pmarius Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg har WinXP Home som os og bredbåndoppkobling hjemme. Som de fleste andre i disse tider, er jeg opptatt av sikkerhet, og å beskytte meg mot virus, hackere, spam, mm. Som virusbeskytter har jeg Norton System Works 2004 hvor NAV 2004 er inkludert. Denne er alltid oppdatert via Live Update. I tillegg har jeg XP's innebygde brannmur på, og MS Office 2003, med Outlooks innebygde spamfilter (som er overraskende bra!). Dessuten passer jeg på å alltid ha de siste Windows-oppdateringene innstallert. Ok, så til poenget: Hvis man passer på å aldri klikke "Ja" på forespørsler om å installere ting på maskinen når man er på nett (bruker IE6 forresten), og i tillegg aldri installerer programmer som kan inneholde spyware ol. - trenger man da i det hele tatt programmer som ad-aware eller SpyBot? Har hatt det installert flere ganger opp igjennom tiden, men hos meg har det aldri funnet noe annet enn cookies, som NSW uansett sletter ganske ofte. finnes det noen andre måter spyware kan snike seg inn i maskinen utenom de metodene jeg har nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Du trenger det garantert. Hverken brannmur eller viruskiller fjerner cookies som blir lagt igjen av slike sites. Og når jeg kjører ad-aware ca. hver 3. dag finner den alltid 30-50 nye cookies som er merka som spy/ad-ware. Og jeg surfer ikke på stort mere enn ca. 10 faste sites, nyheter, litt pr0n (faste sider der og), generelle vaner de fleste har. Det er oftest slike "tracking cookies" som logger surfevanene dine, og sender reklame tilpasset dette på e-post eller via popups hvor som helst. Du trenger ikke se en popup eller varsel om å installere noenting, de bare legges igjen uansett i bakgrunnen. Du kan såklart slå cookies helt av, men da husker den ikke login/passord til hw.no mer f.eks. og du må alltid logge inn manuellt. Endel sites viser masse feil rundtomkring på sida hvis cookies ikke er slått på. Endret 11. mars 2004 av Bitex Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Nyttige opplysninger - takk skal du ha Lenke til kommentar
Timur Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 rett det som Bitex sier, men du burde kansje tenke på og ha en skikkelig brannmur ZoneAlarm er et fint alternativ Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Sant nok som bitex sier, på den annen side, så kan det noen ganger bli litt på grensen til hysteri denne cookie-redselen. Ad aware rapportere mye som strengt tatt ikke er noe å bry seg om. Med mindre man er paranoid, og det er det mange som er blitt..... Litt analogt til det at noen har begynt å kreve at man kan nekte å bli oppringt fra mobiltelefoner med skjult nummer. I gamle dager så man aldri hvem som ringte til en... Men for all del, jeg kjører ad aware en gang i blant jeg og. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Ja, Ad-aware kan til tider bli paranoid. Men for min egen del... better safe than sorry. Jeg vil uten unntak anbefale ad-aware eller tilsvarende til alle som bruker internett. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Konsklusjon: Tid for å installere Ad-Aware igjen. Takk folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå