SnowDOG_ Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Alt dette fiskepreiket får meg til å glede meg til våren og børste vekk støvet på flue stengene mine. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Fortsatt gode muligheter for sjøørret... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Jepp. Har ikke giddet å stå ute i kulden og fiske i vinter. Har faktisk ikke fisker siden ifjor sommer. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Samme her...Har litt for mange hobbyer akkurat nå, spesielt slike som man utøver i helgene i godt vær. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Oohh dette minner meg om å vende valpen til flue stangen og at han ikke skal bite på den. Hehe en kompis av meg kan ikke ta med seg hunden fordi den klikker krakilsk og hopper etter stanger og slukene/fluene. :S Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 13. mars 2004 Del Skrevet 13. mars 2004 Det må du, noe av det kjekkeste med å ha hund er jo å kunne ta med seg "kompisen" på fisketur. Hvis man ikke kan det, er jo mye av vitsen med å ha hund borte. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 6. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2004 Men sant og si begynner jeg å mislike spisinge av dyr i det hele tatt. For at noen skal leve må andre dø, det er livets gang. Bare for orden skyld, Mennesket er vel i stand til å heve seg over det. Vi kan leve som vegeterianere. Men jeg vet ikke om vi trenger noe av det stoffet som er i fisk, ellers får vi struma? En annen ting er at jeg har mistanke om at sjømat er veldig kreftfremkallende. Har lagt merke til at fiske og sjømatelskere ofte får kreft Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Bare for orden skyld, Mennesket er vel i stand til å heve seg over det. Vi kan leve som vegeterianere. Men jeg vet ikke om vi trenger noe av det stoffet som er i fisk, ellers får vi struma? En annen ting er at jeg har mistanke om at sjømat er veldig kreftfremkallende. Har lagt merke til at fiske og sjømatelskere ofte får kreft Fisk inneholder essensielle omega 3 fettsyrer. Det er dog vanlig å få disse gjennom tilskudd i kosten. Kjøtt er den viktigste proteinkilden i et normalt kosthold. Det kan være vanskelig å ha et blansert kosthold uten kjøtt på menyen. Vanskelig, ikke umulig. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 En hver sammenligning av følt smerte hos fisk og mennesker, eller andre høyerestående pattedyr, er meningsløs. Selvsagt registrerer fisk smerte, men den mangler den delen av hjernen som gir den et forhold til at "dette er vondt". Den registrerer et negativt sanseinntrykk, og reagerer instinktivt for å motvirke dette. Det er den samme mekanismen som gjør at du trekker til deg hånden automatisk når du kommer borti en varm kokeplate. Sammenligningen med grønnsaker er egentlig ikke så dum, nei. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) He he.. sorry for bumpingen av denne gamle tråden, men på onsdag hørte jeg tilfeldigvis på Nrk P2 der en ekspert ble intervjuet om akkurat dette her. Faktum er at man har målt de samme reaksjonene hos fisk som hos pattedyr på det som gir smerte. Husker ikke alt som ble sagt, men økt hjerte-aktivitet og gjelleaktivitet og noe om hjernen ble nevnt. Det med at fisken ikke så ut til å reagere på smerte, ble forklart med evulosjonske utviklingsforhold. Feks fisken vil tiltrekke seg andre rovdyr om den viste fysiske tegn på smerte. Sauer (tror jeg de sa ) hadde visstnok samme type reaksjon(?) mens feks hunder ville hyle for å tilkalle hjelp fra andre hunder i en flokk. Dette med fruktrær og planter vet jeg ikke om, men skal hvertfall slutte fiske med kroker, det har jeg bestemt nå Fiske med garn, som de vel gjorde før i tiden vil jo ikke påføre sånn smerte Endret 6. mai 2005 av groenn Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Ikke for disse, men syns det er latterlig å tenke på fiskens eventuelle smerter. Da syns jeg heller synd i barna som dør av sult i Afrika? Personlig bryr jeg meg mer om fisken i havet, enn om de oppblåste småtassene i Afrika! Tullet jeg nå? .. Nei! .. ..men, på en annen side så sier ikke det så mye, -bare litt! Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Fisking er jo fantastisk morsomt. En gang dro jeg en fjellørret så hardt at den døde på veien opp på land. Det var litt trist. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Kan jo ikke slutte å fiske... Fins ikke noe bedre enn å stroppe på seg tursekken, og vandre innover fjellet til et stille og fredelig fiskevann. Tenne seg et bål, fylle kaffekjelen. Og hive ut sluken.. *drømme seg bort* Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Kan jo ikke slutte å fiske... Fins ikke noe bedre enn å stroppe på seg tursekken, og vandre innover fjellet til et stille og fredelig fiskevann. Tenne seg et bål, fylle kaffekjelen. Og hive ut sluken.. *drømme seg bort* Ja, men det går visst an å droppe sluken. Det er det andre som teller Tror jeg skal se det som en befrielse faktisk, nå slipper jeg holde greie på fiskesakene lenger, det er tross alt noe herk også Men har jo gaden også, så da blir det bare det og ingen kroker Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Fisketur uten å fiske Greit nok at du kan gjøre det uten sluker. Men det blir liksom ikke det samme. Stå i ei elv med fluestang er også meget kos Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Tenk seg selv i tilsvarende situasjon; bli dradd etter en en krok som hekter seg fast i munnen eller halsen, huff Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Fisken skjønner ikke hva smerte er. Fisker som finnes i nord-sjøen og som spises her, har veldig lav iq. Og disse fiskene gjør ikke særlig mye for oss mennesker. Annet en å "gi" mat, som vi trenger for å overleve. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 7. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Dette med fruktrær og planter vet jeg ikke om, men skal hvertfall slutte fiske med kroker, det har jeg bestemt nå Fiske med garn, som de vel gjorde før i tiden vil jo ikke påføre sånn smerte Garn er noe av det værste man kan bruke. En ting er de unødvendige plagene som fiskene eller andre som setter seg fast i garnet utsettes for. En annen ting er ødeleggelsene som garnet medfører om man skulle miste det. Garn brytes sakte ned, og det kan fiske lenge. Enig, mye verre å fiske med garn. Når fisken vikler seg inn i garnet så klemmer den igjen gjellene å da får den ikke puste, der nede i dypet vil den vri seg i smerte helt til den sakte dør. Mye bedre med krok etter min mening, fisken henger ikke etter kroken i timesvis heller, hvis ikke det er en meget stor fisk da. Når man får den opp så får den en meget human død (med mindre du har en meget syk hjerne, å har rømt fra det vite rommet med de vite mennene i frakk som passer på deg), så slukfiske viser mest hensyns til fisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå