Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva sier norsk lov nå angående nedlasting av mp3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"An individual who breaks a law that conscience tells him is unjust, and who willingly accepts the penalty of imprisonment in order to arouse the conscience of the community over its injustice, is in reality expressing the highest respect for the law."

-- Martin Luther King Jr.

Lenke til kommentar

Det er lov å dele / kopiere CD'er til "internt" bruk, dvs nære venner og familie... Du trenger ikke eie CD'en (eller DVDer) du kopierer... Feks kan du leie DVD på videoshappa og lovlig kopiere denne til deg og nære venner / familie.

 

Dette sa en eller anna "ekspert" etter DVD-Jon saken på noe Tett-på-nett greier på Dagbladet eller VG...

 

Dette gjelder for øvrig Lyd og Bilde... Programvare er strengt forbudt å kopiere / oppbevare om man ikke har rettigheter til dem...

Lenke til kommentar

Dette gjelder slik jeg har forstått det per dags dato, ja, men det er nok på vei ut...

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.


  •       Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å
    a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, 
    b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, 
    c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller 
    d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

 

      Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, skulptur, billedvev eller kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed.

 

Tidligere § 11. Endret ved lov 4 des 1992 nr. 128, endret og omnummerert ved lov 2 juni 1995 nr. 27 - se dens III (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 569), og endret ved lov 16 april 1999 nr. 19 - se dens II med overgangsregler.

Lenke til kommentar

Alt dette gjelder jo innad i norge. Hva sier loverket hvis jeg laster ned fra ett land der feks ikke er forbudt å spre filmer og musikk. Laster jeg da fra en lovlig kilde? Og hva hvis noen laster ned fra meg fra ett land der det er lov å laste ned slikt?

Nevnes det i det heletatt i loverket?

Lenke til kommentar

det som holder på å bli utarbeidet er

 

du har lov til å laste ned alt som er tilgjengelig gjort på nettet. men du HAR ikke lov til å dele uten lov fra opphavs personen MEN du har faktiks lov til å dele. sende gi cder og andre ting til dine venner faktisk. (ny eu lov men har vært en stund i norge) du har også lov til å lage en backup kopi så lenge du IKKE brytter komerrsiele sperrer på en cd noe jeg selv syns er tåpelig. av den enkle grunn til at man bruker foreksempel denne cden man har kjøpt i en buttikk og med en musikk plate kan den bli fort ganske dyr ca 200 kroner du har den i bilen og spiller den av der etter en stund blir ud lei og legger den ett eller annet sted i ett kover eller lignende etter en stund vil denne plata du har kjøpt bli ødelagt hva gjør du da? da må du kjøpe en ny plate vis du ikke har lov til å bryte eller ta kopi av denne noe jeg syns er tåpelig til de grader.

 

så underholdnings bransjen får finne en bedre løsning på dette og ja jeg kjøper musikk filmer og andre ting så lenge dem er tilgjengelig i norske buttikker noe thunderdome og andre hardcore album ikke er. dessverre

Lenke til kommentar

Måtte bare komme med en update..

 

Det er Denne loven jeg siktet til. Og der fikk jeg og svar om når den kommer...

 

Og fra den artikkelen fikk jeg et meget klart svar: (Sitat) "praksis vil dette bety at det fortsatt ikke er straffbart å laste ned piratkopiert musikk og film i Norge. I dag er det bare å lage og å tilgjengeliggjøre, det vil si legge ut, som er klart straffbart".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror egentlig ikke folk bryr seg noe særlig om denne loven uansett for å være ærlig, sannsynligheten for søksmål er jo rimelig liten..

 

Dessuten har både TONO og ikke minst Økokrim begrensete økonomiske budsjetter, for ikke å snakke om Politiet. Så hvis disse i samarbeid med plateselskapene skulle gått til massesøksmål mot folk som piratkopierer så hadde kostet skjorta og tatt laang tid. Dessuten hadde vinningen godt opp i spinnengen.

Delvis pga av allerede stor pågang hos rettsvesenet.

 

De eneste som tjener på dette er jo advokatene....

 

Dessuten så er det slett ikke en priotert sak hos ISPene rundt om i landet.

Dessuten så er ikke akkurat politikerne opptatt av slike fillesaker heller.

Lenke til kommentar
hvem bryr seg. :roll:

Akkurat. Tviler på at det er mange som slutter å laste ned av den grunn. Tviler også på at det blir lignende søksmål her i Norge som i f.eks. USA. I USA er det muligheter for mye større bøter enn i Norge og hvem bryr seg om noen laster ned noe musikk i et lite land som Norge? Tviler sterkt på at de store plateselskapene fra USA begynner å saksøke folk her til lands.

+ at sannsynligheten til at tono har penger nok til å forfølge noen gjennom hele rettsapparatet er rimlig liten.. :cool:

Det er ikke tono som forfølger, det er plateselskapene.

Lenke til kommentar
Enkelt spm, hva sier norsk lov om nedlasting av musikk? Før jul kunne man visst laste ned musikk men ikke dele. Hvordan er det nå?

Det kommer en lov som sier man ikke kan ta kopi av en ulovlig kilde noe som jo i praksis forbyr nedlasting. Denne loven skulle egentlig bli innført 01.01.04 men er blitt utsatt.

Blitt utsatt til sommeren har jeg fått med meg.

Lenke til kommentar
Eg syns det er heilt på tryne at ein kan laste ned musikk men ikkje dele den...

for da er jo heile poenget med å laste ned musikk borte ... vist ingen deler så er det jo ikkje aktuelt å laste ned i heile tat :hmm:

Godt poeng...men vi har mange rare lover.

 

Er f.eks. ikke ulovlig å eie et hjemmebrent apparat....men å bruke det derimot:)

Lenke til kommentar

Hovedårsaken til innføringen av åndsverksloven var å stimmulere den intellektuelle utviklingen i alle grener med å muliggjøre økonomisk vinning på det relevante området. Hvis alle lastet ned musikken fra P2P-nettverk, og ikke betalte for verket, vil all musikkproduksjon minke betraktelig fordi det ikke lenger vil være mulig å leve på dette.

 

Alle har råd til å betale ett par kroner for en sang, men nedlastning fra P2P nettverk er så uendelig mye lettere i forhold til å kjøpe en CD i butikken. I tillegg slipper man å betale for resten av CD-ens innhold som man aldri hører på. Selvsakt finnes det idag web-tjenester som muliggjør kjøp via nett , men disse er ofte mindre praktiske enn P2P, og dessuten orker ikke mesteparten av P2P-forbrukerene å gå over til et annet alternativ.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...