Rikky Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Sitter her og vurderer vannkjøling (enda en gang) og har tenkt litt på forskjellige måter å feste radiatoren på. Jeg kom fram til at det i hovedsak er to måter som er aktuelle: 1: Lage plass til radiatoren i front, der HD-rammene er. Skulle vel få plass til en 2x120mm radiator der, men personlig ønsker jeg å ha harddiskene der. Da må jeg gå videre til neste alternativ: 2: Feste radiatoren i toppen, som jo også er en vanlig løsning. Problemet er jo at varmluft stiger opp, vil dette være en ulempe for temperaturen selv om viftene suger inn kaldluft ovenfra? Det vet jeg ikke, men det kan sikkert dere svare på. Jeg kom fram til at det hvertfall må føre til at temperaturen inne i kabinettet stiger betraktelig. Da tenke jeg på måter å feste radiatoren på som medfører tilførsel av kaldluft og kvitter seg med varmluften på en grei måte. Jeg kom fram til dette: Du monterer radiatoren i toppen, med vifter som suger inn. Så må du lage en kanal for å lede ut varmluften, av papp, plast eller noe annet du måtte ha for hånden. Noe sånn som dette: Bakpå kabinettet monterer du en AC radiatorgrill for Chieftec fulltower. Vet ikke om den kan passe til andre bokser. Videre monterer du en 120mm vifte bake i AC-grillen over PSU som suger ut luften. Det blir seende omtrent sånn ut: Ser det brukbart ut eller er det unødvendig med en slik løsning? Det burde jo være en temmelig enkel sak å lage en sånn kanal. PS: Jeg ser at på tegningen min har jeg tegnet kanalen over hele AC-grillen, noe som innebærer at også PSU er inni kanalen. Jeg vil tro at det er bedre at kanalen kun dekker det 120mm viftehullet. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Det ser meget brukbart ut! Gå for dette du. En annen fordel med denne løsningen er at du får viften et stykke vekk fra radiator, slik at du ikke får dødpunkt. Og du bør ikke, som du har påpekt på slutten, blande PSU inn i kanalen. Du kan også få en blikkenslager til å lage kanalen. Edit: Jeg ser nå du nevnte at du ønsket vifter på selve radiator. Det skulle nok være unødvendig. Det holder fint med kun 1 120 vifte i bakkant. Selv om denne viften nok må gå med litt høyere turtall for å veie opp for to vifter ekstra, vil likevel støynivået ikke bli høyere. Sannsynligvis lavere. Endret 12. mars 2004 av Arctic Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 En annen fordel med denne løsningen er at du får viften et stykke vekk fra radiator, slik at du ikke får dødpunkt Jeg hadde tenkt å montere 2 stk 120mm vifter på vanlig måte på radiatoren også, for å suge kaldluft gjennom gjennom den... Det er altså 3 stk 120mm vifter totalt i oppsettet. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Så du tror altså det holder med kun en vifte i bakkant? Hadde virkelig trodd at 2 stk på radiator hadde vært bra... Men da må man hvertfall sørge for at det er tett mellom kanalen og kabinettet, for å sørge for at all luften blir dratt gjennom radiatoren. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Det skal holde fint. Du vil som sagt ikke få noe dødpunkt rundt viften som man får med montasje rett på radiator. Selve chassis til viftene på radiator vil jo faktisk hindre noe av luftstømmen som den bakeste viften kunne ha utnyttet bedre. Og du vil redusere støyen noe siden du logisk nok kutter ut to vifter. Men også siden plasseringen av disse sannsynligvis vil rette seg mer mot dit du sitter. Dermed kan du som sagt øke hastigheten på den bakerste endel, og kjølingen skal bli tilnærmet like god. I tillegg kan du spandere mer penger på én kvalitetsvifte, i stedet for tre middelmådige hvis du er i det økonomiske hjørnet. Og det er klart kanalen må være tett ja. I overgangen mellom radiator kan du bruke tettelist for vindu/dør i skumgummi. Får kjøpt slikt på rull for noen kroner. Men i verste fall blir du ikke fornøyd med temperaturen med en vifte. Da går det fint og slenge på en eller to vifter til. Og med det i minne, bør du kanskje lage plass for ekstra vifter i kanalen når du lager den. En løsning er jo forøvrig og gå for to vifter på radiator (mot dødpunkt faktumet) og droppe den bakerste. Uansett har du muligheten til å eksperimentere så mye du ønsker. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Og med det i minne, bør du kanskje lage plass for ekstra vifter i kanalen når du lager den. Hvor i kanalen? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Tar meg friheten til å linke til Skrues oppsett jeg: http://www.home.no/traskas/images/Med%20tank.JPG http://www.home.no/traskas/images/Temperatur.JPG http://www.home.no/traskas/images/Kaldluft.JPG Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Akkurat ja, det var jo ganske likt, bare at han hadde en vifte utenfor maskinen også, med egen utvendig kanal? Ikke dumt nei. Men det blir nok ikke aktuelt å lage en sånn utvendig kanal på oversiden av maskinen Lenke til kommentar
atrax Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jeg har samme kabinett + vannkjøling, og jeg plasserte radiatoren min i toppen. Siden jeg ikke tok meg råd til å kjøpe en spesiallaget radiator for pc-bruk, måtte jeg ta til takke med en jeg fant hos skraphandleren. Den hadde plass til 2*120mm-vifter + 2-3 cm ekstra, så jeg lagde meg en pappramme rundt de 2 120mm-viftene, og limte denne på radiatoren slik at all lufta til viftene kom gjennom lamellene til radiatoren. Uanz, det jeg ville frem til er at jeg ikke har noen slik kanal for å lede ut varmluft, jeg har ikke plass, og ser heller ikke vitsen egentlig. Så lenge du har vanlige kabinettvifter som gjør jobben sin skal det ikke være noe problem. Men hvis radiatoren du tenker på er liten nok, kan du jo få plass til en 92mm-vifte over strømforsyningen som kan hjelpe til med å dra ut varmluft.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Akkurat ja, det var jo ganske likt, bare at han hadde en vifte utenfor maskinen også, med egen utvendig kanal? Den utvendige kanalen leder uteluft inn. Om du ser på temperaturene hans så er jo de ganske heftige. Uansett ifølge Skrue (og alle andre som har testa) så faller kabinettemperaturen drastisk ved å lede den varme lufta som akkurat har vært gjennom radiatoren ut. Det er liten tvil om at det å ha et adskilt rom/kanal for gir gode temperaturer. Ikke bruker du varmluft fra kabinettet til å kjøle radiatoren med og ikke blir kabinettet varmet opp av radiatorlufta. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Har tenkt på noe lignende selv, men jeg må ta luften fra ett annet sted enn fronten da jeg vil beholde brønnene. Har vel egentlig kommet frem til at valget står mellom å bruke Sunbeam Overclockers kit fra viften i sidepanelet via 80-120mm adapter eller å ofre en cdrom brønn og lage en duct via en brønn. Radiatorviften(e) trekker nå luft ut av kabinettet og jeg regner med det er det de må gjøre også dersom jeg lager duct. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Ja om du ser på temperaturene og ikke tenker videre over det, så er de nok heftige, men ikke realistiske. Han har garantert hatt pcen et sted der det er ganske kaldt, eller så har han latt vinduet stått åpent. Når vanntempen er 16,2°C, er lufttempen enda kaldere. Og hvem har det så kaldt inne? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Absolutt ikke dumt, men jeg ville ha videreført ideen litt, med mindre du ikke vil gjøre noen modifikasjoner på utsiden av kabinettet da. Hva med å lage slags radiator box under kabinettet, noe som add-on kittene til Mach II og Vapochill LS gjør med Lian Li? Du får fordelen med at du har radiatoren lengst nede mot gulvet. Selvom du skjermer av radiatoren inne i kabinettet så må varmluften inne i kabinettet ha en eller annen påvirkning på temperaturen. Kanskje ikke mye, men påvirkning likvell. Eneste negative med å lage denne boxen blir at du har en fungerende støvsuger (Akkurat som jeg har. Støvfilter er påkrevd), og at du må gjøre en ytre modifikasjon. Men det kan jo bli meget pent også om du gjør det ordentlig. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Ja om du ser på temperaturene og ikke tenker videre over det, så er de nok heftige, men ikke realistiske. Han har garantert hatt pcen et sted der det er ganske kaldt, eller så har han latt vinduet stått åpent. Når vanntempen er 16,2°C, er lufttempen enda kaldere. Og hvem har det så kaldt inne? Du ser ikke hvordan det fungerer. Skrue har lagd et hull i veggen(husveggen altså). Så har han en kanal som fører den kalde utelufta inn i et hull i bunnen av kabinettet hvor radiatoren er plassert. Når lufta da har blitt varma opp i av radiatoren så føres den via kanalen inni kassa ut i fronten av PCen og ut i stua. Endret 12. mars 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
atrax Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Aha, slettes ikke dumt! Da skal det iallefall ikke være temperaturen som stopper overklokkingen hans.. Men det er det forresten ikke hos meg heller, og jeg har ikke hull i veggen Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Takk for en fin ide.. Jeg har nettopp satt opp en slik en "boks" Får se om det vil få ned temperaturen min... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) Og med det i minne, bør du kanskje lage plass for ekstra vifter i kanalen når du lager den. Hvor i kanalen? Klønete formulert av meg. Jeg mente ikke vifter i selve kanalen, (selv om det også kunne ha gått) men plass i kanalen for vifter på radiator om du skjønner En vifte er 25-35 mm tykk, og du må kunne sette denne viften på radiator uten at kanalen tar i den. Med andre ord slik du tenkte det. Endret 12. mars 2004 av Arctic Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Akkurat ja, nå er jeg med Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Absolutt ikke dumt, men jeg ville ha videreført ideen litt, med mindre du ikke vil gjøre noen modifikasjoner på utsiden av kabinettet da. Hva med å lage slags radiator box under kabinettet, noe som add-on kittene til Mach II og Vapochill LS gjør med Lian Li? Du får fordelen med at du har radiatoren lengst nede mot gulvet. Selvom du skjermer av radiatoren inne i kabinettet så må varmluften inne i kabinettet ha en eller annen påvirkning på temperaturen. Kanskje ikke mye, men påvirkning likvell. Eneste negative med å lage denne boxen blir at du har en fungerende støvsuger (Akkurat som jeg har. Støvfilter er påkrevd), og at du må gjøre en ytre modifikasjon. Men det kan jo bli meget pent også om du gjør det ordentlig. Jepp, slik som eg har tenkt på å laga i fleire mnd no. Når det er sagt er eg litt skeptisk til å ha for stor avstand mellom vifta og radiator eller grill. Då kan du kanskje risikere at lufta går i "rundt i ring" inni tunnelen din. Intake Or Exhaust? Designers have the choice of mounting a fan to exhaust warm air from, or blow cool air into, an enclosure. Theoretically, the same volume of air is used to dissipate heat. However in real applications, each arrangement has advantages and disadvantages. Air that is drawn into the fan flows laminarly. Laminar flow allows for a uniformly distributed airflow velocity in the enclosure. This is important in eliminating stagnant air and hot spots. Air exhausted from the fan is turbulent. Heat dissipation in a turbulent airflow can be up to double that of a laminar flow with the same volumetric flow rate. But, the turbulent airflow region near a fan exhaust is limited. Developing a well defined airflow path through the whole enclosure is essential. Vents should be at least 50 percent larger in area than the fan opening. Care must be taken to eliminate air recirculation in a fan. Ninety percent, or more, of the airflow can be lost because of recirculation problems. Baffles may be used to eliminate recirculation of the same air. The airflow path will always take the path of least resistance. Subassemblies and components within the enclosure should be positioned to direct the airflow to places that require cooling; and placement should always take advantage of natural convection. Place warm components above cool components. Avoid placing large components so that they shield smaller components from the flow of air. Use baffles, where necessary, to direct the airflow. Kilde: NMB Technologies Corporation - PS: Eg har ikke lest dette så nøye, men det virka veldig fornuftig likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå