Gå til innhold

Skilled?


lodott

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere som går på turn har kansje noen lette triks å lære bort da :p .. har lyst til å lære litt...

Har dere noen tips til å bli mykere???

Jeg trente kungfu omtrent ett år. Vi drev ikke å tøyet ut på treningen på så lavt nivå, men jeg var ivrig (ville sparke høyt! :p) og drev med det på egenhånd. Jeg var eneste i gruppen som kunne stå oppreist og ta fingre i gulvet på gruppen, så jeg tror det var min 'teknikk' som gjorde meg myk og ikke noe vi gjorde på treningen. Etter trening var jeg så myk i kroppen jeg kunne uten anstrengelse stå på strake ben og holde hodet inntil knærne - når jeg var i 'dårlig' form fikk jeg bare håndflaten nedi gulvet.

Jeg kom ikke så langt at jeg begynte å tøye for å gå ned i spagat, for jeg fikk problemer med ryggen og har ikke trent eller tøyet noe særlig siden. Ryggproblemene tror jeg ikke kom fra tøying for det er sunt, men jeg har en fot litt kortere enn den andre med resulterende skjevhet og ujevnhet i ryggen så den ikke tåler særlig belastning. Har vært hos kiropraktor og han sa det var bra jeg tøyet før han knakk ryggen min :D

Jeg tror kroppsholdning er helt essensielt for å bli myk i kroppen. Uten det tror jeg ikke du kommer noen vei. Med god kroppsholdning blir du stort sett myk som en strikk med lite av anstrengelse (min påstand). Bare det å endre kroppsholdning tror jeg er nok til at du kan stå oppreist å ta fingrene i bakken uten å kjenne motstand selv om du aldri har tøyet ut.

Vil du bli virkelig myk må du tøye ut, tøye ut skal du gjøre etter en trening men du kan gjøre det når som helst ellers også. Hver gang du reiser deg opp ifra stolen kan du ta deg 30-60 sekunder til å tøye ut.

Når du tøyer er det viktig at du slapper av og er helt rolig. Det skal gjøre vondt, og høy smerteterskel vil uten tvil være en fordel (er du skikkelig motivert kan du gå inn for å reise smerteterskelen også). Bøy deg ned/frem så langt du kommer, press deg frem litt til sånn at det gjør innmari vondt. Ligg helt iro i minst ett halvt minutt samme hvor vondt det gjør. Så kan du prøve omigjen ett minutt etterpå, allerede da kan du kjenne at du er mykere og du kan bøye deg litt lengre frem/ned (var iallefall sånn med meg). Så med rett kroppsholdning vil du forbli myk istedetfor å stivne til. Så er det bare til å gjenta dette over tid, jeg brukte nesten ett år på å bli myk men det var da med mye feiling. Det burde være mulig å bli mykere enn meg på uker/måneder. Jeg begynner å tøye igjen så fort jeg har skrevet denne posten. Vi kan tøye om kapp - se hvem som er mykest om en uke :)

Så til sist, jeg er ikke trener, og dette er ting jeg har kommet opp med selv. Kanskje ødelegger dette kroppen din for alltid, kanskje blir du olympisk mester. Lykke til :)

Glem ikke tefcas, samme hva du trener eller gjør er den viktig.

Trial

Event

Feedback

Check

Adjustment

Sucsess!

Btw, glemte å si mere om kroppsholdning, det er der tefcassen kommer inn :p Jeg så på holdning til og bilder av folk som var virkelig myke, kungfu mestere og turnfolk med flere. Det så ut til at de fleste satt på en måte der musklene var mest mulig avslappet. Blir vanskelig å forklare hvordan dette fungerer i praksis, men hvis du vil høre skal jeg prøve å forklare. Om min kroppsholdninger er optimal tviler jeg på, og om det idethele tatt har noe å si er jeg heller ikke helt sikker på heller da jeg ikke vet noe helt konkret.

Kan forøvrig anbefale en bok av Tony Busan som heter "Ett hode forran", handler om holantropi (noe jeg har stor interresse for). Samme hva du gjør eller trener anbefaler jeg den boken. :thumbup:

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...