Gå til innhold

Blir cpuen min varmere av for lite vcore?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde problemer med med en xp2000 i et Shuttle sn45g som ble skikkelig varm (rundt 55 grader på load). Utrolig irriterende når viftestyringa i bios kjører opp hastighet på vifta. Derfor gikk jeg inn i bios og satte ned vcore til jeg fikk ustabilitet, satte opp vcore ett hakk. Resultat: ca 43-44 grader på load. Kjører vel på 1,45v nå, auto i bios var 1,68v.

Lenke til kommentar
Hadde problemer med med en xp2000 i et Shuttle sn45g som ble skikkelig varm (rundt 55 grader på load). Utrolig irriterende når viftestyringa i bios kjører opp hastighet på vifta. Derfor gikk jeg inn i bios og satte ned vcore til jeg fikk ustabilitet, satte opp vcore ett hakk. Resultat: ca 43-44 grader på load. Kjører vel på 1,45v nå, auto i bios var 1,68v.

55 grader ved load er ikke varmt i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Nei. Jo høyere vcore jo mer varme utvikles. Når spenningen øker, øker strømmen, og da blir det flere watt varme...

Riktig! Tenkte jeg bare skulle utdype litt:

Watt = (Vcore*Vcore)/Rcpu

Rcpu er "den elektriske motstanden i CPU'en ved en gitt hastighet". Varmeutviklingen er altså proposjonal med Vcore opphøyd i andre.

Eksempel: La oss si du har en CPU som utvikler 70W ved 1,6V: Denne vil ha en Rcpu = (Vcore*Vcore)/Watt = (1,6V*1,6V)/70W=0,0366 ohm. Hvis vi senker spenninga til 1,5V så vil varmeutviklingen synke: Watt = (Vcore*Vcore)/Rcpu = 1,5V*1,5V/0,0366ohm = 61,5W.

NB: legg merke til at Rcpu er konstant så lenge du bare endrer spenninga. Men denne verdien vil synke når man endrer hastigheten (MHz). Endringen er omvendt proposjonal med MHz. Dvs. at om du øker antall MHz til 1,1 ganger orginalt så blir R = 1/1,1 = 0,909 av orginal verdi. Dette gir igjen 1,1 ganger høyere varmeutvikling (watt).

Ulempen med å senke spenninga er at systemet kan bli ustabilt hvis du senker spenninga ned under et visst nivå. Normalt kan man senke spenninga med 10-15% uten problemer ved orginal hastighet. Øker du hastigheten f.eks 10% så kan du kanskje ikke lengre senke spenninga før det blir ustabilt. Hvis du øker hastigheten med 20% må du kansje øke spenninga med 10% for å få det stabilt osv.

Kort fortalt kan man kjøre en CPU på lav hastighet med lav spenning å få den til å utvikle lite varme (f.eks Mobile CPU'er). Man kan også velge å kjøre den samme CPU'en på høy hastighet med høy spenning og dermed få høy varmeutvikling. Mobile CPU'er selges gjerne med første metoden som "default" konfigurasjon for å utvikle lite varme (f.eks XP-M 2400+), mens High-end CPU'er selges av og til med den andre metoden som "default" for å kjøre på høyest mulig hastigheter (f.eks XP3200+). Mid-range desktop CPU'er selges gjerne med litt lavere "default" spenning enn toppmodellen og lavere hastighet (f.eks XP 2500+)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...