Gå til innhold

Spørsmål om RAM...

Vesle_T

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2 år gammel maskin. Hovedkortet er av typen EpoX 8KHA+, og det støtter PC2100 RAM vet jeg. Det er også denne RAM type jeg har, 256 MB RAM PC2100 Original, Type Samsung. Jeg skal da ha mer RAM nå, så spørsmålet er om jeg må holde meg til PC2100 RAM eller om jeg kan kjøpe annen type? Og hva slags RAM anbefales av dere som ikke er for dyrt.

Vurderer også å oppgradere maskina etterhvert, men vet ikke om jeg kan kjøpe RAM av nyere type til det hovedkort jeg har nå.

Er det dumt å kjøpe "gammel" RAM nå, eller burde jeg kjøpe ny RAM og nytt hovedkort som passer bedre overens? Endret av Vesle_T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du uansett skal oppgradere hovedkort/cpu snart. så ville ikke jeg anbefale deg å kjøpe ram nå. Kjøper du ram nå. så kan du risikere at hovedkortet ditt ikke klarer å kjøre det. Kan også hende det funker. men det går ikke i den hastigheten den er ment til å gå i. men den blir vel ned klokka til PC2100 som din andre brikke. Men hvis du uansett skal oppgradere snart.. hvorfor ikke oppgradere med en gang?

Lenke til kommentar

Hmmm... kunne vel kanskje ha oppgradert med en gang som du sier, men dette har litt med økonomi å gjøre også. Men har du noen forslag å komme med da?

Har en AMD XP +1600 1,4 GHz CPU i dag som går på 1,53 GHz. Prosessoren kan jg bruke litt enda, så det er vel hovedkort og RAM som bør oppgraderes først.

Hva anbefales av hovedkort, RAM, eventuelt CPU? Men dette må ikke være nyeste og dyreste der ute.

Lenke til kommentar
Crownjewel: ddr2 og pci express?????

Forklar gjerne... :ermm:

Helt klart...dessuten vil det ta en stund før dette er godt "innkjørt". Jeg ville ha kjøpt en rambrikke (2100) og heller spart en stund til du kan klemme til ordentlig ;)

Lenke til kommentar
Crownjewel: ddr2 og pci express?????

Forklar gjerne... :ermm:

Helt klart...dessuten vil det ta en stund før dette er godt "innkjørt". Jeg ville ha kjøpt en rambrikke (2100) og heller spart en stund til du kan klemme til ordentlig ;)

når ddr2 og pci express kommer blir jo valige greier billigere

Lenke til kommentar

Amd og og pentium bytter snart sokler på sine hovedkort og cpuer, d vil si ny teknokogi, agp porten og pci portene skal byttes ut med pci express, og ddr2 tar over for ddr. Denne rammen er allerdede lansert, men det er fortsatt ikke hk som støtter dette. Hadde spart penger et par måneder og kjøpt meg ett amd64 system med hovedkort som støtter pci express og ddr2 da dette er neste generasjon. ddr og agp vil utgå om ikke så veldig lenge. da har du et system som holder noen år til ;)

les:

Toms hardware chipsets

og Toms hardware pci express

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig gå for standard løsninger som ASUS A7N8X og twinmos pc3200 cl 2,5 512MB eller lignende.. er ikke så veldig dyrt.. Og har helt grei ytelse.. Men som de andre sier her så kommer det noen nye standarder som bytter ut dagens minne og dagens aldrende PCI-porter. Hvorvidt det kommer til å totalt overta markedet på kort tid er lite sikkert.. antageligvis ikke.. så gamle systemer vil kunne bli brukt en god stønn enda.. Men det kan være kjekt å vente på PCI-Express og DDR2.. Men dette kommer til å bli en del dyrere enn kanskje du hadde tenkt deg.. Nye standarder er dyrt det første halveåret ca... Også raser det drastisk i pris etterhvert.. jeg anbefaler deg enten å kjøpe et billig oppsett nå.. Eller vente til du har råd til de nye standardene som kommer.. ville ikke kjøpt ram med mindre du er desperat etter det.. du vil ikke komme til å få bruk for det i nye oppsett. Og det er heller ikke store salgsverdien i det etter at du har brukt det et par måneder.

Lenke til kommentar
Amd og og pentium bytter snart sokler på sine hovedkort og cpuer, d vil si ny teknokogi, agp porten og pci portene skal byttes ut med pci express, og ddr2 tar over for ddr. Denne rammen er allerdede lansert, men det er fortsatt ikke hk som støtter dette. Hadde spart penger et par måneder og kjøpt meg ett amd64 system med hovedkort som støtter pci express og ddr2 da dette er neste generasjon. ddr og agp vil utgå om ikke så veldig lenge. da har du et system som holder noen år til ;)

les:

Toms hardware chipsets

Her lønner det seg å sjekke opp kildene litt grundigere. Både AGP og DDR vil være på markedet en god tid frem over. Forresten, produsenten heter Intel - ikke pentium. Teknologien blir neppe revolusjonerende med det første ved bytte av sokkelen. Jeg ville uansett ikke valgt 64-bits teknologi enda, da det finnes få eller ingen programmer som drar nytte av dette enda.

Lenke til kommentar

les:

Toms hardware chipsets

Her lønner det seg å sjekke opp kildene litt grundigere. Både AGP og DDR vil være på markedet en god tid frem over. Forresten, produsenten heter Intel - ikke pentium. Teknologien blir neppe revolusjonerende med det første ved bytte av sokkelen. Jeg ville uansett ikke valgt 64-bits teknologi enda, da det finnes få eller ingen programmer som drar nytte av dette enda.

Sier ikke at pci express og ddr2 vil gjøre at ddr og agp blir faset ut umiddelbart etter lansering, sier at dette er det som kommer, og jeg veit at jeg personelig ville sittet på den sure maskinen min en liten stund til for å for å få med et hk som inneholder disse 2 elementene. da slipper jeg hvertfall og bytte ut alle komponentene i det "nye" systemet ved neste oppgradering.

PCi express og ddr2 er faktisk billigere å produsere og vil ikke lang tid etter lansering falle drastisk i pris.

Når det gjelder amd64, så sier du at det ikke er noe å satse på? gjør leksene dine sier jeg da.

Lenke til kommentar

Sier ikke at pci express og ddr2 vil gjøre at ddr og agp blir faset ut umiddelbart etter lansering, sier at dette er det som kommer, og jeg veit at jeg personelig ville sittet på den sure maskinen min en liten stund til for å for å få med et hk som inneholder disse 2 elementene. da slipper jeg hvertfall og bytte ut alle komponentene i det "nye" systemet ved neste oppgradering.

PCi express og ddr2 er faktisk billigere å produsere og vil ikke lang tid etter lansering falle drastisk i pris.

Når det gjelder amd64, så sier du at det ikke er noe å satse på? gjør leksene dine sier jeg da.

Les og lær min gode venn..

Jeg ville uansett ikke valgt 64-bits teknologi enda, da det finnes få eller ingen programmer som drar nytte av dette enda.

Lenke til kommentar

Så vanskelig dere gjør det da folkens. Han har 256MB minne i maskinen. Jeg ville anbefalt å kjøpe en 256MB brikke til, det koster mindre enn 400 kr. Det burde vel gå fint å kjøpe PC3200 minne istedet for PC2100, men minnet må selvsagt kjøres på PC2100 hastighet.

Lenke til kommentar

Amd 64 har MULIGET for å kjøre med 64bits teknologi, men kjører helt fint med 32 bits. Men den er fortsatt overlegen ganske overlegen i smmenlikning prosessorevne/pris etter min mening. Dessuten har du linux systemer som kjører 64bit og vindows 64bit betaversjoner hvis man har lyst til å teste dette. Dessuten har intel meld lansering av 64 bits prosessorer les:

intel 64bit

Å da regner jeg med at windows om ikke altforlenge vil komme med en endelig 64bits edition. Kjekt å ha ;)

Lenke til kommentar
Så vanskelig dere gjør det da folkens. Han har 256MB minne i maskinen. Jeg ville anbefalt å kjøpe en 256MB brikke til, det koster mindre enn 400 kr. Det burde vel gå fint å kjøpe PC3200 minne istedet for PC2100, men minnet må selvsagt kjøres på PC2100 hastighet.

hehe, ganks enig egentlg :)

Får så å gjøre det andre jeg sa, når tiden er inne :p

Lenke til kommentar

Litt av en tråd dette ble da gutta :dontgetit:

Skulle bare ha litt info jeg, ikke at dere skulle "krige" og være uenige :cry:

Skjønner det er sterke personligheter og sterke meninger der ute :thumbs:

Takker for all hjelp atter en gang, så tror jeg vi legger denne tråden død :thumbup:

Until next time ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...