Gå til innhold

Ny pc til sønnen i huset


Anbefalte innlegg

Trenger lit hjelp til til og sette sammen en pc til sønnen på 6 pc kommer til og bli mest brukt til spill og da duger ikke den gamle p3 maskina lengre. :no:

 

Har en Celleron 2.6 og et Ati 9000pro skjermkort liggende så det trenger eg ikke.

Men eg trenger lit hjelp til resten av tinga. Og den skall ikke koste mange tusen

 

På forhand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger lit hjelp til til og sette sammen en pc til sønnen på 6 pc kommer til og bli mest brukt til spill og da duger ikke den gamle p3 maskina lengre. :no:

 

Har en Celleron 2.6 og et Ati 9000pro skjermkort liggende så det trenger eg ikke.

Men eg trenger lit hjelp til resten av tinga. Og den skall ikke koste mange tusen

 

På forhand takk

Brukbart utgangspunkt, enhver 6 åring tror jeg vil bli happy med det en stund fremover :)

 

Det du trenger er igrunn bare hovedkort, RAM, kasse+psu og en disk. Utfra delene du har synes jeg det er naturlig å gå for "budsjett".

122505 MSI 865G NEO2-LS Hovedkort S478/800mhz - Demo - 564,20

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

Value Line, m/300W AMD/P4 - 268,45

112665 DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 - 372,18

106765 Western Digital Caviar 80GB WD800BB - 609,60

 

Totalt: 1 814,43

 

Vet ikke helt hva maskinen skal spille men er det litt "større" spille vil jeg anbefale deg 2x 256MB RAM. Minnet og hovedkort her er valgt med tanke på å kunne støtte en skikkelig P4 (hvis du snubler over en billig en).

 

Tastatur, mus og skjerm har du kanskje stående? Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å går for "et eller annet" Logitech/Microsoft, ikke kjøp noe jalla (for å spare 50 kroner), skjerm bare ta en tilfeldig 17/19" til en rikig pris.

Lenke til kommentar

skjerm: Samsung (best ytelse/pris, i denne kategorien, ihvertfall forrige gang jeg sjekka)

 

512MB ram er et must hvis du skal ha WinXP p& maskina.

 

Seagate Barracuda 7200.7 120GB er en mer stilleg&ende disk, 40GB mer lagring og koster bare 200kr mer. DET er det verdt. Du kan kanskje ta en titt p& 160GB versjonen til 980kr oxo.... mye MB for penga det ;)

Lenke til kommentar

Gjør pc'n liten og stillegående (hvis du ikke har finansielle problemer) Kjøp en shuttle pc, samsung disk, en billig dvd-spiller (cd-rom er vel ikke noe billigere) og ei 512mb ram brikke (ikke no-name). Da har ungen noe som ikke tar stor plass, ikke bråker mye og faktisk ser litt tøft ut.

 

Det er jo slike ting som teller for en unge som sitter å spiller mons og marte i regneskogen :D

 

Det er jo ikke til å komme unna at pc-støy skaper livsvarige skader, så hvorfor ikke skjerme ungen et par år til?

 

Og for all del, ikke spar hundrelapper på pc-skjerm! Pc-skjerm vs briller så er pc-skjermen helt klart billigst.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Likte tanken til ham ovenfor.

 

Shuttle SS51G Barebone PC Socket 478

 

Samsung SpinPoint P80 120GB 8MB

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

 

Totalt: 3 245,79

 

Vet det er litt dyrere enn Dollar's forslag, men han tok ikke med vifter. I tillegg er Shuttle-kabinettet en del bedre enn Q-tec.

Lenke til kommentar
skjerm: Samsung (best ytelse/pris, i denne kategorien, ihvertfall forrige gang jeg sjekka)

 

512MB ram er et must hvis du skal ha WinXP p& maskina.

 

Seagate Barracuda 7200.7 120GB er en mer stilleg&ende disk, 40GB mer lagring og koster bare 200kr mer. DET er det verdt. Du kan kanskje ta en titt p& 160GB versjonen til 980kr oxo.... mye MB for penga det ;)

512 MB Ram er ikke et must hvis du skal ha Windows XP nei.

Lenke til kommentar

Dollar sitt forslag er fornuftig, q tec skulle nok holde frem til han begynner å finne ut hva han selv synes er "tøft". Det vil være mye mer morro for han å være med på å byggge ut maskinen etterhvert som han blir eldre, "velge selv", slik får du stimulert dataintressen.

 

Har selv ei som har sotte med datamaskin siden hun var 3, så det går nok mye på "lek og lær", og de krever ikke alverdens til maskin.

 

Og bare et lite ops til "jalla" tastatur, det vil ikke gå lenge før et glass melk eller brus havner der, så da må du alikevel skifte.

 

:D - Må nok flire litt til de som mener at du bør oppgradere cpu allerede nå, eller kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Oppgraderer han nå for minimal kostnad så er det ikke lenge den PC'en varer før den må oppgraderes på nytt. Legg litt i det så det holder en stund i hvertfall.

 

Ville kjøpt:

AMD XP2500 (Boxed med kjøler) 783,- på komplett

Hovedkort (socket A) fra 500 til 1000,- på komplett, stort utvalg av billige bra hovedkort.

RAM (Må passe hovedkort) 512 MB er kanskje litt mye, men det er ikke så stor prisforskjell på 256 og 512 MB brikkene (DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 for DDR-PC400MHz) 745,- på komplett

 

Ellers så får vel ATI 9000 kortet gjøre nytte for seg, selv om jeg personlig klør i fingrene etter å taste inn "Anbefaler 9600Pro eller noe sånnt" - Opz :p

 

Det er din lommebok og du som bestemmer, du får tenke på hva som blir bra løsning for deg.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...