OV-103 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Hei. På jobben har vi en god del maskiner som står uten skjerm og tastatur. Disse skal kjøres opp med wake on lan fra en sentral maskin. Jeg lurer på om det finnes et enkelt program (gratis) som kan søke igjenom et nettverk og gi en liste over maskin navn, IP og MAC adresse til en tekst fil? Grunnen er at jeg ikke orker ikke å gå inn med vnc på hver eneste maskine for å finne den . Noen som har prøvd et sånt program eller vet om et? Lenke til kommentar
magne30 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) du kan bruke ettercap som egentlig er ett nettverks-sniffing program, men jeg bruker det til å fine mac, datamaskinnavn og IP.. Endret 11. mars 2004 av magne30 Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Det programmet ser greit nok ut det. Men jeg vil helst ha et som man ikke trenger å installere, f.eks gjerne en enkel .exe fil med tillhørende .dll filer i en mappe. Jeg personlig har ikke noe imot at det må installeres, men på de høyere makter på jobben er rimelig skeptiske til alt som legges inn på maskinene. Så om det er mulig å kjøre det fra en usb penn eller diskett så hadde det vært glimmrende. Jeg har til nå brukt et program fra AMD som delvis gjør nytten, men det sliter med å finne maskiner med en annen IP serie f.eks: 176.16.32.xxx/255.255.0.0 når maskinen det kjøres fra er på 176.16.30.xxx/255.255.0.0 Lenke til kommentar
eiga Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg har til nå brukt et program fra AMD som delvis gjør nytten, men det sliter med å finne maskiner med en annen IP serie f.eks: 176.16.32.xxx/255.255.0.0 når maskinen det kjøres fra er på 176.16.30.xxx/255.255.0.0 Tror nesten ikke det er mulig å hente MAC fra et annet subnett med kun å bruke SW fra ett annet. Men jeg kan jo alltids ta feil. Du kan prøve med nbtstat -a IP/navn til maskin på det andre subnettet(om nettverkene er på samme segment kan det kasnkje fungere). Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Tror det er muliig, fordi jeg får svar hvis jeg pinger en maskin i det andre sunbnettet. Etter ping så finner også AMD programmet mac adressen til maskinen jeg pinget, så jeg kan jo pinge alle maskinene for så å finne mac adressene. Problemet er jo at jeg er kresen og mener fortsatt at det er for mye unødvendig jobb, ettersom det ikke er en engangsjobb fordi vi hele tiden setter opp nye anlegg. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Sånn for opplysnings skyld så her jeg funnet et kommando linje basert program som gjør nytten. Hvis noen andre ønsker det så heter det NBTScan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå