Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Inn med teskei om nettverk!


Anbefalte innlegg

Du må også sørge for at routeren har aktivert dchp og at begge datamaskinene mottar ip automatisk. Når det er satt opp riktig, trenger du ikke bruke adsl ikonet du har fra Telenor, fordi routeren kobler seg til automatisk. Det skal bare være å starte maskinen og åpne nettleseren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Og takk for at noen gidder å svare meg på alt:)

Jeg har gjort alt dette på pc nr1(men ikke satt inn @online-det tenkte jeg ikke på)

Men den andre pc får jeg ikke til dette i det hele tatt på.

Nå begynner jeg å lure på om jeg skal ha andre kabler enn det jeg har brukt?!

Skal jeg bruke en annen kabel fra modemet til routeren kanskje enn den jeg bruker? Jeg bruker nå den som er i modemet fra før(fra modem til pc)

Lenke til kommentar
Men den andre pc får jeg ikke til dette i det hele tatt på.

Nå begynner jeg å lure på om jeg skal ha andre kabler enn det jeg har brukt?!

Skal jeg bruke en annen kabel fra modemet til routeren kanskje enn den jeg bruker? Jeg bruker nå den som er i modemet fra før(fra modem til pc)

Lyser det en lampe på routeren når du ålugger inn kabelen fra PC2?

Er du på nett med PC1 uten noen oppringning o.l?

Hvis ikke så glem PC2 til du har fikset PC1.

Lenke til kommentar

Hvordan går det? Kom med en tilbakemelding uansett om du får det til eller ikke.

 

En liten oppsummering:

 

1. Sett opp router med PPPoE og brukernavn med @online.no. Sjekk dessuten at DHCP er aktivert på router (dette er tjenesten som deler ut IP-adresser til maskinene på nettverket).

 

2. Pass på at alle evt. PPPoE tilkoblinger på PC'ene er slettet. Du skal ikke velge å koble til noe som helst fra PCen (ikke klikke på noe ikon). Du skal KUN åpne web-leseren og du skal da være rett på nett. (som orjanp skrev) Dette skjer fordi router fungerer som DHCP-server og gateway. Tilkoblingen til internett fra maskinene på nettet skjer HELT automatisk via denne om de er satt til å motta IP-adresser automatisk (standard i windows).

 

M.a.o. når router er tilkoblet internett, kan alle andre maskinene bruke internett uten noen spesielle innstillinger.

 

3. Når dette er gjort skal alt fungere. Noe jeg har glemt?

 

edit: mulig jeg misforsto, men router setter du bare opp EN gang fra EN maskin. Du trenger ikke koble til router fra flere maskiner. Når den er satt opp fungerer den mot alle maskinene i nettet.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Hei! Og takk for at noen gidder å svare meg på alt:)

Jeg har gjort alt dette på pc nr1(men ikke satt inn @online-det tenkte jeg ikke på)

Men den andre pc får jeg ikke til dette i det hele tatt på.

Nå begynner jeg å lure på om jeg skal ha andre kabler enn det jeg har brukt?!

Skal jeg bruke en annen kabel fra modemet til routeren kanskje enn den jeg bruker? Jeg bruker nå den som er i modemet fra før(fra modem til pc)

Ang. Kabler! Er kabel fra PC nr 2. til router du snakker om nå? Eller fra router til vegg? For fra PC nr 1. får du tydeligvis kontakt med router.

 

Dette er jeg ikke sikker på men det er vel en mulighet at kabelen fra modemet til PC er krysset? Den kan du da i tilfelle IKKE bruke. Du må ha vanlige ukryssede kabler... Om kabelen er gul eller en annen suspekt farge, eller merket med "crossover" eller noe sånt må du skaffe deg en annen.

 

Du skal trolig KUN ha vanlige ukryssede kabler alle steder. Igjen: Correct me if i'm wrong. Dette er jeg ikke 100% sikker på.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Holder da på enda :roll:

Hvordan vet jeg at alle PPoE tilkoblingene er slettet?

Og nå holder jeg på setter opp routeren en gang til men nå er det noe jeg er usikker på:

 

På connection parameters så lurer jeg på hva jeg skal skrive inn(det står)

IP allocation mode___________(optional)

primary DNS address_________(optional)

secondary DNS adress____________(optional)

host name__________(optional)

 

at routeren skulle settes opp bare en gang på en maskin var det kjempefint at du fortalte meg :)

Lenke til kommentar

Skal nok ikke stå noe der. Vet ikke helt hvordan det er med PPPoE, men ettersom det står optional (valgfritt :-) ) så prøver du uten.

 

For å fjerne eksisterende PPPoE-tilkoblinger:

 

Start - instillinger - kontrollpanel - alterativer for internett

 

der finner du tilkoblinger, der skal du slette den tilkoblingen som evt. ligger der...

Lenke til kommentar
Må vel enten ligge i rutern eller Pc'n !?!

Hmmm... mulig, hadde noe problemer med det der selv hos NGT med det gamle oppsettet på routeren.

 

Tenkte bare at det er jo ikke nødvendig ved andre oppkoblinger (f.eks modem). Der får du jo tildelt den automatisk, så hvorfor skulle ikke router kunne få tildelt DNS automatisk?

 

Men uansett, jeg er ikke 100% sikker. Skader ikke å legge de inn. har du IP til DNS'ene?

Lenke til kommentar

Sakset fra telenor:

 

Tilkoblingsinformasjon

 

Bruker du en router eller tilkoblingsklient som ber om informasjon om Service-Name, PVC/VP, DSLAM, BBRAS eller annen teknisk informasjon?

 

Du skal kun angi ditt Online brukernavn og passord for å koble til med Online ADSL. Tilkoblingsklienten skal selv be om å få nødvendig tilkoblingsinformasjon fra våre servere. Husk at du må skrive inn hele e-postadressen for å koble til med ADSL, altså [email protected] hvis du kobler deg opp med ADSL CD versjon 1.0.

 

Kobler du deg opp med ADSL CD versjon 3.5 skal du kun skrive inn brukernavn, ikke det som står etter @.

 

Så da er det ikke nødvendig å angi DNS...

 

Men jeg er sannelig ikke sikker på hva det betyr dette med ADSL CD versjon greiene... Noen som har telenor som kan forklare?

Lenke til kommentar

sliter og sliter...

nå lurer jeg på om : når jeg er på connection parameters

 

Skal jeg ta: PPoE (used by DSL providers) eller

static IP address(to be specified manualy), PPoE(used by DSL providers only)

eller PPTP(used by some European providers)

 

kommer ingen vei der uansett hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Men jeg er sannelig ikke sikker på hva det betyr dette med ADSL CD versjon greiene... Noen som har telenor som kan forklare?

Bar e forskjellige versjoner av programvaren fra Online, den benyttes ikke når man bruker router så det kan man glemme.

Hehe, tåpelig av telenor å nevne det under informasjon som er relevant for oppsett av routere :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...