Gå til innhold

Hjelp til min første bygging

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
nja, litt!

Og du har et rimelig mye bedre system enn meg (AMD 64) siden du hevder at 10 mb i PS ikke er mye?

Lenke til kommentar

512 mb minne for photoshop skal holde. Dette programmet kan selvfølgelig være krevende, men det kommer helt an på hvordan det brukes. Programmet blir som oftes brukt til å designe websider i mitt tilfelle, og da er det jo om å gjøre å lage filene minst mulig i best mulig kvalitet.

For å skifte tema, har jeg begynt å tenke mer over mitt valg av kabinett. Har kommet til det at denne maskinen skal stå på stuen, og den bør nok i det tilfellet være mest mulig støysvak. Er ikke noe fordel om av/på knappen er så lett tilgjengelig heller, da jeg har en liten pie med stor sans for knapper :no:

Tror kabinettet jeg har valgt skal være rimelig støysvakt, men kanskje dette er bedre.. : http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5183&side=5

Om ikke komponentene mine kommer på lager snart, er jeg redd denne handelen vil bli veldig dyr... :scared:

Lenke til kommentar

Er det noen som har en formening om valget mitt av kabinett?? Kanskje du king_pedersen, kan hjelpe meg med din ekspertise? Jeg er bare redd for å velge et kabinett, som ikke er optimalt i forhold til mitt valg av komponenter..(Tenker da på plass, strøm, vifter osv). Helst et fra HWB eller komplett, da det er der jeg bestiller varene.

Kanskje det jeg har valgt faktisk er det rette også..Kan ikke fatte hvordan dere klarer å velge det ene fra det andre jeg.... :roll:

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått inn på www.microplex.no å sett på kabinetter, kabinett burde du velge ut ifra den egen smak og seff brukervennlighet!

Gå inn på den siden å se på Lian Li kabinetter eller Lepont, de har ikke dårlige kabinetter:D dyrt, men verdt det!

Pluss så kjøper du en Fortron Source 350w eller 400w! (350w er målt til 452w!!) den er stille og bra!

Si ifra hvis det er noe mere, jeg villle anbefalt dette:

Lenke til kommentar

Takker..

Skal si du vet av de fristende varene... :thumbs:

Siden det er et par uker til hk er på lager, kan jeg vurdere dette en liten stund. Som du sier koster det en del, så det er der det kommer inn om det blir dette eller at jeg bare må ta til takke med et noe rimeligere alternativ.

Tusen takk for hjelp ihvertfall.....

Lenke til kommentar
(bruker photoshop selv til bildebehandling, godt program det)

For det går ikke spesielt glatt med 512 mb ram, velg 1024 mb.

Photoshop går meget glatt med en god 512 brikke. Trenger aldeles ikke 1 GB ram til PS.

spørs nå hvilke filer du opner..

går IKKE glatt med mine 1,5 mb filer

jeg jobber med mange slike samtidig riktignok

Da har du en ræva maskin, for jeg arbeider med flere 10 mb filer og det går glatt.

512 mb ram _er_ for lite. PS går glatt her også det, ingen problemer - men når eg har opne et par tre filer, og samtidig gjør på andre ting (opera, winamp, X antall MSN vinduer, dreamweaver) så har eg ikkje meir enn rundt 20mb ledig RAM. Og da spiser den av swap fila, og alt går etterkvert sakte om eg prøver å gjøre fleire ting..

Lenke til kommentar
Da er det strax tid for å handle inn til ny pc, og etter å ha surfet en del her på forumet frister det veldig å bygge selv. Fikk et godt forslag til oppsett tidligere, men har nå tatt sjansen på å sette opp et selv siden det har gått en stund. Kommer til å bruke pc'en til billedbehandling(photoshop), konvertering filmer, litt spill ++ Kommer ikke til å sette meg inn i overklokking, da oppsettet forhåpentlig ikke trenger det.

Hovedkort

Gigabyte K8NNXP nForce 3 1.695,-

Prosessor

Amd Athlon64 3200+ Boxed 2.595,-

Skjermkort

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP 2.250,-

Minne

Geil 512MB DDR-DIMM PC 3200 1.085,-

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA 1.150,-

Kabinett

Aopen H600B Midi Tower 775,-

Dette er da et rent oppsett fra hardwarebutikken, men lurer på å bytte til dette minnet fra komplett, som de ikke hadde på HWB

Minne

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 1.228,-

Kanskje også bytte kabinett til dette: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør sølv

Dette blir en kostnad på ca.10k med frakt og det kan jeg ikke overstige siden en LCD skjerm også ønskes snarest.

Håper noen kan komme med meninger om oppsettet og eventuelt fornuftige bytter som kanskje senker prisen..

Da kommer noen spørsmål, som viser hvor lite jeg kan.

Har en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

liggende, og lurte på om den kan brukes i dette oppsettet.

Trenger jeg noe i tillegg til dette, vifte ++

Tastatur, mus, dvd brenner ++ har jeg.

På forhånd takk!!

Mvh

Daniello

Meget bra valg!! Aopen kabinettet du har valgt har fått meget bra kritikk.. Bare strømfordyninga i seg selv er verdt 600 kr. Ikke bytt!!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
512 mb ram _er_ for lite. PS går glatt her også det, ingen problemer - men når eg har opne et par tre filer, og samtidig gjør på andre ting (opera, winamp, X antall MSN vinduer, dreamweaver) så har eg ikkje meir enn rundt 20mb ledig RAM. Og da spiser den av swap fila, og alt går etterkvert sakte om eg prøver å gjøre fleire ting..

Treg og elendig ram er nok problemet ditt. Jeg har en god 512 brikke som takler mangfoldige filer i PS samt mange andre program samtidig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
(bruker photoshop selv til bildebehandling, godt program det)

For det går ikke spesielt glatt med 512 mb ram, velg 1024 mb.

Photoshop går meget glatt med en god 512 brikke. Trenger aldeles ikke 1 GB ram til PS.

spørs nå hvilke filer du opner..

går IKKE glatt med mine 1,5 mb filer

jeg jobber med mange slike samtidig riktignok

Da har du en ræva maskin, for jeg arbeider med flere 10 mb filer og det går glatt.

POENGET MITT er vell at bildebehandling og videoredigering er noe som tar på rammen, og 512 mb er ikke store greiene

Endret av CS_Empty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det wh1te mener er vel at man ikke nødvendigvis trenger mer enn 512mb RAM, hvis du har en _god_ RAM-brikke!

Takk.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake, men fortsatt uten maskin. :no:

Jeg hopper elegant over diskusjonen om ram, for den er jeg sikker på men tar opp søken etter mitt valg av hovedkort.

Bestemte meg for å vente på nforce3 250, da jeg trodde dette var noenlunde rett rundt hjørnet. Men feil kan en ta :roll:

Har lest og søkt, men har ikke funnet noen bekreftelse på når disse kortene vil komme ut og eventuelle priser. Begynner å bli rimelig lei av denne veteranen jeg sitter ved og klar for bygge utfordringen..

Derfor lurte jeg på om noen av dere sitter med mer informasjon angående disse hk og en sikkerhet om når de kommer till salgs.

Ellers tusen takk for god hjelp tidligere, som har ført til en 100% oppgradering i kunnskap av komponenter for meg. :thumbup:

Mvh Daniello

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...