Gå til innhold

Hvilket vannkjøleblokk-design er best?

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-03-24 21:25, maxmhz skrev:

Skrue:

Hmm...eg har nok mest tro på at vannet først samlest mot senter og så blir spredt videre ut i kantene.

Er det bra med små eller store kanaler i blokka?

Er i bunn og grunn enig i "først over core"-teorien, det var vel årsaken til at jeg satte igang med spiralprosjektet mitt.

Men det har jo vist seg at dette egentlig har lite å si, fordi kobberet´s varmeledningsevne sørger for at varmen fra core spres såpass raskt i kobberet.

F.eks gir jo AMD Pro-blokka strålende resultater, med et mer "normalt" design!

Heller for store enn for små kanaler i blokka vil jeg tro, uten dermed å ha sagt at dette er riktig.

Men "store" hull / kanaler har jo en større samlet overflate mot vannet enn små, og vil i teorien kjøle bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok...eg satser på Store kanaler 12mm er det passlig?

Hmm...noen gode ideer på god nedkjøling av radiator, som faktisk skal gå an å ta med seg på LAN, da vil ikkje eg henge radiatoren utenfor huset eller.no

Eg kunne jo ha tatt 2 radioatorer i serie og lagt de oppå kvarandre/på langs med kverandre, og så ha en funnel som tar 4x 120mm vifter som blåser gjennom begge radiatorene...hmm...lurer på om eg skal lage en egen tråd med dette...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-24 23:07, maxmhz skrev:

Ok...eg satser på Store kanaler 12mm er det passlig?

Hmm...noen gode ideer på god nedkjøling av radiator, som faktisk skal gå an å ta med seg på LAN, da vil ikkje eg henge radiatoren utenfor huset eller.no

Eg kunne jo ha tatt 2 radioatorer i serie og lagt de oppå kvarandre/på langs med kverandre, og så ha en funnel som tar 4x 120mm vifter som blåser gjennom begge radiatorene...hmm...lurer på om eg skal lage en egen tråd med dette...

4x120mm vifter?? og to radiatorer? Hvor mye skal du egentlig kjøle da?

Medmindre du skal kjøle "rubbel og bit" i maskinen din, vil du fint klare deg med en 120x120mm radiator, som du temmelig sikkert kan få plass til inni kabinettet ditt.

Har sjøl kjøling på både CPU og GPU, og alt av kjøleutstyr er plassért i et gammelt AOPEN midi-kabinett! CPU-temp ligger som regel mellom 35 og 40 grader, avhengig av romtemperaturen. Jeg bruker en 120x120mm Black-Ice radiator med en 120mm vifte på, vifta går med halv fart.

Tenk heller på en slik løsning, så slipper du alt "dilldall" med slanger og greier. I allefall når du skal på LAN! Da er det stort sett bare å ta med seg kassa under armen og gå....

Har et bilde av oppsettet mitt, ifall du er interessert. Send meg en mail, så skal du få det.

Lenke til kommentar

Uff...eg har og et gammelt AOpen MIDI-tower, eg skal ivertfall ikkje ha noen vannkjøling der...

Eg kunne tenkt meg å vannavkjøle North-Bridge, CPU , GPU , VRam, og KANSJE DDR-RAM'en og. PSU og HDD er ikkje nødvendig...

Lenke til kommentar

Ja, der ser jo man klart kass som er best!

Spiral-design er desidert best, Swiftech bruker et kammer, som alternativ #4 og Danger den bruker alternativ #2 mens de heimelgde bruker Alternativ #3 og de ligger klart foran de tradisjonelle designene... haha!

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for en modifisert utgave av #4 hvis jeg skulle mekke en selv:

Før man setter de sammen tar man stålull, eller helst ull laget av kobber da, og "limer" det på en eller annen måte fast på innersia av blokka. Dermed får man enormt mye større areal som vannet kan kjøle ned. Genialt?!

Lenke til kommentar

Quote:

Durron skrev (2002-03-25 18:32):

Jeg hadde gått for en modifisert utgave av #4 hvis jeg skulle mekke en selv:

Før man setter de sammen tar man stålull, eller helst ull laget av kobber da, og "limer" det på en eller annen måte fast på innersia av blokka. Dermed får man enormt mye større areal som vannet kan kjøle ned. Genialt?!

Hmm...men da bruker jo vannet lengre tid inne i "kammeret" og da vil det jo ligge oppvarma vann inne i "kammeret" som tar ei tid før det slipper ut...hmm...men eg kan ikkje heilt sikkert si om det er rett det eg sier no...hmm...men eg eg ville ikkje satsa på det.... :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-25 18:32, Durron skrev:

hahaha

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-25 23:48, SirHartge skrev:

Quote:

hahaha

Til SirHartge:

Kjeder du deg nå da? Durron tenkte jo faktisk i prinsippet riktig, selv om det i praksis neppe vil la seg gjøre.

Men jeg ser ingen grunn til å le av ham for det!

Som moderator bør du klare å holde deg på matta, selv om ett og annet innlegg virker litt "utafor"!

Jeg synes først og fremst at du bør gå litt i deg selv, da du i det siste har hatt et par tråder som etter min mening har vært minst like "utafor"!

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-03-26 00:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-25 23:48, SirHartge skrev:

Quote:

hahaha

Skal ikke undervurdere den der fra Durron Mr..

Har man stort areal som vannet går igjennom så opptar jo vannet mer varme fra blokken. Måkene sin beinbygning er bygger opp slik, men dette for å isolere. Noen milioner års evolusjon der...

En liten modifikasjon:

Hvis man har en hul blokk og stapper den full av langtrådet flat kobberspon, så har man plutselig noe som ligner.. bør vel presse godt nedi så kontaktflatene spon/side kommer godt overens. Høres bra ut.. må vel prøves ut i praksis mot andre blokker. Får jo et overlegent kjøleareal hvis sponene ligget godt nedpå mot core og andre sider..

De øverste sponene vil vel ikke ha så mye virkning.

Blir nok et større mottrykk enn andre blokker.

En annen ide er å borre mange hull ned i vannblokken, gjenge de opp og skru nedi kobberskruer. Får noe ala swiftec sine luftkjølere bare bedre siden man har vann som kjølemedium, ikke luft. Er ikke de luftkjølerene meget gode ? Rart Swiftec ikke bruker kobberskruer på kjølerene sine, er vel for dyrt.

Burde vært prøvd ut :=)

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-26 01:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

En annen ide er å borre mange hull ned i vannblokken, gjenge de opp og skru nedi kobberskruer. Får noe ala swiftec sine luftkjølere bare bedre siden man har vann som kjølemedium, ikke luft. Er ikke de luftkjølerene meget gode ? Rart Swiftec ikke bruker kobberskruer på kjølerene sine, er vel for dyrt.

Burde vært prøvd ut :=)

Hmm, det der var ikke så dumt! Har man skikkelig proft utstyr, så kan man sage ut pinner av _et_stort stykke, slik at det blir seende ut som de gamle GPU-kjølerene, før man lager en kappe rundt. Men da går det mye materiale til spille. (jeg har sett en slik blokk, som ble laget hos DangerDen. Like god ytelse som Maze2)

Men den der skrue-løsningen var jo enkel og grei. Og istedet for gjengete pinner, så kan man bare bruke runde kobberpinner, f-eks 3 mm, og borre "2,999" store hull, og slå de ned. Hvis de skulle være litt slarkete, så kan man lodde de fast, og slipe eller sandblåse bort overflødig tinn.

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke hvorfor dette var / er noe å le av?

Min, (og andre´s?) umiddelbare reaksjon på "hahaha" var at dette nærmest fremsto som (du er dum du, som tror at dette går!)

Det var dette reagerte jeg på, og kunne derfor ikke la være å legge inn en melding.

Om det derimot _ikke_ var ment slik, så kunne dette uansett vært sagt på en litt mer saklig måte, enn hahaha!

Ellers synes jeg for min del at det er veldig fint at folk prøver å tenke litt kreativt.

Om alle gikk rundt i den tro at når f.eks. DD har forsøkt en lignende løsning og funnet den "ubrukelig", så er dermed ideen nærmest død og begravet? Nope! Slik er det heldigvis ikke.

Og får man en idé, har vel tiden mindre å si? Det viktigste er vel å prøve ideen, eller for den saks skyld legge den frem til høring.

La meg avslutningsvis nevne at jeg for egen del har brukt over førti timer på å lage min egen vannblokk, og fortsatt kommer jeg nok til å bruke noen timer til, før jeg anser meg ferdig!

Så nå gapskratter du vel?

God påske!

"Den som tror seg ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...