjernen ble nevnt.

Det med at fisken ikke så ut til å reagere på smerte, ble forklart med evulosjonske utviklingsforhold. Feks fisken vil tiltrekke seg andre rovdyr om den viste fysiske tegn på smerte. Sauer (tror jeg de sa ) hadde visstnok samme type reaksjon(?) mens feks hunder ville hyle for å tilkalle hjelp fra andre hunder i en flokk.

Dette med fruktrær og planter vet jeg ikke om, men skal hvertfall slutte fiske med kroker, det har jeg bestemt nå :yes:

Fiske med garn, som de vel gjorde før i tiden vil jo ikke påføre sånn smerte

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Ikke for disse, men syns det er latterlig å tenke på fiskens eventuelle smerter.  Da syns jeg heller synd i barna som dør av sult i Afrika?

Personlig bryr jeg meg mer om fisken i havet, enn om de oppblåste småtassene i Afrika!

Tullet jeg nå? .. Nei! ..

..men, på en annen side så sier ikke det så mye, -bare litt!

Lenke til kommentar
Kan jo ikke slutte å fiske... Fins ikke noe bedre enn å stroppe på seg tursekken, og vandre innover fjellet til et stille og fredelig fiskevann. Tenne seg et bål, fylle kaffekjelen. Og hive ut sluken..

*drømme seg bort*

Ja, men det går visst an å droppe sluken. Det er det andre som teller

Tror jeg skal se det som en befrielse faktisk, nå slipper jeg holde greie på fiskesakene lenger, det er tross alt noe herk også :ermm:

Men har jo gaden også, så da blir det bare det og ingen kroker :yes:

Lenke til kommentar

Fisken skjønner ikke hva smerte er. Fisker som finnes i nord-sjøen og som spises her, har veldig lav iq.

Og disse fiskene gjør ikke særlig mye for oss mennesker. Annet en å "gi" mat, som vi trenger for å overleve.

Lenke til kommentar
Dette med fruktrær og planter vet jeg ikke om, men skal hvertfall slutte fiske med kroker, det har jeg bestemt nå  :yes:

Fiske med garn, som de vel gjorde før i tiden vil jo ikke påføre sånn smerte

Garn er noe av det værste man kan bruke. En ting er de unødvendige plagene som fiskene eller andre som setter seg fast i garnet utsettes for. En annen ting er ødeleggelsene som garnet medfører om man skulle miste det. Garn brytes sakte ned, og det kan fiske lenge.

Enig, mye verre å fiske med garn.

Når fisken vikler seg inn i garnet så klemmer den igjen gjellene å da får den ikke puste, der nede i dypet vil den vri seg i smerte helt til den sakte dør.

Mye bedre med krok etter min mening, fisken henger ikke etter kroken i timesvis heller, hvis ikke det er en meget stor fisk da. Når man får den opp så får den en meget human død (med mindre du har en meget syk hjerne, å har rømt fra det vite rommet med de vite mennene i frakk som passer på deg), så slukfiske viser mest hensyns til fisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...