Gå til innhold

Ny pc til sønnen i huset

Anbefalte innlegg

Kabinett: Aopen Case Midi ATX Tower 300W Silver / Black (QF50C Silver)

Hovedkort: Asus Mainboard S-478 Intel 648FX ATX Audio LAN 800MHz Retail, P4S800

Ram: Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns

DVD spiller: Msi DVD-ROM 16X / 48X ATAPI Internal Bulk

total: ca 2000,-

www.psdata.no

ja da er jo saken grei den! :)

edit: kan sikkert kjøpe mindre/tregere ram for å spare litt, tenkte bare det var kjekt og ha med tanke på oppgraderingsmuligheter som vi har gnålt litt om her.. ;)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger lit hjelp til til og sette sammen en pc til sønnen på 6 pc kommer til og bli mest brukt til spill og da duger ikke den gamle p3 maskina lengre.  :no:

Har en Celleron 2.6 og et Ati 9000pro skjermkort liggende så det trenger eg ikke.

Men eg trenger lit hjelp til resten av tinga. Og den skall ikke koste mange tusen

På forhand takk

Brukbart utgangspunkt, enhver 6 åring tror jeg vil bli happy med det en stund fremover :)

Det du trenger er igrunn bare hovedkort, RAM, kasse+psu og en disk. Utfra delene du har synes jeg det er naturlig å gå for "budsjett".

122505 MSI 865G NEO2-LS Hovedkort S478/800mhz - Demo - 564,20

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

Value Line, m/300W AMD/P4 - 268,45

112665 DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 - 372,18

106765 Western Digital Caviar 80GB WD800BB - 609,60

Totalt: 1 814,43

Vet ikke helt hva maskinen skal spille men er det litt "større" spille vil jeg anbefale deg 2x 256MB RAM. Minnet og hovedkort her er valgt med tanke på å kunne støtte en skikkelig P4 (hvis du snubler over en billig en).

Tastatur, mus og skjerm har du kanskje stående? Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å går for "et eller annet" Logitech/Microsoft, ikke kjøp noe jalla (for å spare 50 kroner), skjerm bare ta en tilfeldig 17/19" til en rikig pris.

Magefølelsen min sier at ole brumm og nasse nøff-spill ikke trenger en PC med turbo. Dollar har et fint forslag

Lenke til kommentar

Forslaget til dollar = :thumbup:

bortsett fra at det Q-Teq kabinettet kanskje bør byttes ut...

Jeg har det selv... funka greit når jeg hadde en AMD Duron 1,3 GHz prosessor... men nå som jeg har oppgradert til AMD Athlon XP 2400+ så blir det rettogslett for varmt..

Prosessoren er på en måte innegjemt, da Strømforsynings-boksen står på høykant, samt at et Skjermkort lager et gulv...

Min CPU temperatur ligger på 70 grader idle (når maskinen ikke jobber med noe særlig)... Dette er litt for høyt etter min smak...

(jeg har nå en bordvifte som blåser inn i en åpen CD-spiller plass)...

Tenkte jeg skulle prøve å borre noen hull på toppen av kabinettet i dag.. Det bør hjelpe litt.. hvis ikke så blir det nytt kabinett på meg snart..

--------------------------------------------

Og 256 MB holder fint til Windows XP.. Har det selv... Ting går rasende som bare det her!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Hva med vifte til pcu eller duger boxed vifta til Celleron 2,6

Dersom ikke du skal overklokke, holder "boxed"-vifte.

Lenke til kommentar
herregud,,,gutten er liten...cellyn og 9000 holder i massevis,,,tenk på hvilkene spill han skal spille. den derre pcn holder lenge.

Ja hvilke spill skal han spille da? Need for speed underground er morsomt også for de mindre, og det trenger litt maskineri.

Gav ikke noe konkret svar, men kan godt rabble ned en haug med deler. Jeg orker ikke gjøre det fordi det ligger gode forslag her allerede.

Lenke til kommentar
Kabinett: Aopen Case Midi ATX Tower 300W Silver / Black (QF50C Silver)

Hovedkort: Asus Mainboard S-478 Intel 648FX ATX Audio LAN 800MHz Retail, P4S800

Ram: Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns

DVD spiller: Msi DVD-ROM 16X / 48X ATAPI Internal Bulk

total: ca 2000,-

www.psdata.no

Synes du skal gå for phax sitt oppsett.

sant at NFSU duger for de minste også.

Nevøen min på 7 år spiller det hele tiden hver gang han er her. Han kom en gang rett etter jeg hadde formatert, og da ble det rabalder fordi jeg ikke hadde det installert :green:

EDIT: 400 innlegg and counting :w00t:

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Nå har jeg dette Qtec kabinettet:

http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13317

Det var det jeg brukte min duron 1,4 ghz på, men har siden oppgradert til P4 3,0 boxed, og tempen ligger på 38-40 'C idle og max 45 'C load uten klokking, så det fungerer utmerket til hans bruk. Billig var det, og det var ingen problemer med strømforsyning og sånt, som man har lagt merke til på den aller billigste varianten av dette kabinettet. Det har oxo løs bakvegg til hovedkortet,noe jeg har hatt nytte av noen ganger. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv en gutt på 6 som skal arve pappas pc, etterhvert som jeg får råd til nytt kabinett og HDD. Det han får da er det gamle (6mnd) MSI hk m 1,4@1,5 duron og 256 sd ram. Holder leeeenge til han det. Nå taster han ivei på en steingammal compaq m 3,2 gb HDD og 16 mb minne. Fornøyd han, men får jo ikke kjørt xp på det, siden det er for lite minne og hjelper jo ikke å trøkke inn mine gamle 256 mb minnebrikke da compaq er så fisefin på minnet. det øker bare til 96 mb da i bios.

Det er bare 70 w strømforsyning oxo, og socket 7, (amd k-6) så min duron passer ikke inn der.

Gutten hadde satt stor pris på om noen hadde ett brukbart gammelt kabinett som funker for en duron m vifte og MSI KM2M mini ATX HK.

Lenke til kommentar
det er en gutt på 6 år som skal ha pc-en jo!

Celeron holder i massevis.

Denne gutten kommer til å skrive bok når han blir stor: "Med Celeron i barndomen" eller "Pappa med Celeron, jeg med modelljernbane" eller omv. :green:

:thumbs:

Blir litt provosert jeg når jeg ser disse kjempetilbudene fra varekjedene på bærbare maskiner til under 10 lapper. "Solide kraftpakker" og "Spillekraft" er ord som går igjen på disse celeron-baserte maskinene. :no:

Litt off topic for å si det mildt da men.... ;)

Lenke til kommentar
herregud,,,gutten er liten...cellyn og 9000 holder i massevis,,,tenk på hvilkene spill han skal spille. den derre pcn holder lenge.

Ja hvilke spill skal han spille da? Need for speed underground er morsomt også for de mindre, og det trenger litt maskineri.

Gav ikke noe konkret svar, men kan godt rabble ned en haug med deler. Jeg orker ikke gjøre det fordi det ligger gode forslag her allerede.

Tipper en 6åring kan underholdes av de fleste pc-spill.

Han er sikkert fornøyd med "bare" å spille de spillene som kan kjøres på Cell 2,6 og ATI 9000. Når jeg var 6 år hadde jeg bare snake og sjakk.

Lenke til kommentar

skal du også gi kabinettet til ungen? det er litt avgjørende for hva du burde kjøpe...

shuttle holder i lange baner...regner med at ungen, når han skal oppgradere, ikke vil ha et qtec kabbis...

så hvorfor ikke kjøpe en shuttle nå og når han skal skifte ut, så flyttes shuttelen til stuen...itte no prob

Lenke til kommentar
shuttle holder i lange baner...regner med at ungen, når han skal oppgradere, ikke vil ha et qtec kabbis...

så hvorfor ikke kjøpe en shuttle nå og når han skal skifte ut, så flyttes shuttelen til stuen...itte no prob

hvorfor skal man absolutt prakke på fyren en shuttle?

han har jo allerede sagt at han skal bare skal bruke ca 2000,- og da er det lite vits i og engang tenke på å kjøpe en shuttle... og i tillegg skal han i senere år donere bort sitt hk og cpu, så da er det kanskje liksågreit å bygge denne pc'n i et kabinett som takler en oppgradering! ;)

folk stiller jammen høye krav her, skulle likt å hørt reaksjonene til folk visst de fikk vite va jeg har satt sammen til 4 åringen til søstra mi.. (p2 400mhz, 256 mb sdram, og et eller anna gammelt skjermkort, alt stappa inni et oldtids siemens kabinett holdt sammen av et par runder bruntape.) han er forresten storfornøyd han...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...