Gå til innhold

Hjelp til min første bygging

Anbefalte innlegg

Jeg mekket meg en liten hjemmelaget "avstater" :p om du skjønner hva jeg mener... Jeg strippet en vaier og tuklet den rundt håndleddet så koblet jeg andre enden i jordingen på stikk kontakten.

nymotens saker er sikkert mye bedre, men jeg satt altså en søndags morgen og var klar, gadd ikke vente til mandag...

Forresten så bygde jeg en helt make pc som deg, valgte powercolour jeg da og abit kv8-max3 hovedkort.

Det meste fungerer :p, mistet floppydisken min (eller rettere sagt ødela den) da jeg bygde, og nå må jeg skaffe en ny en, siden jeg skal oppdatere bios og hovedkortet har drivere på diskett..

LYKKE til med bygging

edit: skrev min mld samtidig som han før meg med ide om statisk, den idéen er sikkert mye bedre, men jeg var da og uten trestol og på det fineste FRYNSE teppe som finnes ( holdt datan på et trebord da...)

Endret av zaxowen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var tips å ta med seg. Satser nok på løsningen med trebord, men tror jeg drar inn en treplate og står på den i steden for sittende på en stol (om det fungerer like godt). Tror det er lettere å montere da.. :)

Angående komponentene har jeg allerede bestemt meg og bestillingen ligger inne.

Er kanskje ikke store ytelsesforskjellene mellom de prosessorene, men etter lesing av mange innlegg her på forumet har jeg fått inntrykk av at dette er det rette valget. Jeg vet at det kan være noen kroner å spare her og der, men siden jeg vil at dette skal være up to date noen dager ;) og at komponentene skal passe veldig godt sammen betaler jeg gjerne litt ekstra.

Lenke til kommentar

Har sendt inn dette spørsmålet på lagringsmedier også, men har ikke fått noen svar. Da håper jeg noen ser det her og har kunnskap til å besvare meg, siden dette haster litt.

Jeg har blitt litt usikker angående HK Gigabyte K8NNXP som jeg har valgt.. Jeg leser at de som har det kortet, ikke får innstalert OS på SATA disk. Om jeg har forstått dette riktig, så er vel det en ulempe med tanke på hastighet. Det går visst greit å installere det på pata disk, men det vil vel svekke hastigheten. Skulle tro det beste var å ha OS på den raskeste disken??

Derfor dette haster, er at det var ventetid på kortet, og jeg har enda mulighet til å endre min bestilling med tanke på hk. Kanskje noen vet om det har kommet en løsning på dette problemet, og om det kanskje er smart av meg å bytte kort. Anbefaling av kort hadde vært kjempeflott..

Daniello

Lenke til kommentar

Da går jeg ut fra at dette er rett valg av HK i mitt oppsett. Synes bare det er litt rart at noen får sånne problem og andre ikke, men det er nok noe av sjarmen med selvbygging :)

Blir mange spørsmål og mas dette, så takk for tolmodig hjelp.. ;)

Lenke til kommentar

Velkommen til bygge-sjøl-klubben! Det blir blod, svette og tårer, men det er moro og du veit hele tida nøyaktig hva du har i maskinen din og dermed hva du evt. kan bygge ut seinere. Du har valgt et godt sett av deler.

Uten at jeg har leste guiden, har jeg et par tips til deg:

*Ikke skru alt på plass med en gang.

*Begynn med kun hovedkort, prosessor, minne og skjermkort og fyr opp.

*Test at alle deler virker (f.eks ved at du ser de i BIOS) før du skrur på plass (noen deler som lydkort må du ha OS for å sjekke ordentlig)

*Støter du på problemer som du sliter lenge med, ta en pause før du begynner igjen og spør evt. om mer hjelp

*Skal du ha inn Windows, er det mulig du må prøve et par ganger før du får det 100% til å virke (min erfaring). Ikke vær redd for å reinstallere

*Når du setter opp partisjoner, foreslår jeg at du har en egen til OS og programmer slik at du slipper med minimalt av backup ved reinstallasjon

Lykke til!

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Takk nok en gang.

Valget med å bygge selv tror jeg var riktig, for dette var utrolig lærerikt. Jeg prøver å lese all teori jeg kan, og må si dette forumet er veldig innholdsrikt. Har funnet alt, bortsett fra dette med hk, os og sata disk. Om jeg forstod Mad Wolf Magnux riktig, skal dette gå greit på dette hk, men ikke sikkert en lykkes ved første forsøk.

Har ikke sett at det ligger mye informasjon ang. problemer med os, men kanskje ikke dette er noe spesielt til problem..

Har holdt på en del med data, men aldri tenkt stort over hvordan komponentene virker og er satt opp.

Derfor vil jeg bare si til alle som vurderer å bygge selv, at dette er utrolig lærerikt. Til og med teorien, selv om spenningen er stor til å få erfaring også :thumbs:

Lenke til kommentar

Vent vent vent litt...

håper du ikke har bestilt ennu for du MÅ ha mer enn 512 ram.

(bruker photoshop selv til bildebehandling, godt program det)

For det går ikke spesielt glatt med 512 mb ram, velg 1024 mb.

Og det kan godt gå på bekostning av skrjermkortet (hva med en Radeon 9600 pro)

Video og bildebehandling trenger du ikke så godt skjermkort til, stol på meg.

Bruker min egne Pc til bildebehnadling, video, programering og litt spill. Da bruker jeg et Sapphire radeon 9600 pro og 1 gb corsair minne. Går helt top det. Ellers ser alt bra ut.

MERE RAM! :yes:

(håper jeg ikke var for sein)

-=1 gb Corsair=-

-=AMD xp 2800+=-

-=Seagate 120 gb s.ata.=-

-=Abit NF7-S 2.0=-

-=Fortron Source 300 W=-

-=Sapphire Radeon 9600 pro ultimate edition=-

Endret av CS_Empty
Lenke til kommentar
Angående minne, så skal jeg ha mer der men det er vel ikke en nødvendighet med en gang. 512 MB holder vel noen måneder, men hvilket minne er det smartest å kjøpe?

Han kommer sikkert til å kjøpe mer ram, men nøyer seg vel med 512 om gange. Ikke noe problem å hente en rambrikke til... Les godt gjennom før du poster, det kan hende forslaget allerede er blitt svart på :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Photoshop går meget glatt med en god 512 brikke. Trenger aldeles ikke 1 GB ram til PS.

Lenke til kommentar

Jeg gir meg ikke.. :roll:

Siden det er over en uke til hk (k8nnxp) er inne på lager på hwb, hvor jeg har bestillt det. Lurte på om noen har anelse på når en kan forvente at nForce250 er i butikken og eventuell pris?

Jeg sendte en mail til hwb ang. dette, siden de er leverandør av disse hk. Får sikkert svar i morgen.

Lenke til kommentar

Photoshop går meget glatt med en god 512 brikke. Trenger aldeles ikke 1 GB ram til PS.

spørs nå hvilke filer du opner..

går IKKE glatt med mine 1,5 mb filer

jeg jobber med mange slike samtidig riktignok

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet til nok en endring i mitt oppsett. Siden det er over en uke til hk Gigabyte K8NNXP nForce3 150 er på lager, tenker jeg å teste tolmodigheten og vente på 250 hk. Det skulle være på lager hos hwb om ca 3 uker. Pris visste de ikke enda, men det kan vel ikke bli helt hårreisende vell.....

Ang. minne, holder nok 512 i første omgang, da dette kan utvides så fort en har økonomi til det..

Da ser mitt trolig komplette oppsett sånn ut :

Hovedkort

Gigabyte K8NNXP nForce3 250 Pris ukjent HWB

Prosessor

Amd Athlon64 3200+ Boxed 2.595,- HWB

Skjermkort

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 2.095,- KOMP

Minne

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 1.409,- KOMP

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA 1.150,- HWB

Kabinett

Aopen H600B Midi Tower 775,- HWB

VIFTE

3 * EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm 260,- KOMP

Jeg leser noe nytt hver dag, så dette oppsettet er åpent for forandringer en stund til. Om dere fortsatt har gode råd om eventuelle endringer er det bare å komme med videre forslag... :thumbs:

Daniello

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

spørs nå hvilke filer du opner..

går IKKE glatt med mine 1,5 mb filer

jeg jobber med mange slike samtidig riktignok

Da har du en ræva maskin, for jeg arbeider med flere 10 mb filer og det går glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...