oleredv Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hei En kompis av meg har fått et merkelig problem med maskina si. I forbindelse med trøbbel med en harddisk tok han den ut, så hadde eg den i mi maskin ei stund. I dag skulle vi sette harddisken tilbake i maskina hans, men då skjedde det ikkje så mykje. Maskina lastar inn minne, tastatur, mus og IDE-enheta, men i det øyeblikk den skal starte og laste inn operativsystemeet, går alt i lås. Vi har sjekka ut alle muligheiter i bios (sidan dette er ei gammal maskin er det ikkje så mange av dei). Eg lette litt etter "clear cmos" jumperen men fant den ikkje... Det gjorde ikkje saken enklare når vi ikkje fann manualen til hk'et. Men det skal vel gå an å nullstille bios på alle hk? Så det eg lurer på er kort og godt ka som kan vere bakgrunnen til denne stoppen og evt ka som kan gjerast. Maskina har jo ikkje vore rørt sidan disken blei tatt ut, så teoretisk sett skulle det ikkje vere noken forskjell! Ole Lenke til kommentar
jason Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Du kan jo nullstille biosen med å ta ut batteriet litt. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Frågan då er jo om dette vil forandre noke. Maskina finn jo harddisken med os'et på, så eg synes dette er litt merkelig.... Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Andre forslag mottas med takk.... Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 I dag har eg vore og sett på denne maskina igjen. Nullstilte bios uten at det hjalp. Kobla deretter ut alle dei andre ide - enhetane for å sjå om det forandra på noke. Men utan resultat...:sad: Det heile går fint heilt til maskina skal laste inn os'et frå harddisken. Då kjem denne feilmeldinga fram: "Event log messages, enter Setup to view" Ka i svarten skal dette bety? Det kan virke som at det skal ligge en slags logg i bios med feil, men eg har sjekka gjennok heile biosen uten å finne noke sånt. Eg har vel egentlig resignert fullstendig og forberedt karen på å kjøpe seg nytt hovedkort og prosessor (det er tross alt ei gammal maskin det handlar om). Men på samme tid så irritera dette meg grundig. Kan ikkje skjønne korleis maskina kan forandre seg så mykje når den ikkje har vore i bruk heller..... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Tror muligens jeg har funnet løsningen til deg. Du finner den her på Google Groups. Du skal altså kunne gå inn i bios og en av menyene og se på loggen samt slå av loggingen. Er ikke løsningen helt korrekt, kan du søke på groups.google.com etter feilmeldingen. Var litt over 60 diskusjoner med den feilmeldingen. _________________ SI-korrekt sig: MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7 [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-12 01:10 ] Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Tja..... det ser ut som du traff spikaren mitt på hovudet med den linken....:smile: *Takker* Skal prøve ut dette ved første anledning og sjå ka vi kan klare å finne ut! Ole Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Bare et spørsmål, ser bios alle sektorene på hd? Sjekk det opp, vi hadde en lignende historie med en maskin for en tid tilbake, disken ble satt inn i en annen maskin for å overføre noen filer, og da ble faktisk mbr skadet, slik at disken ikke funket. Den ble gjennkjent av bios, men den kunne ikke boote. Vi måtte skrive inn en ny kode til mbr, det nyttet ikke å bruke fdisk/mbr. Det finnes et verktøy på W98 oppstartsdisken som heter debug som man bruker til det. Men det vil jo medføre tap av alle data, så får håpe at det ikke er det som feiler hos deg. [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-12 01:58 ] Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Hei Det er en intressant teori det der, men vi har prøvd med fleire forskjellige harddiska så eg trur nok ikkje at det er på disken problemet ligg! Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå