Crazy Joe Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Høres ut som et teit spørsmål men er det mulig å fyre opp en maskin uten cpu og ram, bare for å komme inn i bios ? Eventuelt får man opp noen skjermbilde med feilmelding ? Har aldri testet ut dette her, men grunne til at jeg spør er fordi jeg skal se om et hovedkort virker, ikke alltid jeg har cpu liggende til det formål ? Mvh Ole Endret 11. mars 2004 av Crazy Joe Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 HAHA...nei, du må ha CPU og RAM og alt nødvendig. Ler av alt, beklager. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Altså hvis du utelevner en eller flere av disse hovedkomponentene så er det klart at ikke noe starter opp. Blir som å håpe at menneskekroppen skulle fungere uten hjerte eller hjerne. Endret 11. mars 2004 av bamsefar Lenke til kommentar
Crazy Joe Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Gliser Men finnes det noe enklere måte å teste et hovedkort på ? Gidder liksom ikke å kjøpe en scrap haug av en celeron prossesor til det formål. Mvh Ole NB,,,, tenker jeg reddet kvelden for mange nå med det spørsmålet.. Som et gammel jungel ord,,, En god latter forlenger livet,....................... Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Med mindre du ikke bare skal sjekke at hovedkortet får strøm så er det nok ikke det. Du må nok ha flere komponenter før den er startbar. Lenke til kommentar
Crazy Joe Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Ok. Det er alt man kan få sjekket. Får se om man kan få tak i en brukt billig cpu da og låne en rambrikke fra hovedmaskinen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 BIOS er i likhet med all annen software et program. Og et program trenger både CPU og minne for å kjøre :-) Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Prøv å regne ut 12+4 uten verken hue eller kalkulator . Det er masse utregninger som skal til for at i hele tatt PC'en skal boote til BIOS'en (utallig masse), og det som er "kalkulatoren" i PC'en er CPU'n. Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Du kan jo prøve å ta kortet med til en eller annen lokal datakjappe som også driver og reparerer pcer og be dem teste kortet... Det var det jeg gjorde da jeg satte sammen en PC av deler jeg kjøpte hos itbutikken og det viste seg at hele greia var DOA. De folka testa pcen og det viste seg at Hket var død og jeg slapp og sende tilbake alt sammen... Måtte ikke betale noenting heller... Endret 11. mars 2004 av vehitman Lenke til kommentar
Crazy Joe Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Jepp det er vell kansje det beste, å ta det med til en data sjappe for å få dem til å teste det fort å gæli. Hmmm lurer på om jeg kan ta ut cpu i hue mitt og si at jeg ikke kan gå på jobb i morgen ....... BTW : Er det noen som har testet å fyre opp en maskin uten cpu... får man skjermbilde i det hele tatt ? Mvh Ole Endret 11. mars 2004 av Crazy Joe Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 joa, man får et skjermbilde... Og der står det :" No signal" Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 joa, man får et skjermbilde... Og der står det :" No signal" Morroklumpen Lenke til kommentar
tøs Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 hadde det ikke vært _litt_ lettere å bare prøvd isteden for å dumme seg ut på dette forumet? Kortere tid hadde det tatt og.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 hadde det ikke vært _litt_ lettere å bare prøvd isteden for å dumme seg ut på dette forumet? Dumme seg ut? Er da ikke noe selvfølge å vite dette... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 helt enig med deg.. visste ikek dette jeg heller.. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 hadde det ikke vært _litt_ lettere å bare prøvd isteden for å dumme seg ut på dette forumet? Kortere tid hadde det tatt og.. I mine yngre dager når jeg var ung og uvitende (er vel fortsatt begge deler egentlig) så måtte jeg bare prøve selv akkurat dette. Og tok mot til meg og bet nesten av meg fingrene fordi jeg rett og slett ikke turte å spørre, nettopp fordi jeg var redd for å bli gjort til latter. Ingen starter som verdensmestere, og ingen blir det heller. Så jeg synes det er helt greit at han(?) spør, selvom det på dette forumet kanskje blir tatt som allmenn kunnskap. God natt... Lenke til kommentar
hm87 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Merkelig..Med pc'en jeg bygde til bruttern hadde jeg noen problemer i starten. En ting var at bildet stoppet der hvor det står "press del to enter bios" eller noe. Og så stod det samtidig noe sånt som "no cpu found". Og jeg gikk inn i biosen og sjekket det. Etter en reboot funka det uten problemer. Bortsett fra at den har problemer med å finne s-ata disken en gang i blant! Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Begynner å virke som den gamle vitsen: " FATAL ERROR! CPU NOT FOUND!, continue? y/n" Lenke til kommentar
Crazy Joe Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Tja jeg pleier si som så at man lærer så lenge man lever og kan man lære av andres erfaring så er ingeting bedre en det selvom det innebærer at man må tørre å drite seg ut. Så er det en ting som bryr meg mitt i ***** så er det å stille dumme spørsmål og vite at man da dummer seg ut på et slikt forum som dette. Har bygd en del pc i løpet av min tid som forum bruker her på hardware men jeg har aldri testet det å starte opp uten cpu for å se hva slag feilmelding man kan få. Har lært utrolig mye av de forskjellige her på forumet, plukket opp små detaljer og ting og tang som folk har spurt om, som kan virke skikkelig molbo spørsmål men som er ganske viktig for nybegynnere. Så hvordan kan man vite at man ikke kan starte opp et hovedkort uten cpu uten å ha prøvd det ! Satset på at det fantes noen her på Hardware som hadde prøvd det. Har faktisk blitt ganske nyskjerrig her nå og skal få tak i et psu , ledninger og diverse tilbehør og skal fyre opp det hovedkortet for å se hva slags feil meldinger man kan få, i form av lyd og bilde. Fortsettelse følger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå