maxmhz Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hvilket design er best av desse alternativene: Alternativ.1: Alternativ.2: Alternativ.3: Alternativ.4: Hvilket design er best? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg har nå en hang til å mene at nr.3 er best, men du får sikkert alternative svar :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Er dette en IQ test ? hehe.. Den som gir størst areal til vannet er best. Tenk deg en kjøleblokk for luft med alle de tynne ribbene som er optimalisert for å lede en vannstrøm. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Nummer 3 tror jeg er best. Hmmm... sitter og funderer litt på Hondaens utsagn... Hvorfor ikke lage dobbel kjøleblokk med 2 vannkretser? Da blir det dobbelt så mye areal å kjøle på. Hehehe...blir jo kanskje litt dyrt da hvis man ikke er av den kreative typen. Sveinl. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Ja, eg tror og at nr.3 er best, p.g.a at da kommer det kaldeste vannet inn mot senter av kjøleren d.v.s det varmeste punket, COREN! Men det visste da vi alle... :smile: Sveinl: Dobbel kjøleblokk med 2 kretser, hmm...hva tenker du på no...litt detaljert :smile: Eg har ik så veldig god peil på vannkjølin, men eg vurderer å lage meg ei kjøleblokk med alternativ 3, bestående av 3 deler. Eg lurer på om det har noen innvirkning på kjøleevnen om øverste delen av kjøleren er i plexi? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Tror nr. 3 er den beste blokka av de. #2 er sikkert ikke dårlig den heller, men jerg har mest tro på #3. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 nummer 3 er garantert best, og jeg lurer på om noen har gjort det disigne før.(aldri sett det gjort på den måten før.) Lenke til kommentar
forum1234 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Nr.#3 er best... pga. størst vannflate mot coren... Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hvor er coren? Hva er poenget med å lage vannblokker som er 6-8 ganger større enn core? Er det ikke bedre å lage en som har samme bredde som core og ha inn i en ende og ut i den andre?☻ Har ingen erfaring med vannkjøling men det virker litt logiskt for meg. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 15:19, fat_guy skrev:nummer 3 er garantert best, og jeg lurer på om noen har gjort det disigne før.(aldri sett det gjort på den måten før.) Jeg har en blokk, laget på denne måten. Send meg en mail, så slenger jeg over noen bilder! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg mener at nummer 3 er best. Størst overflate og kaldest vann inn rett over Coren. prøv å ikke lage sporene for små. da bremser du vannets hastighet gjennom blokken. Da blir vannmengden som går gjennom blokken mindre--> Dårlig utnyttelse av pumpen... Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 16:32, jallajalla skrev:Hvor er coren?Hva er poenget med å lage vannblokker som er 6-8 ganger større enn core?Er det ikke bedre å lage en som har samme bredde som core og ha inn i en ende og ut i den andre?☻Har ingen erfaring med vannkjøling men det virker litt logiskt for meg. Hvorfor ikke bruke en 50 Øring som kjøleribbe? Man vil selfølgelig ha størst mulig areal hvor vannet kan hente varmen fra Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Noen som har prøvd å feste kjøleribber på en vannkjølingsblokk der det ikke er slanger i veien? (eks de som man bruker til minne på skjermkort) Ville dette hatt en positiv effekt på ytelsen? (her funderer jeg selvsagt bare!) Et slikt design kombinert med alternativ 3.... [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-23 19:22 ] Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Eg har tenkt på å lage ei kjøle blokk etter alternativ #3, kanalene tenker eg skal vere ca.12*12mm Men, eg lurer på en ting, har det noe å si for ytelsen om eg har plexiglass på øverste delen av blokka? Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Ja, jeg forstår, hvis jeg bruker en kjempestor kjøleblokk så trenger jeg ingen vifte? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 19:20, Kenny000 skrev:Noen som har prøvd å feste kjøleribber på en vannkjølingsblokk der det ikke er slanger i veien?(eks de som man bruker til minne på skjermkort)Ville dette hatt en positiv effekt på ytelsen?(her funderer jeg selvsagt bare!)Et slikt design kombinert med alternativ 3.... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-23 19:22 ]</font> De ribbene vil vel fungere omtrent som radiatoren. Nei, kutt ut ribbene og sleng på en ekstra radiator og få ned vanntempen FØR vannet når kjøleblokka/prosessoren. Og da mener jeg naturligvis på returen til tanken. Det vil man nok tjene et par ekstra grader på. Sveinl. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Vil den altså ha samme effekt som en ekstra radiator? Det må vel være greiere å ha en slike en enn to radiatorer i kabinettet? Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Har selv puslet litt med tanken på å lage egen vannblokk... Etter litt tankearbeid, fant jeg ut at et slikt design kanskje ville fungere: Illustrasjonen skal bare vise prinsippet, der vannet kommer ned rett over prosessorkjernen, alle proporsjoner er helt på jordet... Grunnen til at jeg tror dette er et godt design, er at vannet passerer raskt, dermed kommer det hele tiden kaldt vann inn i midten og erstatter det oppvarmete vannet. Jeg vil gjerne ha litt komentarer og konstruktiv kritikk :smile:. Gidder ikke å lage en vannblokk hvis den viser seg å være ubrukelig.. [ Denne Melding var redigert av: Turbel på 2002-03-24 13:46 ] Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Meget kult design det! Bare pass på at du ordner der slik at de to utgangene av vannet tilsvarer samlet inngangsvolum av inngangen... vanskelig forklart... Men: total vannmengde inn = total vannmengde ut. Må ikke dette være oppfylt? Eller bare roter jeg nå? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 @ Turbel Den er fin og se på, men jeg leste om noe svært lignene i procooling sitt forum, og det ble visst frarådet. Selv om den har spiralform, så må det være svært nøye beregning av dimensjonene og utforming på de små kanalene, slik at ikke alt vannet går igjennom bare halvparten. Men er du sikker på vannfordelingen er optimal, så har du uten tvil en bra løsning. Selv sverger jeg til romslige kanaler, med liten motstand, og endel turbulens. Det blir automatisk sånn når man ikke har CNC... :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå