Gå til innhold

Hjelp til min første bygging

Anbefalte innlegg

Da er det strax tid for å handle inn til ny pc, og etter å ha surfet en del her på forumet frister det veldig å bygge selv. Fikk et godt forslag til oppsett tidligere, men har nå tatt sjansen på å sette opp et selv siden det har gått en stund. Kommer til å bruke pc'en til billedbehandling(photoshop), konvertering filmer, litt spill ++ Kommer ikke til å sette meg inn i overklokking, da oppsettet forhåpentlig ikke trenger det.

Hovedkort

Gigabyte K8NNXP nForce 3 1.695,-

Prosessor

Amd Athlon64 3200+ Boxed 2.595,-

Skjermkort

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP 2.250,-

Minne

Geil 512MB DDR-DIMM PC 3200 1.085,-

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA 1.150,-

Kabinett

Aopen H600B Midi Tower 775,-

Dette er da et rent oppsett fra hardwarebutikken, men lurer på å bytte til dette minnet fra komplett, som de ikke hadde på HWB

Minne

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 1.228,-

Kanskje også bytte kabinett til dette: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør sølv

Dette blir en kostnad på ca.10k med frakt og det kan jeg ikke overstige siden en LCD skjerm også ønskes snarest.

Håper noen kan komme med meninger om oppsettet og eventuelt fornuftige bytter som kanskje senker prisen..

Da kommer noen spørsmål, som viser hvor lite jeg kan.

Har en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

liggende, og lurte på om den kan brukes i dette oppsettet.

Trenger jeg noe i tillegg til dette, vifte ++

Tastatur, mus, dvd brenner ++ har jeg.

På forhånd takk!!

Mvh

Daniello

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp AOpen kabinettet, det er et veldig bra kabinett.

Ellers et meget bra oppsett.

Om du ikke må ha 3200+ og vil spare penger, er denne pakken meget grei: HWB pakke, den ero gså fra hwb. Og ja seff kan du bruke den Maxtor disken. Du får med noen kabler fra HK (som jeg synes du br bytte ut, altså det du skrev.) Men mulig du trenger fler, ikke vet jeg. Lykke til

Lenke til kommentar

jeg ville byttet ut det Hovedkortet med Gigabyte VIA K8T800 (dette)

og kjøpt dette minne Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB

velg heller 1gb minne hvis du skal holde på med video/bilde ting

og hvis du ikke skal spille noe spess så gå heller for et p4 oppsett

eks: p4 3.2ghz(800) og et Abit ic7-max3 kort og samme minne som er nevt.

Endret av !KO!
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg har egentlig blinket meg inn på et Amd oppsett. Dette pga den nye arkitekturen til Athlon64 som visstnok skal gjøre den veldig kjapp i et 32 bits miljø og får vel muligheten til å teste ut operativsystem, programvare i 64 bits kode når det kommer. Jeg kommer nok ikke til å fornye med det første etter dette kjøpet kom jeg til å tenke på, så prisen på ca 10k passer nok. Derfor tar jeg nok 3200+.

Kabinett blir nok da Aopen H600B

Angående minne, så skal jeg ha mer der men det er vel ikke en nødvendighet med en gang. 512 MB holder vel noen måneder, men hvilket minne er det smartest å kjøpe?

Etter mye lesing her, har jeg fått inntrykk av at hovedkortet jeg nevnte skal være veldig omgjengelig med minne som andre hk har slitt med.

Håper det ellers virker bra :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
jeg ville byttet ut det Hovedkortet med Gigabyte VIA K8T800 (dette)

og kjøpt dette minne Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB

velg heller 1gb minne hvis du skal holde på med video/bilde ting

og hvis du ikke skal spille noe spess så gå heller for et p4 oppsett

eks: p4 3.2ghz(800) og et Abit ic7-max3 kort og samme minne som er nevt.

Via chipsett sliter med stabilitet, det gjør ikke nForce.

Han trenger ikke 1 GB ram, men god ram.

AMD 64 vil uansett være å foretrekke foran P4 med tanke på ytelse/pris og 64-bits OS.

Etter mye lesing her, har jeg fått inntrykk av at hovedkortet jeg nevnte skal være veldig omgjengelig med minne som andre hk har slitt med.

Riktig. Du har funnet et bra oppsett.

Lenke til kommentar

Da har jeg 4 av 6 komponenter helt i box.

Hovedkort: Gigabyte K8NNXP nForce3

Prosessor: Amd Athlon64 3200+ Boxed

Kabinett: Aopen H600B

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

Siden dette er helt nytt for meg lurer jeg på om noen kan bekrefte om disse valgene er de rette også:

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

Minne: Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

Er som å være i en jungel dette.. ;)

Lurer også på om jeg trenger noen kabler og diverse, og om det er med beskrivelse av montering til produktene..

Har forstått det sånn tror jeg at ekstra vifte trengs ikke??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Da har jeg 4 av 6 komponenter helt i box.

Hovedkort: Gigabyte K8NNXP nForce3

Prosessor: Amd Athlon64 3200+ Boxed

Kabinett: Aopen H600B

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

Siden dette er helt nytt for meg lurer jeg på om noen kan bekrefte om disse valgene er de rette også:

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

Minne: Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

Er som å være i en jungel dette.. ;)

Lurer også på om jeg trenger noen kabler og diverse, og om det er med beskrivelse av montering til produktene..

Har forstått det sånn tror jeg at ekstra vifte trengs ikke??

Ram'en er perfekt, angående skjermkort hadde jeg valgt Sapphire's versjon til 2095,-. Du trenger floppy til driver til S-ATA og jeg ville nok investert i et par-tre superstillegående kabinettvifter.

Lenke til kommentar

Takker wh1te.

Da blir det den rammen og vil også velge Sapphire Radeon 98++ Atlantis Pro (lite-retail).

Ja, floppy har jeg.

Hadde du kunnet vært så vennlig å anbefale noen vifter for meg, så jeg vet at alt blir riktig..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Da takker jeg så utrolig mye for hjelp. Har kommet frem til dette oppsettet med god hjelp og håper det skal holde for meg en stund. Om ikke eksplosjon og kortslutning under bygging da :roll:

Hovedkort

Gigabyte K8NNXP nForce 3 1.695,- HWB

Prosessor

Amd Athlon64 3200+ Boxed 2.595,- HWB

Skjermkort

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 2.095,- KOMP

Minne

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 1.409,- KOMP

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA 1.150,- HWB

Kabinett

Aopen H600B Midi Tower 775,- HWB

VIFTE

3 * EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm 260,- KOMP

Samlet sum ble ca 9980 + frakt (som sikkert koster sitt)

Noen dager til med en siste grubling, så ligger nok bestillingen inne.

Takk for god hjelp nok en gang.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Da ligger bestllingen inne på det siste oppsettet, så det vil si jeg har tatt sjansen på å bli den stolte eier av min selvbygde pc.. :thumbup:

Med tanke på leveringen, så tar nok det noe tid da enkelte komponenter ikke var på lager. I denne sammenheng lurte jeg på om noen kanskje vet om en ABC forklaring om bygging generelt? Hva en bør/bør ikke gjør +++ Vil gjerne sette meg inn i dette, så jeg har full forståelse for hva jeg holder på med når komponentene kommer. Bedre føre var en etter snar :D

Ellers nok en gang takk for svar..

Mva

Daniello

Lenke til kommentar
For å installere Windows XP på en SATA disk (visst du skal ha windows), så er det lurt å se på denne forum siden:

[url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514"]http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514[/url]

Ta også en titt her visst du mangler diskplass:

[url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302"]http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302[/url]

Elles så anbefaler jeg at du installerer Spybot og Adware på maskina di for å fjerne mulig krims krams i windows.

Måtte du være glad i din A64. Jeg er det :love:

EDIT: Jo, når jeg installerte CPU'en på mitt hovedkort så tok jeg vifta feil vei på. Før du installerer noe som helst, så sjekk i BIOS at CPU'en har 38-40 Grader celcius. Er den på 50+ (min var på 65 grader) er det noe galt. Enten er det BIOS'en som leser feil av temperatur måleren (oppdater BIOS i såfall) eller så er ikke vifta i kontakt med hele heatsprederen til CPU'en. Selv så var det ikke indikert på vifta mi (etter det jeg leita meg fram til) hvilken vei den skulle kobles, den passet nemlig begge veier. Det er en av mine A64 erfaringer :) Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Takker for fine linker til noe av alt det jeg lurer på. Må egentlig si dette virker litt skremmende ut, for en som aldri har vært borti dette før.

Er det noen som har tatt for seg en forklaring av dette fra scratch? Da mener jeg at det er jo ikke bare å bygge, men en må jo få det til å fungere også. F.eks.: Hva gjøres etter at alle komponentene er på plass og en drister seg til å slå på vidunderet?

Håper noen har tid og anledning til noen gode råd, eller kanskje en link til et sted dere vet det er godt forklart..

Hadde helt sikkert fått det til etter hvert, men er såpass redd for å feile at dette vil jeg bli sikker på. Veldig interessant også da må jeg si :thumbup:

Daniello

Lenke til kommentar

Jeg har et Aopen HQ8X eller noe sånt, ~2 år gammelt. Problemet med dette kabinettet er at det har elendig airflow. Nå tenker du kanskje at du ikke skal overklokke uansett, men når man først starter med selvbygging går man stort sett over til å hvert fall overklokke litt etter hvert ;)

Men jeg vet ikke hvordan nye Aopen kabinetter er, mitt maxitower har i hvert fall helt elendig airflow fordi ledningene tetter igjen det bittelille hullet opp til der man kan sette inn kabinettvifter.

Ellers ser PCen din veldig bra ut. Jeg vet at skjermkortet er bra, har et powercolor 9800 pro selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...