Gå til innhold

Lydkort med DIGITAL utgang...


Anbefalte innlegg

Hvordan et lydkort BRUKER denne informasjonen er noe annet. De fleste bruker det bare dette til å fake 3d lyd via 2d lyd. Men nVidias MCP-T kan faktisk lage en DD stream som inneholder lyden på riktig plass i 3D.

Nå sier jo du langt på vei det vi har hevdet hele tiden. EAX, D3D osv er lagt for å få "fake" 3D utfra 2 eller 4 høyttalere typisk. Det du beskriver med DirectSound er jo implementasjonen i DX som gjør denne matriseoperasjonen. SS kan ta dette signalet og kode et DD signal ut ifra det. Grunnen til at flere av oss hevder at det er "fake" er fordi kilden opprinnelig er beregnet på 2 eller 4 høyttalere - og ikke et dedikert 5.1 system.

 

Jeg har forøvrig en XBox her, og den inneholder ikke en SS lydchip men en eller annen standard nforce-hybrid. Men XBox spill støtter fint DD over SPDIF uten å måtte være avhengig av en SS chip - *nettopp* fordi spillet har et originalt kodet DD lydspor.

 

Nå tror jeg vi mener nesten det samme - men snakker forbi hverandre. Jeg tror ikke jeg skal bruke mer tid på dette nå jeg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå sier jo du langt på vei det vi har hevdet hele tiden. EAX, D3D osv er lagt for å få "fake" 3D utfra 2 eller 4 høyttalere typisk. Det du beskriver med DirectSound er jo implementasjonen i DX som gjør denne matriseoperasjonen. SS kan ta dette signalet og kode et DD signal ut ifra det. Grunnen til at flere av oss hevder at det er "fake" er fordi kilden opprinnelig er beregnet på 2 eller 4 høyttalere - og ikke et dedikert 5.1 system.

 

Jeg har forøvrig en XBox her, og den inneholder ikke en SS lydchip men en eller annen standard nforce-hybrid. Men XBox spill støtter fint DD over SPDIF uten å måtte være avhengig av en SS chip - *nettopp* fordi spillet har et originalt kodet DD lydspor.

 

Nå tror jeg vi mener nesten det samme - men snakker forbi hverandre. Jeg tror ikke jeg skal bruke mer tid på dette nå jeg  :p

Med D3D kan man posisjonere lyd vilkårlig i 3 dimensjoner. Det nForce chip'en gjør er å regne ut hvor høyt volum hver posisjonerte lyd skal ha i hver lydkanal (og den har 5 kanaler å fordele mellom). Det har ingenting med å fake noe.

I så fall finnes ikke ekte 5.1 lyd da det en sound editor for en Hollywood produksjon gjør akkurat det samme. Han legger f.eks. til et gunshot som lyd en plass i rommet og har fancy smancy dyr software som regner ut hvor lyden vil bli fordelt i de 5 lydkanalene han har til disposjon (eller flere nå da siden vi har DTS ES med 6 separate lydspor). Akkurat det samme gjør MCP-T'n. Altså den faker ikke til noe, men gjør beregninger.

 

 

Og by the way, akkurat slik det funker på xbox'en. Hvorfor tror du nVidia har dolby encoding på nForce chipsetet? Jo, for de laget bl.a. lydchipen som brukes i xboxen. Og når et spill på xbox'en skal lage 3d lyd så posisjonerer de lyd ved hjelp av DirectSound 3D og lar MCPX'en (MCP-T'en i xbox'en) gjøre beregningene og lage en DD stream.

 

 

By the way; vi er så off topic som overhodet mulig i denne threaden egentlig

Lenke til kommentar

Regner med du er klar over dette, men svært *få* nforce chipset har betegnelsen SoundStorm. Dette var en egenskap som kom på slutten av forrige år i nforce2 serien og bare denne. For å skille disse fra vanlige nforce chipset, så kalte de det SoundStorm. nforce3 150 og nforce3 250 har *ikke* SoundStorm støtte og ei heller nforce1 - og ikke de som sitter i XBox heller.

 

Du kan ikke sitte her og hevde at kun de med nvidia soundstorm chipset kan nyte alle de dusinvis av spilltitlene som støtter DD? Det finnes en drøss med lydkortprodusenter, og du prøver å få meg til å tro at det er kun nvidia som spiser av denne kaken og at de ikke har konkurranse?

 

SoundStorm = DD fra et helt vanlig stereo signal.

 

Nå har jeg sagt mitt i denne saken

Lenke til kommentar
Regner med du er klar over dette, men svært *få* nforce chipset har betegnelsen SoundStorm. Dette var en egenskap som kom på slutten av forrige år i nforce2 serien og bare denne. For å skille disse fra vanlige nforce chipset, så kalte de det SoundStorm. nforce3 150 og nforce3 250 har *ikke* SoundStorm støtte og ei heller nforce1 - og ikke de som sitter i XBox heller.

SoundStorm som navn er ikke så veldig interessant.

Hvis du ser på spec'en til det originale nForce så ser du at DD encoding er med som standard i southbridgen; Se f.eks. hos tomshardware.

Xbox'en har ikke 'SoundStorm', men har en DD encoder.

 

Dette med å lage multichannel og ikke-multichannel capable southbridge var noe nVidia begynte med fra lanseringen av nForce2.

 

 

Men diskusjonen her går jo over til nytt tema rett som det er.

 

 

Hvis vi kun ser på muligheten til å lage EKTE 5.1 lyd fra spill så vil en hardware capable encoder offloade cpu'en veldig. Det finnes software encodere, men de stjeler jo cpu. Akkurat det samme som med 3d skjermkort. Før så måtte jeg skrive all koden for å tegne f.eks. en kube med bilder på siden. Jeg måtte regne ut all rotasjon, og mappe surface coordinater til texler.

Dette krevde mye cpu og derfor fikk fikk man offloaded dette til en hardware enhet, nemlig skjermkortet.

 

 

Det samme har nVidia gjort for lyd med å legge en DD encoder i southbridgen i xbox'en, i nForce chipsetet og i MCP-T utgaven av southbridgen i nForce2 chipsetet. Sistnevnte markedsføres under navnet SoundStorm. Det kreves/krevdes sertifisering for å bruke SoundStorm navnet fra både nVidia og Dolby labs.

 

Så DD encoding finnes i xbox'en, nForce og nForce2 SoundStorm.

 

 

En liten fotnotis; For dere som sier at kun ekte DD kommer fra ferdige DD streams som passthru'es ut på SP/DIF'en så kan jeg si at i xbox media player tidlige versjoner så ble ac3 decodet i software, sendt som 6 separate pcm streams til mcpx'en til xbox'en som DD encodet det igjen... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...