Gå til innhold

Server'n min vil ikke på nett

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Jeg har satt opp en server her nå..!

Jeg har en adsl linje fra Tele2 (så jeg har da 3 dynamiske ip'er)

Servern og min marskin er koblet til inet gjennom en vanelig switch(ja det funker fint)

Men Servern ser det ikke ut som har noe nett.. jeg får koblet meg til den med ssh men jeg sitter jo i lan med den.! ser ut som om den får ip fra dhcp for den har vertfal en tele2 ip om jeg ikke tar HELT feil..!

Jeg kjører fedora på serveren..! Håper noen kan hjelpe meg for er kjempe kjedelig og ikke ha inet på den

Lemen signing out :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden du får koblet deg på og den har IP fra tele2, er vel boksen på nett. Hva med å pinge ett eller annet? "Ping vg.no" feks. Kanksje det er brannvegg instillingene dine?

Kjør ifconfig og se hva IPen er, tele2 begynner vel på 193 om jeg ikke tar helt feil.

Hva er det som ikke funker? surfing, FTP etc?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg har pingia men det funker ikke..! og jeg merka detta når jeg skulle kjøre yum ypdate og siden det er en server har jeg ikke seurfa noe med den..! og ja den får ip'en sin og det så bare så rart IKKE noe annet funker..! og har pinga min marskin og jeg har pinge servern fra min marskin og det funker bra men vi er jo lan men jeg veit vertfal att det ikke er netverks kortet som er ødelakt da..! og brannmur er det IKKE for har ikke lakt inn det enda..! så jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre nå jeg

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp en server her nå..!

Jeg har en adsl linje fra Tele2 (så jeg har da 3 dynamiske ip'er)

Servern og min marskin er koblet til inet gjennom en vanelig switch(ja det funker fint)

Men Servern ser det ikke ut som har noe nett.. jeg får koblet meg til den med ssh men jeg sitter jo i lan med den.! ser ut som om den får ip fra dhcp for den har vertfal en tele2 ip om jeg ikke tar HELT feil..!

Jeg kjører fedora på serveren..! Håper noen kan hjelpe meg for er kjempe kjedelig og ikke ha inet på den

Lemen signing out  :thumbs:

Greit, jeg har adsl fra Tele2. Dette gjør jeg:

dhcpcd eth0

da får pcen IP, og jeg er på nett. I tillegg gjør jeg:

ifconfig eth0:1 192.168.1.19

for at det samme nettverkskortet får en lokal ip (ip alias), slik at den har kontakt med det lokale nettverket.

Hvis du gir oss en output av ifconfig så vil vi kanskje kunne hjelpe deg. Men ut-av-boksen instillinger tillater egentlig enten internett tilgang, eller lokal tilgang (ettersom nettverkskortet enten får en lokal ip eller en "internett ip"), så det høres ikke helt riktig ut at du skal kunne ha tilgang til maskinen fra det lokale nettverket og internett samtidig, uten spesielle instillinger. :dontgetit:

Eventuelt er det en DNS feil, som foreslått. (heh)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...