wildjam Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg begav meg ut på nytt prosjekt igjen... Denne gangen skulle jeg lage en kalkulator... (med så mange funksjoner som bare mulig!) Men da jeg skulle lage knapper for å konvertere tall fra Decimal til Binary - Octal - Hexadecimal... Fikk jeg problemer (som vanlig...) Den funket med Hexadecimal tall og med Octale tall... Men ville ikke konvertere til binary tall... (de andre knappene har "hex" og "oct" istedenfor bin, men ellers er koden den samme...) Private Sub Binary_Click() Text1.Text = bin (Val(Text1.Text)) End Sub Har jeg skrevet feil? skal det ikke være "bin" for binary..? Og hvorfor vil den ikke konvertere tilbake hvis jeg trykker "dec" (for decimal) Mvh. -William- Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Kan ikke huske å ha sett noen funskjon som konverterer til binært, så jeg tror nok du må lage bin funskjonen selv. Lykke til. Lenke til kommentar
wildjam Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Menneh, hva med konvertering tilbake til decimaltall da?? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 ' Made by Kristian.S.Stangeland. Freeware as long you include this text somewhere. Public Function Bin(ByVal Number As Long) As String Dim Buff$, A&, Tmp& Do Until Number <= 0 Tmp = 2 ^ A If (Number And Tmp) = Tmp Then Buff = "1" & Buff Number = Number - Tmp Else Buff = "0" & Buff End If A = A + 1 Loop Bin = Buff End Function Public Function Dec(ByVal Binary As String) As Long Dim A&, Tmp&, Buff& Tmp = 1 For A = Len(Binary) To 1 Step -1 If Mid(Binary, A, 1) = "1" Then Buff = Buff + Tmp Tmp = Tmp * 2 Next Dec = Buff End Function Enkel å bruke. Bin(42) = 101010 Dec("101010") = 42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå