Gå til innhold

Trenger tips til fotografering i Kirke.

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips. Skal i en begravelse i morgen og har blitt bedt om å ta noen bilder inne i kirken. Har Canon 300D 18-55 objektiv. Har ikke blitz, får forhåpentligvis låne en. Alle tips triks motast med takk.

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette er så aktuelt i ditt tilfelle, men hørte om en artig teknikk som kan brukes til å fotografere kirker og liknende innvendig.

Siden et så stort lokale vanskelig kan lyses opp av blitz når du har en kort lukketid, kan man sette kameraet på stativ med lang eksponering, slukke lyset i kirken for deretter å springe rundt i hele lokalet og lyse opp inventaret med en håndholdt blitz. Pass på så du ikke kaster skygger. :p

Lenke til kommentar

Du må bruke den innebygde blitsen og kanskje ISO400, for lystapet er stort i store rom pga manglende reflekser.

Stå ikke alt for langt fra motivet, men sjekk nærgrensa for blitsen med høy ISO.

Ta noen bilder slik at du vet hvordan kamera oppfører seg med blits, så går det nok bra skal du se.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig morsomt at rådene kom en uke etter at han trengte dem.

Men anledningen var ikke fullt så morsom. Håper du fikk tatt gode bilder. Hvis du kom fram til en fremgangsmåte som fungerte bra så la meg vite det, for jeg har selv hatt problemer med å ta bra bilder inne i kirker og andre naturlig dunkle lokaler. Kirker blir spesielt vanskelige på grunn av plassen. Og så er det en balansegang med å være for nærgående eller ikke. Verst er da begravelser.

Endret av EJH
Lenke til kommentar

Så ikke datoen på første innlegg, men bare på innlegget til 'Minibar'.

Men uansett, rådene kan jo komme andre til gode, så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe, som man sier....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men anledningen var ikke fullt så morsom. Håper du fikk tatt gode bilder. Hvis du kom fram til en fremgangsmåte som fungerte bra så la meg vite det, for jeg har selv hatt problemer med å ta bra bilder inne i kirker og andre naturlig dunkle lokaler. Kirker blir spesielt vanskelige på grunn av plassen. Og så er det en balansegang med å være for nærgående eller ikke. Verst er da begravelser.

Brukte lang stativ + lang lukkertid. Ingen blitz. Blender f11. Bildene ble greie. Finere bilder uten blitz tror eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...