Gå til innhold

Hvilket vannkjøleblokk-design er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, eg tror og at nr.3 er best, p.g.a at da kommer det kaldeste vannet inn mot senter av kjøleren d.v.s det varmeste punket, COREN! Men det visste da vi alle... :smile:

Sveinl:

Dobbel kjøleblokk med 2 kretser, hmm...hva tenker du på no...litt detaljert :smile:

Eg har ik så veldig god peil på vannkjølin, men eg vurderer å lage meg ei kjøleblokk med alternativ 3, bestående av 3 deler.

Eg lurer på om det har noen innvirkning på kjøleevnen om øverste delen av kjøleren er i plexi?

Lenke til kommentar

Hvor er coren?

Hva er poenget med å lage vannblokker som er 6-8 ganger større enn core?

Er det ikke bedre å lage en som har samme bredde som core og ha inn i en ende og ut i den andre?☻

Har ingen erfaring med vannkjøling men det virker litt logiskt for meg.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-23 15:19, fat_guy skrev:

nummer 3 er garantert best, og jeg lurer på om noen har gjort det disigne før.(aldri sett det gjort på den måten før.)

Jeg har en blokk, laget på denne måten. Send meg en mail, så slenger jeg over noen bilder!

Lenke til kommentar

Jeg mener at nummer 3 er best. Størst overflate og kaldest vann inn rett over Coren. prøv å ikke lage sporene for små. da bremser du vannets hastighet gjennom blokken. Da blir vannmengden som går gjennom blokken mindre--> Dårlig utnyttelse av pumpen...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-23 16:32, jallajalla skrev:

Hvor er coren?

Hva er poenget med å lage vannblokker som er 6-8 ganger større enn core?

Er det ikke bedre å lage en som har samme bredde som core og ha inn i en ende og ut i den andre?☻

Har ingen erfaring med vannkjøling men det virker litt logiskt for meg.

Hvorfor ikke bruke en 50 Øring som kjøleribbe?

Man vil selfølgelig ha størst mulig areal hvor vannet kan hente varmen fra

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å feste kjøleribber på en vannkjølingsblokk der det ikke er slanger i veien?

(eks de som man bruker til minne på skjermkort)

Ville dette hatt en positiv effekt på ytelsen?

(her funderer jeg selvsagt bare!)

KJøleblokk.JPG

Et slikt design kombinert med alternativ 3.... :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-23 19:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-23 19:20, Kenny000 skrev:

Noen som har prøvd å feste kjøleribber på en vannkjølingsblokk der det ikke er slanger i veien?

(eks de som man bruker til minne på skjermkort)

Ville dette hatt en positiv effekt på ytelsen?

(her funderer jeg selvsagt bare!)

KJøleblokk.JPG

Et slikt design kombinert med alternativ 3....
:grin:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-23 19:22 ]</font>

De ribbene vil vel fungere omtrent som radiatoren. Nei, kutt ut ribbene og sleng på en ekstra radiator og få ned vanntempen FØR vannet når kjøleblokka/prosessoren. Og da mener jeg naturligvis på returen til tanken. Det vil man nok tjene et par ekstra grader på.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Har selv puslet litt med tanken på å lage egen vannblokk...

Etter litt tankearbeid, fant jeg ut at et slikt design kanskje ville fungere:

vannblokk.jpg

Illustrasjonen skal bare vise prinsippet, der vannet kommer ned rett over prosessorkjernen, alle proporsjoner er helt på jordet...

Grunnen til at jeg tror dette er et godt design, er at vannet passerer raskt, dermed kommer det hele tiden kaldt vann inn i midten og erstatter det oppvarmete vannet.

Jeg vil gjerne ha litt komentarer og konstruktiv kritikk :smile:. Gidder ikke å lage en vannblokk hvis den viser seg å være ubrukelig..

[ Denne Melding var redigert av: Turbel på 2002-03-24 13:46 ]

Lenke til kommentar

Meget kult design det!

Bare pass på at du ordner der slik at de to utgangene av vannet tilsvarer samlet inngangsvolum av inngangen... vanskelig forklart... :lol:

Men:

total vannmengde inn = total vannmengde ut.

Må ikke dette være oppfylt? Eller bare roter jeg nå?

Lenke til kommentar

@ Turbel

Den er fin og se på, men jeg leste om noe svært lignene i procooling sitt forum, og det ble visst frarådet. Selv om den har spiralform, så må det være svært nøye beregning av dimensjonene og utforming på de små kanalene, slik at ikke alt vannet går igjennom bare halvparten.

Men er du sikker på vannfordelingen er optimal, så har du uten tvil en bra løsning.

Selv sverger jeg til romslige kanaler, med liten motstand, og endel turbulens. Det blir automatisk sånn når man ikke har CNC... :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...