Gå til innhold

Nybegynner programmering, hvilket språk/program?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Eg (og sikkert mange andre) kunne tenkt meg å lere meg å programmere, f.eks Windows, programmer og andre ulike ting. Hvilket språk/program er det beste å lære seg generell programmering? Hvilket språk/program har best brukerstøtte/manualer o.l? C++ er vel litt for viderekommede vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Windowsprogrammer ville jeg nok foreslått Visual Basic, det er lett og finnes mye hjelp på internett.

Ellers er jeg nokså begeistra for Java. Dersom du vil gå videre med andre språk seinere (f.eks. C++) ville jeg helt klart valgt Java. Java er fullstendig objektorientert, og er på den måten veldig fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Ja, det visste eg seff!

Eg prøvde meg med Borland C++ Builder en gang...fikk det med i PCPro-bladet tror eg...der var det og en guide til å lage en funksjon der man trykte på en knapp, så skifta en tekst/setning seg til en annen setning/ord...men det funket ik...wrong syntax bla bla bla! Eg vettafan hva syntax betyr så fra den dag så la eg det programmet på hylla, men no kunne eg tenkt meg å begynne på'n igjen...men det er ik gjort over natten å lærer seg C++ må nok sitte med det i noen år før du kan det skikkelig godt ja!

Lenke til kommentar

Eg vil anbefala deg å prøva Delphi, sidan det ikkje er så svært vanskelig å læra seg, og ein har god moglegheit til å gjera meir avanserte ting etterpå. Delphi er støtter òg ekte objekt-orientert programmering. Det finns og nybyrjarguidar på sourcecode.no, som vil få deg i gang. Du kan få tak i ein gratis-versjon av Borland Delphi 6 frå Borland sine heimesider.

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

PASCAL Delphi er LETT, men jeg ville ikke begynne med d. for d føste så er ikke delphi no bra programerings språk, for d andre er den ut av "mote" eller dato, for d tredje så kan man ikke bruke den til noe fornuftig,, ( min mening , beklager hvis d er noen som føler seg truffet )

jeg , vil annbefale deg å starte med java, den er lett å lære, og veldig kraftig.

lykke til =)

Lenke til kommentar

Quote:

mohseni skrev (2002-05-05 12:06):

PASCAL Delphi er LETT, men jeg ville ikke begynne med d. for d føste så er ikke delphi no bra programerings språk, for d andre er den ut av "mote" eller dato, for d tredje så kan man ikke bruke den til noe fornuftig,, ( min mening , beklager hvis d er noen som føler seg truffet )

Siden dette er et religiøst emne, så skal eg trå forsiktig når eg skriv her, og det eg skriv er berre mine meiningar, og ikkje naudsynt faktum. Delphi er svært enkelt å læra seg, spesielt om ein er nybegynnar. Det viser svært godt metoden ein nyttar når det gjeld objekt-orientert programmering, og ein kan i praksis laga kva som helst i språket. Eg har no nytta Delphi sidan versjon 1, og Delphi er på ingen måte "ute av "mote" eller dato".

Eg seier ikkje at ein nybegynnar gjer dumt i å byrja med Java, men vegen til å læra seg eit nytt programmeringsspråk etter at ein har mestra Delphi til ein viss grad, er svært kort.

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må bare kommentere dette med at delphi er ute av dato...

Også anbefaler du java????

Java har jo aldri vært noe annet enn en gigantisk media-flop! Er hva som er på mote viktigst ville jeg heller ha tatt en titt på c#. Enkelt sagt er C# en c-implementasjon av delphi, laget for å erstatte java.

Nei, skal du ha et skikkelig språk for å lære deg å lage programmer for windows, eller linux, er nok Delphi dessidert best. Du får det grafiske miljøet til å designe skjermbilder med, og et enkelt språk til å skrive kode med. Språket var opprinnelig laget som et skolespråk. Det skulle være lett å lære.

Du får nok det samme ved å bruke VB (rad og enkelt språk). Forskjellen er at Delphi kan konkurere mot c++. Det er ikke den tingn du kan i c++ som ikke også kan gjøres (like bra? bedre?) i Delphi - foruten drivere kanskje...

Lenke til kommentar

Quote:

Format71 skrev (2002-05-29 22:24):

...Det er ikke den tingn du kan i c++ som ikke også kan gjøres (like bra? bedre?) i Delphi - foruten drivere kanskje...

Er sjølv ein Delphi-tilhengar, men det er ein ting til, og det er spel. Eg har enno ikkje sett nokon som har klart å laga eit bra 3D-spel i Delphi, men eg kan nesten garantere at det kjem snart. :smile:

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Dette med at Delphi er "ute" er bare tull, nok av folk som bruker det, og i motsetning til f.eks VB kan det brukes til nær sagt alt, og med C++ ytelse. Selv hadde jeg drevet med TurboPascal tidligere, så det var helt naturlig for meg å begynne med Delphi da det kom.

Java er også bra å begynne med, C kan også være greit selv om mange kanskje anser det som et litt vanskeligere språk grunnet mer komplisert minnehåndtering (pekere, må frigjøre minne manuelt osv.) og dårlige feilmeldinger.

Vil du være litt patriot så satser du selvfølgelig på Simula som er norsk, og forøvrig verdens første objektorienterte språk :smile: Bra pedagogisk, men dessverre ikke så mange som bruker det idag...

Forresten: hva syns dere andre om konsoll vs. GUI? Jeg mener det er enklere å starte med konsollprogrammer fordi GUI har en tendens til å stjele tid fra det man virkelig skal lære - nemlig å programmere. Det er fint at man lærer GUI etterhvert, og mange syns sikkert det er spennende og virker derfor motiverende, men jeg syns altså man bør drøye det litt. Mange data-skoler har jo gått over til Java på begynnerkurs, og starter med GUI så tidlig at elevene ikke skjønner helt basic ting som variabler, metoder osv. Strykprosentene har også skutt i været rett etter de har begynt med Java. Andre som har meninger om dette?

Lenke til kommentar

hmmm kan ikke skjønne at dere synes java er lett... ??

har nå godt 1 år på høgskole, informatikk der java er det programmerings språket som det legges mest vekt på og undervises mest i. har hatt det nå i 1 år og skjønner ikke særlig mye, synes det er tungvint å bruke, alle de api dokumentene og greier ! java går an på konsoll basis. Vi har også hatt om c++ og brukt borland builder, så for ny begynnere som vil programmere litt gui bør være yppelig ! ikke vanskelig å bruke eller lære. har forresten hørt at windows 2000 er programmert i c++ vet ikke helt om det er riktig men ?!! det er hvertfall ikke brukt java. :wink:

JT

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg fra QBasic/AmigaBasic/AREXX til Java da jeg begynte på høgskolen. Dette ble en svært brå overgang, fra strukturert til objektorientert. Derfor vil jeg også fraråde deg å lefle med den rendyrkede ondskapen som er Visual Basic. :wink: Det beste er nok å hoppe rett på C#, Java, Delphi eller C++, selv om sistnevnte kan bli litt overveldende i begynnelsen.

Som en sidekommentar kan jeg nevne at det programmeringsspråket som klarte å hamre objektorientert tenking inn i min noe omtåkede hjerne var AmigaE. Du faktisk laste ned WinUAE og AmigaE 3.3 gratis og begynne å programmere med en gang, hvis du er såpass gal... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 01:56, JanThore skrev:

har forresten hørt at windows 2000 er programmert i c++ vet ikke helt om det er riktig men ?!! det er hvertfall ikke brukt java. :wink:

Der tar du nok feil, Win2000 er kodet i ren C, http://johnfound.hit.bg/winsrc.html :lol:

Seriøst: Mesteparten av Win2000 er nok ren C, noe er kanskje C++ i tillegg til Assembler for mer low-level ting. Hvor stor andel av koden som er assembler vet jeg ikke siden Microsoft gjorde en glipp da jeg kjøpte Win2000 - fikk bare den første cd'n med binaries, source-cd'n manglet dessverre.

I Linux er nesten alt programmert i C, og OS'et er veldig portabelt pga. lite assembler. Men man kommer aldri helt utenom assembler.

Og jeg som elsker x86 assembler :smile:

Lenke til kommentar

For all del ikke start med Java...

Det er nok lurt å lære seg basic programmering først: kontrolstrukturer, deklarasjon, osv

Delphi er egentlig fint å begynne med, selv om dette er objektorientert Pascal. Jeg synes Pascal er veldig fint å begynne med fordi det er veldig enkelt.

Videre kan du jo fortsette med C++ og Java...

Har du først lært deg basisen, så kan du lære deg omtrent alle språk fort som bare det.

Når det gjelder objektorientering er dette en helt annen tankegang enn funksjonell programmering og krever derfor en del trening. Jeg tror det fort kan bli litt mye på en gang å begynne med Java.

Tviler på de som snakker om Java her og at det er lett fint som begynner språk, har kodet særlig avanserte ting i Java (etter skikkelig objektorientert tankegan), correct me if I'm wrong... I såfall kan dere ikke poste linken til UML diagrammene dere brukte her. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 02:17, Langbein skrev:

Der tar du nok feil, Win2000 er kodet i ren C,
:lol:

Seriøst: Mesteparten av Win2000 er nok ren C, noe er kanskje C++ i tillegg til Assembler for mer low-level ting. Hvor stor andel av koden som er assembler vet jeg ikke siden Microsoft gjorde en glipp da jeg kjøpte Win2000 - fikk bare den første cd'n med binaries, source-cd'n manglet dessverre.

I Linux er nesten alt programmert i C, og OS'et er veldig portabelt pga. lite assembler. Men man kommer aldri helt utenom assembler.

Og jeg som elsker x86 assembler :smile:

C++ er jo egentlig bare et "skall" oppå C da. All C++ kode gjøres om til C kode for så å kompileres med kompileren for C så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 02:20, christt skrev:

Tviler på de som snakker om Java her og at det er lett fint som begynner språk, har kodet særlig avanserte ting i Java (etter skikkelig objektorientert tankegan), correct me if I'm wrong... I såfall kan dere ikke poste linken til UML diagrammene dere brukte her. :wink:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener - er jo ikke meningen at en nybegynner skal lage så avanserte ting da. UML er ikke det første man lærer for å si det sånn.

Eller mener du at man fort vokser ut av Java, og at det ikke egner seg til større prosjekter? Isåfall er jeg uenig, Java har en rekke kvaliteter som gjør det meget godt egnet til store prosjekter utviklet av mange programmerere sammen.

Quote:

Den 2002-05-30 02:23, christt skrev:

C++ er jo egentlig bare et "skall" oppå C da. All C++ kode gjøres om til C kode for så å kompileres med kompileren for C så vidt jeg vet...

Det er riktig at de fleste compilere er til både C og C++. Enkelte av dem gjør nok om C++ til C.

Men det er andre vesentlige forskjeller: C++ er langt mer komplisert, støtter objektorientert programmering og masse annen snacks. Den har også egne C++ biblioteker i tillegg til at man selvfølgelig kan bruke standard C biblioteket da.

Skal man lage et eget OS fra bunnen av, må man som jeg skrev over bruke noe assembler. Men man kan fort begynne å skrive C kode, og dermed lage nesten hele OS'et i C. Det jeg mente istad er at litt flere brikker må være på plass før man kan begynne å bruke C++. Objektorientering krever f.eks at man har fått på plass en brukandes memory-manager.

Et C-program skrevet av en vettug programmerer vil også være raskere enn C++, og for et såpass viktig program som et OS er det jo kjekt at ting går fort :smile:

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke at man fort vokser ut av Java.

Jeg mener at det er for avansert som begynner språk.

Tror man fort kommer til å gi opp...

Som nybegynner trenger man å lære seg det grunnleggende som er felles for alle programmeringsspråk, så kan man gå videre med OOP, osv.

Ja, C er vel det språket som kompilerer raskest kjørbar kode. Må ty til assembler å optimalisere maks for å lage raskere kode enn C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...