Gå til innhold

PHP program i linux?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp instalert mandrake på pcen min og trenger hjelp med å finnet ett program som hjelper meg med HTML og PHP i linux som lignende Dreamweaver i windows.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan laste ned ett program eller er det innebygd i linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg syntes quanta plus var en god editor. håper den blir litt bedre da..

 

det var faktisk mulig å minimere ting som stod mellom {} feks if'er.. følte jeg fikk litt bedre kontroll på phpen min da.. men denne funksjonen kræsja en gang da.. ikke så morro.. q+ hadde bra syntax highlighting også.. jeg anbefaler den..

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg "vim" som funker utmerket til koding om du ikke trenger knapper å trykke på...

 

(altså, etter en 5-6 dager med Quanta vet du jo hvilke koder som kommer frem når du trykker på f.eks "linjebrekk" (<br />)

vim funker veldig greit til feilsøking ol. men til programmering av komplekse websider med 50 sider +, så er det innmari greit med noe som gjør at du ikke behøver å hoppe inn og ut av masse filer konstant. Selv liker jeg kate til selve programmeringa, da den har syntax highlightning for PHP, HTML, CSS og [insert your favorite language here], akkurat som vim, men også har muligheten til kjapt å switche i mellom forskjellige sider/filer.

Lenke til kommentar

Emacs gjør det enkelt å bytte mellom «frames» (eller vinduer, som det heter i Emacs-terminologi). Om jeg har femti buffere åpne samtidig (som jeg aldri har), pleier jeg å ha to synlige, og bytte mellom hvilke buffere som skal vises i hver «frame». Enkelt og greit.

 

Jeg tror ikke det finnes en editor i hele verden som kan vise femti buffere samtidig på en vanlig skjerm og likevel være brukbar, så det er vel knapt som kritikk mot Emacs å regne.

Lenke til kommentar
vim funker veldig greit til feilsøking ol. men til programmering av komplekse websider med 50 sider +, så er det innmari greit med noe som gjør at du ikke behøver å hoppe inn og ut av masse filer konstant. Selv liker jeg kate til selve programmeringa, da den har syntax highlightning for PHP, HTML, CSS og [insert your favorite language here], akkurat som vim, men også har muligheten til kjapt å switche i mellom forskjellige sider/filer.

Du kan da ha flere buffere i vim også ([ESC]:b1 , [ESC]:b2 osv osv). Kombinert med en buffer-plugin som gir deg kontinuerlig oversikt over bufferne du har er vim like grei som emacs her, vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kan si at det er lettest å bruke en ikke grafisk editor hvis du skal programmere over mange forskjellige filer. Å programmere i vi over flere filer vil jeg ikke tro kan bli enklere enn å bruke gui. Selv bruker jeg BlueFish og er storfornøyd. Helt konge editor. Kan måle seg mot UltraEdit i windows. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...