Gå til innhold

dos spørsmål


Anbefalte innlegg

Heisann...

Driver og setter sammen en gammel maskin, og har litt problemer med å få i gang hardisken...

(skal legge inn win98se)

Fdisk vil ikke starte, får en feilmelding om at jeg må lage en msdos oppstartspartisjon...hvordan gjør jeg det?

 

Jeg satte den som slave og formaterte/partisjonerte i en annen maskin. (fat32 ja)

fikk ingen feilmelding på disken da, men i den andre maskina så funker det ikke å boote fra cd.

 

håper noen kan hjelpe meg litt på vei :dontgetit:

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, du kan jo prøve å legge inn win98 på den disken mens du har den inen annen maskin. I motsetning til win2k/xp, så funker det ganske greit å flytte win98 installasjon til en annen maskin. Har selv gjørt det flere ganger: det er bare å legge inn riktige drivere etterpå...

Lenke til kommentar
1. Lag en win98 boot-diskett, f.eks. ved hjelp av http://www.bootdisk.com.

2. Boot maskinen fra denne disketten og kjør FDISK + formater disken fra disketten.

3. Boot maskinen igjen fra disketten MED CD driver, bytt til CD'en ved å taste D: (Ev. annet CD drev hvor win98 ligger) og start INSTALL.

 

Deretter skal resten gå av seg selv.

Jeg har gjort det, problemet er at jeg ikke får kjørt fdisk...

får den feilmeldingen om at jeg må lage en oppstartspartisjon for msdos...men jeg aner ikke hvordan

Lenke til kommentar
Jeg har bare tilgang på maskiner med win2k...der kan jeg ikke kjøre win98 installasjon fra :(

Men du trenger jo ikke å legge inn win98 ifra win2k. Bare legg inn win98 install filene fra cden på den harddisken du skal ha win98 på, så kobler du bort win2k disken (for sikkerhets skyld), så starter du opp med en diskett, starter win98 installasjonen, og når den er ferdig så setter du disken med win98 dit den skal og kobler til win2k disken igjen...

Lenke til kommentar
Jeg har bare tilgang på maskiner med win2k...der kan jeg ikke kjøre win98 installasjon fra  :(

Men du trenger jo ikke å legge inn win98 ifra win2k. Bare legg inn win98 install filene fra cden på den harddisken du skal ha win98 på, så kobler du bort win2k disken (for sikkerhets skyld), så starter du opp med en diskett, starter win98 installasjonen, og når den er ferdig så setter du disken med win98 dit den skal og kobler til win2k disken igjen...

det har jeg ikke prøvd enda...

skal teste det i morra, nå er det nok for i dag ;)

 

takk for alle svar så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...