Gå til innhold

Eos 300D. Hvilken ISO?

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet med Eos 300D. Manualen er litt uoversiktlig.

Hvor høyt opp i ISO kan man gå før man får mye støy i bildet? Kan støyen fjernes i Photoshop Elements?

Når man titter i søkeren er det 7 punkter som stiller skarpt? Er det noe fordel å ha på alle? Eller er det best å bare kjøre 1 i midten?

Noen andre ting jeg bør huske på? Er mitt første digitale kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du mange meninger om fokus og lysmåling.

Jeg tror man bør benytte 7-punkts fokus i størst mulig grad for å utnytte lysmåleren best mulig.

Lysmåleren fungerer veldig forskjellig på 7 og 1 punkts fokus.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=7684360

Vedr. ISO, jeg har ikke vært plaget av støy, men har vel aldri brukt ISO1600.

Men dette finner du fort ut selv med litt prøving og feiling.

Lenke til kommentar

Dette med støy er vel noe du må finne ut av selv? Folk har ulik toleranse for støy, så det beste er å ta noen bilder ved ulike ISO og gjøre deg opp din egen mening. Når det gjelder fokuspunkter vil kameraet fokusere på det du velger, og det kan jo være forskjellig fra gang til gang ettersom hvordan du ønsker å komponere bildet. Har du på alle fokuserer det der flest av punktene er.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke dette med alle de fokusene. Plutselig velger den ut tre i bakgrunden. Nestegang velger den en person, så kan det være bilen i forgrunnen osv. Blir forskjellig hver gang jeg trykker halvveis ned utløser. For da har jeg sikkert rør noen cm på kameraet?

Dette virker ikke noe logisk for meg. Er det noen fordeler med dette?

Hvis man har stativ og ønsker en annen er det greit å stille på et annet punkt manuelt. Er det noe her jeg ikke haar fått med meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...