mhagen3 Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Hei! Skal sett opp et nett mellom 3 (4) maskiner. Disse skal dele internett-tilkobling, printer og filer. Har prøvd å gjøre dette ved hjelp av en enkel switch før, men windows protesterer heftig (maskinene vil være ubeskyttet). Tenkte nå å sette nettet opp med en gammel maskin som brannmur. Hvor mye datakraft trengs her? Finnes det ev. switcher el. lign. man kan bruke for å slippe å ha en egen datamaskin til denne oppgaven? mvh MH Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Du har vel to valg i en slik situasjon. 1. Linux brannvegg/ruter som fikser NAT (kun 1 IP mot internet) og beskytter dine maskiner på innsiden. Du har 2 stk alternativer som jeg synes er OK for dette formålet. -Smoothwall Smoothwall.org -Clarkconnect 2.0 Clarkconnect Begge er gratis, men du kan selvsagt kjøpe til mer funksjonalitet, abn. på diverse nettjenester osv. Du kommer veldig langt med f.eks en Pentium II 266-300 får Clarkconnect, og helt ned mot Pentium 100 for Smoothwall. 2. Hardware bredbåndsruter. F.eks D-Link, 3com, Linksys. osv. Fordelen med siste er jo at de ikke bråker, og at det ikke er noen disker som ryker osv. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Clarkconnect kjører greit på en Pentum 100 med 64 MB RAM, skal du derimot også bruke den som filserver og eller som printserver, blir den nok i minste laget! Clarkconnect er meget enkel å sette opp - krever ingen forkunnskaper om Linux! Lenke til kommentar
lasr Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 (endret) Andre alternativer: IPCOP- krever mindre ressurser enn Smoothwall, ellers svært lik. Gode muligheter for Add-ons mtp filtrering og funksjonalitet. Freesco- krever svært lite ressurser (går greit med en sliten 486), kan kjøres fra diskett. Ulempen er at den er litt mer krevende å konfigurere. Har prøve alle alternativene så langt i tråden, IPCOP er min favoritt. EDIT: Dersom du ønsker printserver er IPCOP og Smootwall utelukket. ClarkConnect og Freesco har denne funksjonaliteten Endret 11. mars 2004 av lasr Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 11. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2004 Hei! Tenkte å dele en printer. Må jeg gjøre dette fra denne maskinen? Kan ikke det ordnes internt på nettet (gjennom routeren?). Tenkte kun maskinen som et filter mot internett. Tenkte jeg kunne fjernstyre denne maskinen gjennom lan, så slipper jeg skjerm, tastatur etc. Går dette greit? mvh MH Lenke til kommentar
lasr Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Du kan administrere alle disse løsningene via LAN (WEB,SSH evt TELNET). IPCOP, Smootwall og CC kan sågar installeres med norsk språkpakke. Printerdeling kan du selvfølgelig gjøre via en hvilken som helst annen maskin i nettverket, dette har ingenting med brannmuren/routeren å gjøre. Poenget mitt var at CC og Freeso har egne moduler som gjør at de også kan stå som printserver slik at du slipper å starte en annen maskin for å kunne skrive ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå