ZoRaC Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Har kjøpt meg nytt HK, men der har jeg en ekstra 4-pins strømkontakt som jeg ikke har på min strømforsyning. 1. Kan jeg bruke maskina uten den? Altså med bare den "vanlige" ATX-kontakten tilkoblet? hvis nei 2. Finnes det en overgang eller lignende? hvis nei 3. Kan jeg "tjuvkoble"? I manualen står det at det er 2xGND (jord) og 2x12V. Kan jeg da få tak i en slik plugg og koble meg til en GND og 12V fra strømforsyningen? Et spørsmål til: Hvor mange watts strømforsyning trenger jeg? CD-ROM, brenner, HD, Duron 1,6 Ghz og et PCI modem. Noen tommelfinger regler her? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 1: Ja, det har eg prøvd og det virker. 2: Har ikke sett. 3: Hvis du får takk i sån plugg så.... Alt utenom q-tec. 300 watt holder. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Ja, det er bare å bruke uten. Den ekstra kontakten er for å tilby ekstra stabil spenning, men er ikke nødvendig... Lenke til kommentar
eln Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Hmm, testa dette på en MicroATX hk basert pc (mindre greie en shuttle) Denne ville ikke starte uten den extra kabelen.. men det er jo fult mulig det funker på din alikavel Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Ja, det er bare å bruke uten. Den ekstra kontakten er for å tilby ekstra stabil spenning, men er ikke nødvendig... Det var litt av et prinsipp: Sett på flere kontakter, så blir spenningen ekstra stabil. Dette dreier seg ikke om spenning, men om strøm. ATX kontakten kan bli overbelastet, fordi HK trekker mere strøm enn den ene 12V pinnen kan klare. Derfor trenger man flere pinner til 12V. Microplex har overganger. http://64.28.25.3/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI12VATX Lenke til kommentar
simes Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Dette dreier seg ikke om spenning, men om strøm. ATX kontakten kan bli overbelastet, fordi HK trekker mere strøm enn den ene 12V pinnen kan klare. Derfor trenger man flere pinner til 12V. Ja. Synes det er utrolig at folk svarer uten å ha peiling på hva de snakker om. Det er ikke akkurat dét som fører til et kvalitetsforum. Bra at det finnes noen som kan ordne opp.. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Mulig det er jeg som er på bærtur her, men han skriver at han har en 1,6 Duron. Bruker Duron hovedkort å ha den ekstra kontakten? Trodde det kun var P4 som hadde den ??? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Mulig det er jeg som er på bærtur her, men han skriver at han har en 1,6 Duron. Bruker Duron hovedkort å ha den ekstra kontakten? Trodde det kun var P4 som hadde den ??? Det var det jeg også trodde, når jeg kjøpte det... Dette dreier seg ikke om spenning, men om strøm. ATX kontakten kan bli overbelastet, fordi HK trekker mere strøm enn den ene 12V pinnen kan klare. Derfor trenger man flere pinner til 12V. Det vil vel si at jeg ikke bør kjøre uten den ekstra kontakten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Vet ikke hvordan det er med AMD'er, men på P4/Celeron (socket 478) så har jeg selv testa å starte uten denne ekstra-koplingen. (Har testa på flere HK.) Og det funker ikke. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 300 watt holder. Når jeg kom hjem og sjekket ser jeg at PSU er "max 110 W". Da sier det seg litt selv at det må en ny PSU til... Det er micro-ATX kabinett og jeg finner ingen større enn 250W. Greier denne seg? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP25060SPV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Micro-ATX strømforsyninger er litt spesielle. De gir ofte veldig høy strøm på +12V og heller mindre strøm på de andre, mindre viktige spenningene. Så selv om total-effekt er lavere, så er den alikavel kraftig nok, siden den gir mest strøm "der det trengs". Om noen skjønte hva jeg mente. Edit: Og i Micro-ATX kabinetter er det ofte ikke plass til særlig strømkrevende ting, som ørten harddisker, flere CD/DvD/CDRW/Etc-stasjoner, osv osv... Endret 12. mars 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Et spørsmål til:Hvor mange watts strømforsyning trenger jeg? CD-ROM, brenner, HD, Duron 1,6 Ghz og et PCI modem. Noen tommelfinger regler her? Det høres ut som om du skal kjøpe strømforsyning uansett. Da kjøper du bare en med 12V-kontakt så er problemet løst. 250W bør holde til det oppsettet der om du har et billig (les:lite strømkrevende) skjermkort. Som sagt tidligere: Alt utenom Q-tec blir sikkert stabilt og bra. Hvis du ikke skal kjøpe PSU så er det bare å tjuv-koble på en av molex-kontaktene slik at den gir spenning til de 4 pinnene. (NB bruk kun 12V + GND, ikke 5V'en) og koble 12V-ledningen rett på de 12V-kontaktene og GND på de to GND-kontaktene. Dette er logisk så finner du ut av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå