hoangdn Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Hei! Har hjulpet noen å sette sammen en ny PC. Delene som er brukt er et abit NF7 2.0 hovedkort, amd XP 2800 (Barton) , serial-ata disk m.m. Problemet oppstår når vi slår på bryteren. Maskinen lyser, men slukner etter 4 sekunder og alt er død. Til og med strømforsyningsvifta er død. Vi har prøvd å eliminere bort hva som kan være galt. Byttet ut en annen strømforsyner- samme resultat. Byttet ut grafikkort - samme resultat. Prøvd en annen CPU - samme resultat. Vi prøvde å teste om maskinen ville være på UTEN cpu - yes den slo seg ikke av!!! Derfor må det antagelig være noe galt med hovedkortet. Men er det noen som har forslag om hva det kan være? Lenke til kommentar
alkazelters Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Kjøleren sitter ordentlig på? Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Dette er nok hovedkortet ja. Og er det det kan det nok ikke repareres, men send det i retur. Du kan forresten prøve å bytte minnebrikken, hadde en svært lignende sak på jobben og det viste seg at minnebrikken var synderen. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) CPUFANFAIL-funksjonen er litt buggy på visse av de litt eldre BIOS versjonene, mulig en oppgradering av BIOS eller å slå av denne funksjonen kunne gjort seg for deg. EDIT: Forresten tviler jeg på at dette er ditt problem når jeg leser posten din en gang til. Endret 11. mars 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Kjøleren sitter ordentlig på? Vel, jeg har ikke brukt kjølepasta, men synes at cpu-vifta ligger godt fastspent til likevel. Den skal vel ikke allikevel slokne etter knapt 4 sek hvis det er pga av varmen. Det var kjøpt inn "TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs" . Kan det være det som er grunnen? Minnebrikkene er plassert på DIMM1 og DIMM2 (DIMM3 er åpen og ubrukt) Lenke til kommentar
hermansen Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 syntest jeg leste i manualen at du bør ha rammen i dimm 2 & 3 i dual oppsett..? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Om du har mulighet, gjør alt dette samtidig: (eller så mye av det som du har mulighet til) Bytt PSU Bytt CPU Bytt RAM Koble fra HD, CD, DVD osv Ta ut Lydkort, netverkskort, osv (alle kort untatt skjermkort) Prøv med PCI skjermkort Forsikre deg om at PC speakeren er koblet til, og merk deg eventuelle pipesignaler. (Det er nærmest som Morsekode i feilsøking) Kommer du til bios skjermbildet nå? Du husket å koble strømkontaktENE fra PSU riktig på hk!? Lenke til kommentar
Revenant Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Har du prøvd å bytte PSU? Dette høres ut som det samme problemet jeg hadde når jeg byttet fra A7N8X til NF7-S. Ta ut alt som ikke er nødvendig av maskinen som krever strøm, koble ifra alle CD-ROM'er, DVD, ekstra harddisker osv. Hvis du har et nytt skjermkort med egen strømkontakt, prøv å få tak i et PCI-kort og prøv dette. Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 En liten kommentar til mange av dere som svarer på innlegget her. Forslagene deres er meget gode, for all del, men hvorfor gidder dere ikke lese innlegget til trådstarter?? Det er så sinnsykt irriterende å se forslag etter forslag om ting som trådstarter sier han har gjort allerede i sin første post. Sier han f.eks. at han har testet med en annen psu, så er det ikke nødvendig å foreslå det. Når han sier at maskinen starter i fire sekunder før den skrur seg av, så er ikke strømmen koblet feil på hovedkortet. Svar til trådstarter: Du kan teste annet minne, men jeg tviler på at dette er problemet siden hovedkortet ikke gir lydsignaler om at det er feil ved minnet. Sannsynligvis er det hovedkortet som er gåent. Trippelsjekk monteringa av CPU da du sier at kortet ikke skruer seg av når denne ikke er montert. Du sier at du ikke har brukt kjølepasta, og det er helt greit så lenge du har brukt ny kjøleribbe med en slik "thermal pad". Aldri montér uten noen av delene, da kjøleribba ikke vil få skikkelig kontakt med cpu. Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Takk for alle gode råd. Har som nevnt prøvd å bytte PSU, grafikkort, CPU med samme resultat. Grafikkkortet har ikke eget strøm, men sitter bare som vanlig på AGP-port. Har ikke noe PCI-grafikkort som jeg kan bruke. Det eneste jeg ikke har prøvd å bytte ut er RAM'en som jeg trodde skulle være grei. hermansen: Er du sikker på at dette står noe sted i manualen. Skal sjekke ut litt senere for å se om dette kan stemme. Takk for tipset. Min mest nærliggende mistanke (vet ikke om det er riktig) er nå rettet mot temperaturmåleren som ligger i CPU-sokkelen. Kan det være slik at den er overfølsom slik at hovedkortet slår seg av? Lenke til kommentar
hermansen Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 er nok ikke løsning på porblemet ditt men.. lastet ned manualen fra abit's hjemmesider, der stod det: "Note: We suggest you install ddr Sdram modules from dimm3 to dimm1 sockets in order" har vel ikke noe betydning dette? (generelt) Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Takk for svar Falconer Jeg skal prøve å gjøre som du sier. Kjøleribben har ikke "thermal pad". Jeg burde kanskje smøre på litt kjølepasta for å se om det er det som er problemet. Muligens at det er dårlig kontakt mellom kjøleribbe og cpu. Takk for tipset Lenke til kommentar
bennern Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Hoangdn ? Du er Daniel? Hvis du er så sendte jegmail til komplett og har fått retur nr.... skal jeg returnere ? eller har du funnet ut noe nytt ? mvh Benjamin Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Hvis man har en kortslutning på HK, følger det ofte akkurat dette forløpet med samme symptomer. Kan det tenkes at man har skrudd inn en spacer-skrue eller to for mye under hk? Sjekk at det kun er avstandsstykker der man faktisk skrur inn en skrue fra oversiden. Kan også sjekke at ingen andre ting kortslutter; som skjeve skruer på HK, ledninger som ligger og slenger, løse skruer som er mistet nedi der, osv. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå