Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men, frem og tilbake, vurderer jeg nå sterkt å kjøpe dette kameraet. Mye av grunnen ligger i at det virker som om dette er det beste kompaktkameraet som tar bilder med minst røde øyne. Stemmer dette? Vil gjerne høre DERES erfaringer.

Hva har dere andre her inne kjøpt. Svortevik, Geir50 osv.

Er Canon A80 et kamera som har vært i salg lenge, slik at det om et par mnd. kommer nytt merke og prisen på A80 synker drastisk....noen som vet?

Er jo ute etter et kamera i 3-4000 kroners klassen, og vil ha det "beste" ut av pengene. Kameraet skal være av typen kompakt....eller iallefall lite nok til å ha i vesken osv. Utseende betyr ikke så mye. Men røde øyne irriterer meg, så å bruke tid på å redigere vekk røde øyne er ikke min intensjon.

Takknemlig for all hjelp :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å skrive at jeg tar mye bilder inne-i mørke omgivelser. Tar masse bilder av lillegutt på 10 mnd. , men han sitter jo ikke akkurat i ro alltid.

Kameraet bør helst være lett å bruke, og trenge forholdsvis kort tid på å innstille seg...

Er Canon A80 et bra valg?

Har vurderet Ixus 400, men pga. røde øyne så har jeg latt det ligge.

Eller kommer Ixus 400 med så bra priser nå (siden ny serie), at det egentlig vil være et bedre kjøp, og så får jeg heller bruke Photoshop mer flittig til røde øyne?

Lenke til kommentar

Canon A80 tar betrakelig bedre bilder enn Z4, det har MYE bedre batterilevetid, skjermen er mindre, men utrolig mye skarpere. Du har bedre optikk, mindre støy på bildene, bedre hvitbalanse, mer nøyaktig fokus, vribar skjerm og så videre og så videre. Det anbefales å kjøpe ett sett oppladbare AA batterier, men du kan også bruke engangs AA batterier hvis de oppladbare skulle gå tomt på en tur. A80 har heller ikke like stort problem med røde øyne som det Ixus 400 og Z4 har. A80 har en masse muligheter for manuelle innstillinger, noe Z4 har minimalt med. A80 kan allikevel brukes helt automatisk hvis ønskelig.

Fokus kan være er noe tregere, men hvis du fokuserer på forhånd (trykker utløseren halvt ned) tar den bilde akkurat når du trykker ned utløseren. Selv har jeg ikke merket stor forskjell på Z4 og A80 i fokuseringstid selv om det ikke er forhåndsfokusert. Z4 lider under røde øyne like mye som Ixus 400.

På tross av at Z4 har raskere autofokus, ville jeg ikke nølt med å kjøpe A80 hvis du går for bildekvalitet. Skjønner ikke at Covcon kan anbefale ett slikt kamera, når det bes om erfaringer med ett kamera som ikke ligner Z4 på hverken størrelse, kvalitet eller bruksområde. Det finnes kamera, som er litt større, men har mye bedre spesifikasjoner enn Z4, på de områdene som Synneva prioriterer. Ixus 400 ligner mer på A80 når det gjelder bildekvalitet enn Z4, og er bare marginalt større. Også på dette kameraet kan det forhåndsfokuseres.

Hvis Z4 likevel er av interesse, se også på Pentax Optio S4 som på mange områder er det samme kameraet, men mindre og med bedre spesifikasjoner. Bildekvaliteten til A80 går allikevel dette kameraet en høy gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...