Gå til innhold

Mobil prosessor, mobil spenning?

Judaz

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått yil anskaffelse av Athlon XP-M 2400. Denne prosessoren er jo beregnet for å kunne kjøre på 1,35 Volt i en bærbar pc. Jeg har som mål å lage en så støysvak stasjonær pc som mulig, derfor ønsker jeg å kjøre den på standard spenning på et standard hovedkort. Det laveste jeg har greid å stille prosessorspenninga på hittil er 1,5 volt på MSI KT4V. Er det noen som vet om det finnes noe bedre?

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epox 8RDAE mener jeg å huske kan sette spenninga så langt ned som 1,4V.

Jeg går også med tankene om å bygge meg en støysvak PC, men jeg har tenkt å dra det litt lengere. Nærmere bestemt med underklokking og undervolting. Målet er lydløs pc ;-)

Noen som veit om noen hovedkort som tilbyr ekstremt lave spenninger ?

Lenke til kommentar

Har prøvd auto på tre forskjellige hovedkort, men alle setter spenningen til mellom 1,5 og 1,55 volt. I følge manualen til mitt Asus A7N8X rev. 2 skal det være mulig å sette spenninge så langt ned som 1,1 volt, men av en eller annen grunn har jeg et mye mindre område å stille spenningen på i bios enn det som står i manualen. Kjører siste bios-versjon, kan det være problemet? Har også et Epox 8RDAE liggende som jeg skal få testet med i løpet av dagen. Og ja, tanken var kun passiv kjøling på CPU, er ganske sikker på at det skal være mulig.

- Judaz -

Lenke til kommentar
A7N8X støtter ikke lavere spenning enn det som er standard for prosessoren. Godt mulig det kan fikses med en pinmod. Med NF7 kan man stille spenningen ned til 1,1v, da går det fint med passiv kjøling (jeg har prøvd).

Men default på denne prosessoren er jo 1,35V? Har forsåvidt forståelse for at det ikke går da. Noen andre kort enn Abit sine man kan stille vcore ned til "mobile"-nivå? Hvilket chipset som benyttes er egentlig av mindre betydning...

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...