Gå til innhold

Kvifor er teksten så dårleg i linux?


Anbefalte innlegg

Eg har prøvd diverse linux-ar, men alle har dei så dårleg tekstvisning på nettlesarane. Ofte ser eg at den integrerte nettlesaren er noko betre. Men Opera er ikkje særleg bra.

Når eg opnar tekstbehandling, eks. OpenOffice, er teksten brukbar, men ikkje så klår som i MS Word.

 

Kvifor er det slik?

Eg brukar jo samme skjermen og skjermkort! :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ein av dei tinga som er altfor komplisert og vondt og vanskeleg i Linux. Eg har ikkje noka vidunderoppskrift, men vil berre seia at Linux er i stand til å visa nydeleg tekst med heilproff kantutjamning og full pakke. Ikkje gi opp, altså ;) Sjølv har eg Debian og fin skrift nesten overalt, men eg anar ikkje kva eg har gjort...

Lenke til kommentar

Jeg hadde dårlig skrivt. Så gjorde jeg noe magisk, og nå merket jeg at da jeg bootet opp Windows var jo teksten i Windows helt forferdelig!

 

Siden min ser ut som den er laget i Photoshop i Mozilla - det ser diiiiigg ut - mens da jeg testet det i IE og Opera i Windows fikk jeg meg et sjokk. Så ikke så bra ut som det gjorde i Linux :'(

 

-- Så, det jeg sier er: får du det skikkelig til i Linux blir fontene bedre enn hva som er standard i Windows (jeg må si standard - for jeg aner ikke om du kan gjøre noe for å få finere AA osv i Windows)

Lenke til kommentar

Jeg har installert alle disse fontene, og har installert fontene fra Windows. Fontene fungerer, problemet er at de ikke ser bra ut. Det er noen få skrifttyper som ser helt fin ut i visse størrelser, men de er laget spesiellt for den størrelsen.

 

Hvordan i all verden skal jeg få fontene til å se "ren" ut, som i Windows. I linux ser det ut som om noen har anti-aliasied, eller hva ****** det heter, alle fontene. Så når de er stor, er de stygg. Og når de er små, er de uleselig.

Lenke til kommentar

Jeg synes de ser OK ut, men fremdeles ganske stygg når skriften blir liten. Og dette løser jo heller ikke problemet med at skriften ser stygg ut på forskjellige internettsider. Hvis ikke jeg tvinger browseren til å bruke denne skrifttypen og setter en minimumsstørrelse på teksten. Og det er ikke noe kult, da jeg gjerne vil se skriften på sider slik den skal være.

Lenke til kommentar

Jeg har sett desktops med både pene og stygge fonter. Tror nok det må mere til enn å installere bitstream vera pakken :/

 

Fonter + GNU/linux er noe jævlig dritt som kan få hvemsomhelst til å gå amok på tastaturet. http://www.brainboat.org/images/screenshot.jpg <-- se der foreks, kjempe herlige halvfete osX lignende fonter.

 

 

Kunne ikke en av dere engler skrevet en ultimate font tutorial ?

 

Selv har jeg prøvd å: Enable bytecode interpreter'n til freetype, fc-cache -fv, xfs, mozilla med xft støtte osv

Lenke til kommentar

Hvilke Distroer bruker dere? jeg har Mandrake 10.. og må inrømme at etter at jeg endret fontvisningen i det grafiske grensesnittet Mandrake var så elskverdig å gi, så ser det ganske så bra ut! Vel, det, og å bytte ut alle standardfontene i Opera da ;-)

 

men forslag som gjør det bedre er alltid veldig velkommen!

 

:D

Lenke til kommentar

:p Må ha det intravenøst ser jeg.

 

Last ned kildekoden til nyeste freetype og følg instruksjonene.

 

freetype/docs/TRUETYPE

How to enable the TrueType native hinter if you need it

--------------------------------------------------------

 

The TrueType bytecode interpreter is disabled in all public releases

of the FreeType packages for patents reasons (see

http://www.freetype.org/patents.html for more details).

 

However, many Linux distributions do enable the interpreter in the

FreeType packages (DEB/RPM/etc.) they produce for their platforms. If

you are using TrueType fonts on your system, you most probably want to

enable it manually by doing the following:

 

- open the file "include/freetype/config/ftoption.h"

 

- locate a line that says:

 

#undef TT_CONFIG_OPTION_BYTECODE_INTERPRETER

 

- change it to:

 

#define TT_CONFIG_OPTION_BYTECODE_INTERPRETER

 

These steps must be done _before_ compiling the library.

 

 

--- end of TRUETYPE ---

 

Det er vikig at bibliotekene blir innstallert på riktig plass for at det skal fungere. Tipper det står mer om det i dokumentasjonen du inner i .tar.bz2-filen. Gentoo tar seg av dette for meg, (om USE-flagene er riktige) så du må nok finne ut litt selv.

 

Det er mulig du kan redigere spec filen til en src.rpm og få samme resultat, men det er kanskje ikke noe enklere.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...