Turbel Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg har tro på dette designet, særlig hvis man sørger for at de seks små paralelle kanalene er "flaskehalsen" i systemet. Da blir vannet trukket raskt bort fra prosessorkjernen. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 13:51, Kenny000 skrev:Slik! Den ser jo unektelig spennende ut, men det blir kanskje litt tricky å lage den? Men har du tilgang til noe CNC-greier, så fikse vel det biffen! Har hatt et renn av mailer ang. min egen vannblokk, så legger jeg ut en link her, som Thomasr var så grei å fikse for meg! http://thomasr.evilspurv.net/kjoeling/spiralblokk/ Lenke til kommentar
house Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 det største problemet med denne blokken er at vannet går 2 forskjellige veier.. alt går ut, man må jo fore med vann og da.. hvorfor ikke ha 2x ut og en x inn som står i miden av denna saken ? Housey Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Wow! Den var fin, Skrue! :smile: En slik spiral som du har laget, er nok det jeg vil gå for, siden den ikke så så altfor vanskelig ut å lage. Jeg har tross alt ikke tilgang på alt for mye utstyr. Er det en god blokk? Har det noe (negativt) å si på ytelsen at det er plexi på toppen? Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 15:34, house skrev:det største problemet med denne blokken er at vannet går 2 forskjellige veier.. alt går ut, man må jo fore med vann og da.. hvorfor ikke ha 2x ut og en x inn som står i miden av denna saken ? Det er jo det som er meningen da.. Det kommer vann inn rett over prosessorkjernen, og det forsvinner raskt, pga. de tynne kanalene ut. Dermed blir midten av blokken svært effektivt kjølt. I hvert fall i teorien :smile: (jeg har ikke sett noen slik blokk i virkeligheten, så jeg vet ikke om den vil funke)... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 15:38, Turbel skrev:Wow! Den var fin, Skrue! :smile:En slik spiral som du har laget, er nok det jeg vil gå for, siden den ikke så så altfor vanskelig ut å lage. Jeg har tross alt ikke tilgang på alt for mye utstyr. Er det en god blokk? Har det noe (negativt) å si på ytelsen at det er plexi på toppen? Takk,takk! :smile: Blokka fungerer meget bra i forhold til min gamle. Den hadde bare et "høl" i midten, med vannet inn/ut i periferien av hullet. Oppnådde 3-5grader lavere temperatur med den nye! 8mm plexi er jo ikke kjent for sine kjølende egenskaper akkurat, så noe mister jeg nok. Jeg har faktisk ett kobberlokk ferdig også, men har ikke fått prøvet dette ennå, så derfor kan jeg ikke si hvor mye det egentlig er snakk om. Skal teste en dag jeg får tid. Om resultatet blir markant bedre, så kommer jeg sikkert til å kommentere det her Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Hvorfor ike ha 2 eller 3 rette kanaler som går over. Vanne går forinn og fort ut. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 16:37, Bøgge Bakken skrev:Hvorfor ike ha 2 eller 3 rette kanaler som går over. Vanne går forinn og fort ut. Det finnes massevis av løsninger på vannblokkdesign, som du sikkert har sett! Alle er vel ikke like gode, men forskjellene er allikevel marginale, i de fleste tilfellene. Fort inn, og fort ut? Det er ikke sikkert at dette gir det beste resultatet, vannet skal jo ha tid til å ta med seg varmen. Men her som ellers, er det snakk om hva som er optimalt for de forskjellige løsningene. Det viktigste er nok at overflaten som vannet kommer i kontakt med er så stor som mulig, hvordan vannkanalen(e) utformes er vel sikkert en "smakssak" så og si. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg vurderte bort å la vannet komme inn rett over core. Hadde blitt litt mer arbeid, og siden det var min første så gadd jeg ikke:D Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg kom til å tenke på et design jeg mener har vært diskutert før. Designet er en liten kjøleblokk på størrelse med kjernen til CPU'en. Vil noe slikt fungere i praksis?? Jeg funderte litt og kom opp med et slikt design: Hva tror dere? Jeg synes personlig noe slikt virker litt tvilsomt men.... :?: [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-24 18:45 ] Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Kenny000: Hmm...det der var ei slik blokk som Tahustvedt har det! Her har du Tahustvedt si blokk: Men den du hadde fundert på hade kjøleribber i tillegg da...:smile: Men eg likte spesielt det deisgnet til Turbel, ENORM RÅTT! Eg tror eg kommer til å satse på et slikt tror eg... Men visst alternativ 3 er bedre så går eg for det... Eg tror ikkje eg kommer til å satse på plexi på toppen, da eg vil kun ha best mulig kjøling...så må eg finne en skikkeliog god måte å kjøle ned en radiator og... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Det største problemet blir vel å få festet den? En annen sak, er at kontaktflaten mellom blokk og vann vil bli altfor liten! Det har jo vært eksperimentert med en for så vidt lignende løsning; "direct cooling" dvs. vann direkte på core, og det falt ikke heldig ut. Årsaken til dette, er nok at varmen fra core ikke lar seg "plukke opp" på den måten, men må fordeles over et større areale. Dermed eksponeres varmen for en større mengde vann, slik at vannet lettere kan transportere bort varmen. Vedder på at Hondaen har en enda bedre forklaring? En annen sak, er at massen i en slik løsning blir svært liten. Skulle sirkulasjonen svikte, ville temperaturen i core stige svært mye raskere enn i en konvensjonell blokk. Og alle vet vel hva som skjer da Oi! Rakk ikke å se blokka til tahustvedt før jeg skrev dette! Hvordan fungerer denne da? Temperatur? Feste? [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-03-24 19:14 ] Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Eg veit ikkje noe om blokka til Tahustvedt...det får du maile han om, for eg har ikkje sett han på forumet på leeeenge. Men eg likte fantastisk godt designet til turbel! Wee! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 19:54, maxmhz skrev:Eg veit ikkje noe om blokka til Tahustvedt...det får du maile han om, for eg har ikkje sett han på forumet på leeeenge.Men eg likte fantastisk godt designet til turbel! Wee! Nei når du sier det, det har vært tyst fra den kanten en stund! Jeg får prøve meg med en mail. Helt enig i at turbel´s forslag ser fancy ut! Om den virker like godt som den ser ut, så kan den bli skummelt bra! Håper han kjenner noen med en skikkelig fresemaskin! Å håndlage de greiene der kan nok bli problematisk.. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Jeg har IQ 75 ifølge en engelsk side! Jeg synes denne er best hvis du bruker shim. Alternativ 3 er også bra. Men husk: "Det enkleste er ofte det beste" :wink: Det fungerer sånn: Shimmen stabiliserer. Articsilver overfører varmen til hele kobberblokken Kobberblokken varmes opp Vannet avkjøler kobberblokken Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Når du sier shim.... Mener du coldplate? Bare lurer. Skjønner ikke helt hva shim har med saken å gjøre... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Quote: On 2002-03-24 20:34, Kenny000 skrev:Når du sier shim.... Mener du coldplate? Bare lurer. Skjønner ikke helt hva shim har med saken å gjøre... Kan merer shim. shimen stabilisere blokka slik at den ikke "vagler" og forbedrer varmeoverføringen. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Skrue: Ja, det har vert stille fra tahustvedt ja! Og man må nok ha skikkelig utstyr når man skal lage ei blokk som det ja...for å få det nøyaktig...og det bør det da vere når designet er bra...eg kom forresten på et nytt design, basert på "superblokka" eg poster et bilde av det senere her... Smiden: Hmm...eg har nok mest tro på at vannet først samlest mot senter og så blir spredt videre ut i kantene. Er det bra med små eller store kanaler i blokka? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå