Gå til innhold

Vil slutte å fiske

Delvis

Anbefalte innlegg

har alltid likt å fiske med stang og oter.

Men i det siste har jeg tenkt på hvilke smerter det må være for en fisk

å dradd opp etter kroker :(

Leste nettopp en artikkel om torturredskaper som ble brukt

før i tiden på folk

Men det må være like ille for en fisk å bli dradd med en krok i halsen. Og

tenk på de som sliter seg og lever videre med en sluk i seg.

Har bestemt meg for å slutte med fisking. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hele økosystemet er bygd på smerte og survival of the fittest. hvis alle skulle tenkt som deg kunne vi lagt oss ned og dødd.

fisk spiser annen fisk og. levende, etter et par sløve tygg i siden...

/meg legge meg ned og dø..

Ja, vi har følelser vi og, men vi blir skutt på, slått, hengt, putta 50.000volt i +++ og få som bryr seg.

En fisk er ikke like stort tap som et menneske.

Lenke til kommentar

Fisk kjenner ikke smerte. De mangler den delen av hjernen som skal registrere smerte.

Laksen prøver å ødelegge seg selv så godt som mulig. Den hopper opp fosser full av steiner og gir seg ikke før den dør eller kommer opp. Hadde den kjent smerte så hadde gitt opp.

Lenke til kommentar
Fisk kjenner ikke smerte. De mangler den delen av hjernen som skal registrere smerte.

Laksen prøver å ødelegge seg selv så godt som mulig. Den hopper opp fosser full av steiner og gir seg ikke før den dør eller kommer opp. Hadde den kjent smerte så hadde gitt opp.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Ikke for disse, men syns det er latterlig å tenke på fiskens eventuelle smerter.  Da syns jeg heller synd i barna som dør av sult i Afrika?

jo jo, det var ikke det. Har jo ikke sagt jeg ikke bryr meg om det for det

om det snakkes om andre ting. Hvis det var sånn, burde jo alle snakke om barn som sulter osv hele tiden da..og ikke noe annet.

Det var bare tanken om den langsomme torturaktige måtem med å bli dradd etter kroker. Og da ville jeg slutte sa jeg bare. Dessuten er fisker like mye vesener som mennesker.

Men hvis det tilfellet at de ikke kjenner smerte, så blir det jo noe annet. Men sant og si begynner jeg å mislike spisinge av dyr i det hele tatt.

Lenke til kommentar

å dradd opp etter kroker  :( 

før i tiden på folk

Har bestemt meg for å slutte med fisking.  :thumbdown:

Jeg er igrunnen enig. Men, fisk er fisk, er du sulten så er det bare til å fiske i vei, med tråler! :D

Lenke til kommentar

Var det ikkje slik at dansk høgsterett bestemte for eit halvt år sidan at gullfisk ikkje føler smerte, var vell typen sverdhalefisk eller noke slikt det var om.

Saka var vell at ein dansk samfunnskunstner hadde utstillt sverdhalefisker som svømmte rundt inne i en food prosessor med ein stor gul "på" knapp på framsida slik at publikum sjølv kunne velge om fisken skulle leve eller dø. *Vrooom* og to fiskar etterpå var det rettsak på gang. Men det det heile endte med at han blei frikjent for dyreplaging fordi fisk ikkje føler smerte.

Lenke til kommentar

å dradd opp etter kroker :(

før i tiden på folk

Har bestemt meg for å slutte med fisking. :thumbdown:

ta deg sammen!

Lenke til kommentar

å dradd opp etter kroker  :( 

før i tiden på folk

Har bestemt meg for å slutte med fisking.  :thumbdown:

ta deg sammen!

Det er akkurat det jeg gjør. Det er på tide vi begynner å respektere dyrene på en annen måte.

Fangst for å overleve er en ting, "sportsfiske" blir noe annet. Før så jeg det ikke sånn, men man lærer etterhvert hva som er bra og ikke bra liksom..

Lenke til kommentar

Fisken har en av dyreverdens mest følsomme hud, sidelinjeorganet fanger opp små ekko av trykkbølger under vann og brukes til å navigere med, forøvrig er huden full av sensorer som registrerer salinitet, temperatur + mye mer.

Berøring med en varm fingertupp eller en knivspiss, vil oppfattes som et sjokk for fisken og den reagerer instinktivt med å prøve å komme seg vekk. Altså har det ikke noe med smerte å gjøre, men instinkt. Etter å ha blitt "catched and released", vil fisken føle ubehag, og ha nedsatt apetitt og trivsel i en periode.

Å bruke dette som ett argument mot å fiske/spise fisk er etter min oppfatning like urasjonelt som å ikke spise frukt og grønnsaker, da disse også føler et slags ubehag ved f.eks. beskjæring, høsting o.s.v.

Etter en "catch and release" vil fisken ha sår, og vil føle ubehag, ikke smerte i vår forstand. I en lakseelv i gytetiden er den største negative effekten på fisken etter catch and release fiske, at den ikke har energi/krefter nok til å forsvare reviret og holde konkurrenter unna etter å ha blitt kjørt i en halvtimes tid eller mer, samt at den vil ha nedsatt immunforsvar og være mer mottakelig for parasitter, infeksjoner og sopp.

Jeg skal ikke ytre min personlige mening omkring denne formen for fiske, da det er en helt annen debatt, men vil bare komme noen sakelige fakta omkring temaet.

Hvis noen lurer på hvor jeg har dette fra kan jeg si at jeg har fem år på skolebenken og snart femten år i arbeidslivet med fisk som spesial-felt.

Vil bare si til groenn at det er OK å være imot "catch and release", men du trenger ikke slutte å spise fisk, man blir glad av å spise fisk vet du! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...