Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva sier norsk lov nå angående nedlasting av mp3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg er informert, så er det helt lovlig å laste ned ting her i Norge. Det som ikke er lov, er å la andre laste ned fra deg. Hvilket f.eks. betyr at jeg har lov til å brenne alle platene mine, og du har lov til å ta imot dem hvis jeg gir dem til deg, men jeg har ikke lov til å gi dem til deg. Kanskje litt vanskelig å se logikken, men slik er det (såvidt jeg vet).

Tar du derimot en spasertur over grensa til Söta Bror, så er du lovbryter om du laster ned f.eks. ulisensiert programvare.

Lenke til kommentar
Enkelt spm, hva sier norsk lov om nedlasting av musikk? Før jul kunne man visst laste ned musikk men ikke dele. Hvordan er det nå?

Det kommer en lov som sier man ikke kan ta kopi av en ulovlig kilde noe som jo i praksis forbyr nedlasting. Denne loven skulle egentlig bli innført 01.01.04 men er blitt utsatt.

Akkurat, noen som vet når denne loven kommer i drift da?

Lenke til kommentar
Enkelt spm, hva sier norsk lov om nedlasting av musikk? Før jul kunne man visst laste ned musikk men ikke dele. Hvordan er det nå?

Det kommer en lov som sier man ikke kan ta kopi av en ulovlig kilde noe som jo i praksis forbyr nedlasting. Denne loven skulle egentlig bli innført 01.01.04 men er blitt utsatt.

Akkurat, noen som vet når denne loven kommer i drift da?

Vet ikke når den kommer, men blir for dummt, hvor jeg får mine kopier av musikken fra skal de gi f i. En annen ting er at enkelte cder faktisk ikke kan spilles av på pc, ergo for å få tatt denne sikkerhetskopien du vil ha så må du bryte loven for å få det du har krav på, nemelig å få ta sikkehetskopier til eget bruk av hva ****** du vil.

Lenke til kommentar
hvem bryr seg. :roll:

Akkurat. Tviler på at det er mange som slutter å laste ned av den grunn. Tviler også på at det blir lignende søksmål her i Norge som i f.eks. USA. I USA er det muligheter for mye større bøter enn i Norge og hvem bryr seg om noen laster ned noe musikk i et lite land som Norge? Tviler sterkt på at de store plateselskapene fra USA begynner å saksøke folk her til lands.

Endret av Bombefar
Lenke til kommentar
hvem bryr seg. :roll:

Akkurat. Tviler på at det er mange som slutter å laste ned av den grunn. Tviler også på at det blir lignende søksmål her i Norge som i f.eks. USA. I USA er det muligheter for mye større bøter enn i Norge og hvem bryr seg om noen laster ned noe musikk i et lite land som Norge? Tviler sterkt på at de store plateselskapene fra USA begynner å saksøke folk her til lands.

+ at sannsynligheten til at tono har penger nok til å forfølge noen gjennom hele rettsapparatet er rimlig liten.. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med økokrim i forbindelse med et prosjekt jeg gjorde på videregående skole. Det jeg fikk beskjed om, var at nedlastning og oppbevaring (lagre og bruke) av musikk og film er lovlig, men det er ikke lov å distribuere (dvs. dele) filer du ikke selv har opphavsretten på. I bunn og grunn er vel dette kun en mangel i loven, ettersom ingen i utgangspunktet skal kunne laste ned, ettersom ingen har lov til å dele ut. Men selvfølgelig følger ikke alle loven, til glede for de som liker gratis musikk og film.

Lenke til kommentar
Jeg har vært i kontakt med økokrim i forbindelse med et prosjekt jeg gjorde på videregående skole. Det jeg fikk beskjed om, var at nedlastning og oppbevaring (lagre og bruke) av musikk og film er lovlig, men det er ikke lov å distribuere (dvs. dele) filer du ikke selv har opphavsretten på. I bunn og grunn er vel dette kun en mangel i loven, ettersom ingen i utgangspunktet skal kunne laste ned, ettersom ingen har lov til å dele ut. Men selvfølgelig følger ikke alle loven, til glede for de som liker gratis musikk og film.

Det blir jo nesten like dumt som det at man i Norge har lov til å selge sex, men ikke kjøpe..... :wallbash:

Lenke til kommentar

Nå er det lov å både kjøpe og selge sex i Norge SiggyT. Derimot er ikke halikkvirksomhet lov (dvs en tredjepart som styrer det hele). Det diskuteres riktignok om kjøp av sex skal forbys slik som i Sverige, men per dags dato kan du kjøpe sex.

 

Uansett det er ikke idiotisk. Poenget er hvem som skal straffes. Om man forbyr salg av sex så må Politiet taue inn horene og disse straffes. Det er ikke ønskelig. Det er svake personer som trenger hjelp (hvertfall de gateprostituerte med rusproblemer). Derfor er det ikke så dumt at man tillater salg men ikke kjøp. Nå finnes det jo andre grunner til hvorfor man ikke skal forby kjøp heller, men det er en diskusjon som hører hjemme i politikk og religion forumet.

 

Samme gjelder forøvrig kjøp av alkohol. Er du 16 år så har du lov å gå på Rimi å kjøpe en sixpack, men Rimi har ikke lov å selge deg. Her vurderer man forøvrig at også kjøp skal forbys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...