Gå til innhold

CPU-kjøling ved hjelp av freon-gass


Anbefalte innlegg

Jeg husker den gangen jeg klokket en AMD Athlon 500 til 850MHz. Den høyeste hastigheten tilgjengelig på den tiden var 750MHz. Da bråkte den ganske mye, uten at jeg brydde meg om det.

 

Men nå synes jeg at PC bråker for mye...Jeg har begynt på et prosjekt. Vannkjøling er så vanlig, og alle skriver om det. Da tenkte jeg at jeg skulle begynne på kjøling ved hjelp av freon-gass.

Jeg har laget ferdig en Blokk av kobber med dimensjon: 2,5 cm høy, 4 cm bred og 5,5 cm lang.

Blokken er av ren kobber så den er ganske tung.

Jeg skal få tak i en kompressor fra et kjøleskap. radiatoren skal jeg prøve å skaffe fra bilvraker.

 

Jeg tenke å la kompressoren lage så høyt trykk at freon gass går over til væskeform. Væsken renner inn i CPU-blokken og kjøler ned prosessoren ned til ca. 20-30 minus grader. Gassen mottar varmen fra prosessoren og går over til gassform og går gjennom radiatoren. så skjer det hele om igjen og om igjen.

det største problemet jeg har er nok å få isolert prosessoren fra den fuktige luften inne i kabinettet.

Dette gleder jeg meg til. Tenkte å bruke påskeferien på dette prosjektet.

 

hvis noen av dere har noen gode ideer så bare send meg en mail; [email protected]

 

Bilder av prosjeket mitt så langt finner du på :

http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/FreezTech/

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-03-23 03:19 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ideen din, men jeg har kansje funnet et svakt punkt, radiatoren. En bilradiator er ikke beregnet for mer innvendig trykk enn 1-1,5 bar. Jeg vet ikke hvor mye trykk du må ha for å trykke freon eller tilsvarende ned til væske-form, men det er i allefall et tips fra meg...

Lenke til kommentar

Artig! Du høres seriøs ut.

 

Så nettopp på blokken du har laget. Tror du de skruene vil holde den tett når du har 30 bar der inni?...... Den bør hardloddes sammen..

 

Deler til prosjektet ditt finner du på dynga. Sikkert en lokal gjenbruks stasjon der du bor.

Skal du kjøpe disse delene så håper jeg du er en rik student :wink:

 

Freon er forbudt produsere idag, men du får kjøpt/fylt på freon så lenge det finnes på lager. Husk at hvert anlegg er konstruert for et spesifikt kuldemedium, freon eller R12, var mest vanlig før til private husholdninger. Metallene systemet er laget av er også viktig, kobber kan ikke brukes sammen med amoniakk, der må rostfrit stål brukes. Sammenføyning av rør bør skje med hardlodding uten innhold av bly. Freon reagerer med bly... Oljen til kompressoren bør også byttes, husk også at oljen er laget for et spesifukt kuldemedium. Du kan bruke en vanlig propan blåselampe til hardlodd sammenføyningene du bruker her.

 

Du bør skifte ut gasstørkeren med en ny en, eventuelt varme den opp til 175 grader i 3 minutter og så sette den raskt på i systemet ditt hvis du er fattig :smile:

 

Anlegget evakuers for luft og trykktestes noen timer. Er det tett så blåser du inn kuldemediet. Du skal ha et rett trykkforhold på trykk/sugeside. Du kan lese av i tabeller hvor trykket skal ligge mtp temp. Du kan også bruke litt hobbymekk på dette, bruk termometer og les av temp. på kjøleblokken samtidig som du måler strømmen til kompressoren. For mye gass gjør at kompressoren jobber formye iforhold til påstemplet verdi og den går for varm, du må prøve deg fram. Lengden og diamater på kapilærrøret har stor betydning.. prøv å kopiere et annet anlegg du finner på dynga.

 

Ellers.. for mye kuldemedium fører til veskeslag og kompressoren bli dermed ødelagt. Måten rørene er forlagt til kompressor og kondensator er også av stor betydning.

 

Du bør skaffe deg litteratur på dette, er ikke vanlig at folk sitter inne med store kunnskaper om kuldeteknikk inne på dette forumet, hvis du er seriøs da :wink:

 

Ditt største problem blir å bekjempe kondens. Finnes mange måter å løse dette på. Men husk at et stoff som ligger over kobberbaner som har høye frekvenser

vil virke som et dielektrukum og du får overledning med alt som det kan føre med seg :sad:

 

 

 

 

Hondaen :smile:

 

Honda - First man then machine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-23 13:50 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-23 14:03 ]

Lenke til kommentar

Håper du ikke trur at de skruene vil holde blokken tett?

For det vil de garantert ikke! 20-30 bar vil nok presse ut det meste av freongassen i systemet ditt kanskje fort.

Du burde nok tette helt med litt silikon, sikaflex eller akryl.

 

Men dette virker spennende! Håper du ikke knekker socketen da... (Som jeg gjorde da jeg skulle klemme kjøle-elementet ifra en fryser på CPU)

Bare det at freon-kjøler ikke så voldsomt kraftig da... Du må ha ett ganske stort system for å kjøle ned en prosessor.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på samme type prosjekt en gang, men kom til at det beste måtte være kombinert med vannkjøling...

 

at man brukte freon/kompressor på å kjøle ned "vannet" til vannkjølinga, si til ca. -25*.

Det ville vel vært enklere? å ikke ha trykk på systemet inne i PC-en? Kun en tank med kjøleelementet fra frysern oppi? Lurt eller dumt? Tar litt ekstra plass da..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 00:47, Stratos skrev:

Jeg tenkte på samme type prosjekt en gang, men kom til at det beste måtte være kombinert med vannkjøling...


at man brukte freon/kompressor på å kjøle ned "vannet" til vannkjølinga, si til ca. -25*.

Det ville vel vært enklere? å ikke ha trykk på systemet inne i PC-en? Kun en tank med kjøleelementet fra frysern oppi? Lurt eller dumt? Tar litt ekstra plass da..


 

Tror også jeg ville ha gjort det på denne måten. Når man for _nye_ frysebokser til 1500,- så er det jo ikke så dyrt heller.

I tillegg så for man en heftig bruskjøler! :grin:

Lenke til kommentar

Har drevet med akkurat samme type prosjekt i lang tid nå.

 

De største problemene er: Få lufttørket systemet.

Det er ikke akkurat lett å få tak i en vakumpumpe som brukes til slikt bruk.

 

Et annet stort problem er å få tak i gassen.

Var i kontakt med et kjøleverksted, de skulle ha over 1000 kr for en kg R134A.

 

Vet du om noen gode løsninger på dette Hondaen?

Lenke til kommentar

Takk for alle tips.

Jeg har tenkt godt gjennom det jeg skal lage...

Blokkene skal selfølgelig ikke bare klemmes sammen med de fire skruene...Og Napoleon nevnte at jeg kunne bruke silikon eller liknende til å tette den igjen. Silikon holder ikke til dette formålet, eller noen av tetningsmidlene. Disse platene skal hardloddes sammen samt de fire skruene. Kobber er som andre metaller; krymper sammen når temperaturen synker. Det vil holde skruene enda bedre. Hardloddingen er til å holde blokken tett.

 

Radiatoren har ganske tykke rør. Tykkere enn rørene som hører til kompressoren. Dermed holder de i massevis. alle delene skal hardloddes sammen. Jeg skal bygge en liten trekasse til kompressoren under kabinettet. her skal radiatoren, kompressoren, og viftene ligge.

 

Men det store problemet er å holde systemet tett.

Det er her silikon kommer inn på bildet. jeg smører et tynt lag med silikon over socketten til prosessoren. Når silikonet tørkes har jeg fått en tynn hinne over socketten. prosessorpinnene trykkes ned gjennom hinnen --> lufttett der. 2. steg. spraye lakk rund socketten slik at alle ledene metaller dekkes med lakk--> for sikkerhetens skyld. hvis det skulle være kondens så skal det ikke kortslutte systemet mitt. så skal jeg bruke tetningsteknikk på samme måte som Vapochill bruker.

 

så skal radiatoren ha en egen styringskrets som slår på PC-en etter 1 minutt etter at "kjøleskapet" er blitt startet. Dette gjør at kjøleblokken rekker å bli kald før den tar imot varmen fra prosessoren. Denne kretsen er ikke vanskelig å lage. en transistor og en kondensator pluss noen motstander og en bryter er nok. Jeg går på NTNU og vi har mange verksteder så jeg får nok hjelp hvis jeg skulle trenge det...

Jeg har i hvert fall en plan. Det gjenstår bare å se om dette fungerer.

 

Mer detaljer kommer etter hvert som jeg bygger på dette prosjektet.

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-03-24 03:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 03:11, qwerty skrev:

Har drevet med akkurat samme type prosjekt i lang tid nå.


De største problemene er:
Få lufttørket systemet.

Det er ikke akkurat lett å få tak i en vakumpumpe som brukes til slikt bruk.


Et annet stort problem er å få tak i gassen.

Var i kontakt med et kjøleverksted, de skulle ha over 1000 kr for en kg R134A.


Vet du om noen gode løsninger på dette Hondaen?


 

 

Evakueringspumpe er vel ikke lett å få tak i nei..

 

Jeg tenkte prøve meg fram med en kompressor fra et annet kjøleanlegg, ligger mange slike som er konstruert ganske kraftig på dynga. Har lest at disse ikke bør brukes til evakuering men **** heller, skader ikke prøve :grin: Finner en stor kompressor og lar den suge til den ser mannen med ljåen, går den til helsike så bryr det meg ingenting. Et manometer tilkoplet kretsen forteller vel raskt om det er vellykket, har dessverre ikke fått prøvd ut dette selv enda :sad: Kanskje seriekople kompressorer der den siste suger mer luft en den første ? må prøves ut... Jeg har funnet mye dyrt utstyr på dynga til kjøleanlegg, Danfoss materiell og masse nipler, påfyllingventiler, kondensatorer etc driver jeg å samler på..

 

En annen ting er å ta med seg hele anlegget til et firma som driver med dette, prøv å finn en kar som det går ann å snakke fornuftig med og ikke er negativ til alt du sier ( dessverre mange rævhål og inkompetente folk ute blant bedriftene ). Har du anlegget til evakuering hos dem så har vel de gass også... Du trenger neppe 1000 gram gass i et slikt mini anlegg.

 

Hvis anlegget er feilkonsturert ( lengde og diameter på kapilærrør er viktig ) + mange andre faktorer så blir det dyrt å forandre på det ja.. Bruker du en brukt kompressor så bør oljen skiftes da den sikkert inneholder vann og annet skitt. Gasstørkeren bør også skiftes. Du kan kanskje prøve en videregående skole som driver med kuleteknikk, er læreren grei så fikser nok de evakuering der..gratis

 

Kommer ikke fra det at gassen er dyr. Innser at det kreves endel kompetanse, mye utstyr og erfaring for å lage et slikt anlegg, må nok regne med noen feiltrinn før man får det til å virke. Kan kanskje hente ut gass fra kjøleskap og lign. men det krever rett utstyr det også.. :-/

 

Tror det enkleste er å finne et aircond. anlegg på dynga, tømme det for gass, modifisere fordamperen, lodde tett med nytt filter, evakuere og fylle på. Da tror jeg man har ganske safe forstegangs prosjekt.

 

Peltier element driver jeg å tenker på.. er så forbasket enkelt oforhold ikke sant ? :wink:

 

Ang. karen her som skulle bruke en BILradiator her til kondensator.. Et lite FNUGG av skitt vil tette igjen hele ventilen og er det samtidig endel vann inni anlegget så vil ventilen tettes igjen raskt. En annen ting man ikke vet er om det er brukt blyholdige forbindelser i loddepunkt, freon og bly funker ikke..

 

Finn deg en kondensator på dynga.. den er laget for formålet. Bruk av silikon, sikafleks og andre jallar tettemidler er absurd å bruke, vi snakker her om 30 BAR! Det er 30kg/cm^2 faktisk. Har kjøleblokken et areal på 10cm^2 ja så har man med en gang et press på 300kg.. man spøker bare ikke med sånt. Sølvlodde blokken + skruer kan skape problem. Gassen kan komme ut skruehullene. Litt tett duger ikke, må være 100% tett :grin:

 

*gjesp*

Lenke til kommentar

Nitrogen funker ikke til mer enn forsøk, når den går under 196 grader går den over i gass... Hadde blitt DYYRT å fylle på hele tiden (Hadde en lang diskusjon med faren min om kjøling.(han er kjemilærer))

Nei, vi går heller for hydrogen i fast form.. -259grader tror jeg det var... kokepunkt 254grader, så det går FORT over til væske..

Lenke til kommentar

Liker prosjektet ditt :smile:

Har personlig en vapochill selv

 

Eneste som er litt drit er at du må starte kompressoren litt før du starter datan fordi den må få tid til og bli kald.'

 

Så kald lodding passer fint , men jeg tror også at radiatoren må dimessjoneres litt annerledes en vanlige varmeregistre på biler eller andre radiatorer.

Men hvis du fikser det så er jeg utrolig inresert i og se noen bilderresultater ,men det er nok rimelig lenge før du får sette opp denne dingsen du snakker om.

 

_________________

Jeg selger dette:

Vapochill (3000-3500kr)

AsusGF3 ti200 (ikke åpnet ,med garanti, fikk det pga feilbestilling 1100kr)

 

Mail til:

[email protected]

 

[ endret av CFD den 2002-05-19 13:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant ut en ting som gjør meg til tryggere;

Kompressoren lager høyt trykk slik at gassen går over til væskeform. så går den gjennom radiatoren og blir kjølt ned. Det som er nytt er at væsken ( under høyt trykk) går gjennom en viss lengde kapilærrør. Dette trinnet demper trykket slik at når væsken kommer til CPU-blokken er trykket der så lavt at den kan gå over til gassform. Det er nå gassen "stjeler" varmen fra blokken. Blokken blir kald og gassen går videre til kompressoren og det hele gjentar seg.

 

Da trenger jeg ikke å beskymre meg for CPU-blokken. De fire skruene og hardlodding vil holde i massevis :wink:

 

Radiatoren har jeg kjøpt siden jeg ikke gidder å dra på dynga :smile:

 

Da har prosjektet kommet ganske godt i gang.

Lenke til kommentar

hva slags radiator (kondenser) har du kjøpt?

 

har du fått tak i kompressor?

 

har du tenkt på hvordan du skal få fyllt den med gass?

 

vær klar over at systemet må suges tomt får luft slik at det er vakum når gassen fylles på.

 

husk også at freongassene er veldig skadelig for atmosfæren på jorda. Ett R12 molekyl ødelegger millioner av ozon molekyler. R12 bidrar også til drivhuseffekten. R134A er ikke skadelig får ozonlaget men bidrar til drivhuseffekten. :sad:

 

Derfor bør du lage det slik at det er perfekt første gangen slik at du ikke må fylle gass flere ganger.

 

Når du har gått lei av prosjektet ditt bør du også levere det inn til en kjøleverksted slik at de får tømt den forsvarlig. De skal ikke ha lite penger får å tømme den heller. Har du tenkt på dette?

 

 

Prøver ikke å ødelegge for deg men det er slike ting du bør ha tenkt på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm.. jeg har fulgt litt på prosjektet til denne fyren: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...m=12&replies=15. jeg har vært selv inne på tanken på å få cpuen ned under o grader før jeg leste innlegget.

 

Er ikke så lenge siden jeg kom på å kanskje begynne å utforske dette og kanskje begynne ett prosjekt. Så jeg er ikke ekspert innenfor kjøling med bruk av fryser osv...

Men hvis jeg skal begynne så vil jeg trolig bruke flere mnd på dette og være seriøs hvem vet..kanskje ett år. Gå forsiktig frem, få nøye informasjoner, sjekke muligheter og ta prosessen steg for steg Det skal jo være 100 % sikkert så det ikke skjer noe feil.

 

Så da lurte jeg på følgende..tror dere jeg kan få det til? Eller kreves det J*** mye er erfaring og kompetanse? Hehe..har jo hatt fysikk og kjemi på vgs så det skal jo hjelpe mye når det gjelder type stoffer osv. Og hva med utstyr og jobbingen. Kan man gjøre det på egen hånd eller må man be om ett verksted om å gjøre jobben (feks borre hull osv..)?

 

Men dette er noe jeg har veldig lyst til å begynne. Noen som har forslag til meg om hva jeg skal begynne med aller først. og jeg mener ikke tiltak eller noe.. for det gjør man når man har lagt opp planen. Det er neste steg.

 

Takker for seriøse svar. Regner med at kanskje andre kunne vært interessert i dette prosjektet men kanskje har litt mindre erfaring osv.

Lenke til kommentar

Finn deg bøker om emnet. Vk1 kuldeteknikk bruker de bøkene du trenger for ditt selvstudium. Regn med å bruke litt penger på dette også, f.eks et kg med kuldemedium, f.eks diklordifluormetan eller R12 koster 1000,- for et kg. Sammenføyninger må sølvloddes med et lodd uten bly da mange kuldemedier reagerer med dette. Propanflamme klarer skjelden å varme tingene nok opp når du skal hardlodde, så acetylen + oksygen er tingen. Skal du sammenføye f.eks to kopperrør så må du ha en dekkgass inni rørene, denne gassen forhindrer oksidasjon av kopper, oksidet kan tette igjen strupeventilen. Påfylling av kuldemedie er et kapittel for seg selv..

 

Deler er relativt kostbare også skal du kjøpe nytt. Leter du litt på dynga så finner du det du trenger. Men skal du bygge om et anlegg så kommer du ikke utenom nye tørrefilter og bytte av olje i kompressor, skal det gjøres skikkelig.

 

Alle får dette til hvis de vil :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...