Xqtor Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 (endret) Har en semikolonseparert tekstfil som jeg ønsker å legge inn i en MySQL-database med feltene postnr og poststed. Hvert postnummer og -sted er satt inn i " " og adskilt med ; men det er i tillegg slik at det for hver linje er en beskrivelse som jeg ikke ønsker å ta med. Et eksempel er: "0159";"OSLO";"Rosenkrantz' gate 1-11, 2-10";"Gate/vei adresse";"0301";"Oslo" Alt dette står på én linje, så man skulle jo da gått gjennom .txt-filen og lagt inn 0159 og OSLO, for så å hoppe til neste linje og gjøre det samme der. Kan noen hjelpe meg med litt kode for å få lagt det inn? Hvis ikke det er noen som allerede har en ferdig utfylt MySQL-database jeg kan låne? Endret 10. mars 2004 av Xqtor Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 (endret) Jeg antar at det er den databasen fra posten? Har satt sammen denne for å lese det inn: $file = file("PostNrSS.txt"); $db_connect = mysql_connect("localhost", "", ""); $db_select = mysql_select_db("table"); foreach($file as $line){ $line = str_replace("\r\n", "", $line); $line = str_replace("\"", "", $line); $line = mysql_escape_string($line); $part = explode(";", $line); $query = "INSERT INTO postnr (postnr, poststed, gate, type, info, kommune)VALUES( '".$part[0]."', '".$part[1]."', '".$part[2]."', '".$part[3]."', '".$part[4]."', '".$part[5]."' )"; $result = mysql_query($query); } Det er veldig enkle funksjoner for å lese det inn, så det hadde vært en fin måte å lære litt enkel PHP. EDIT: husk at filen har over 30.000 rader så scriptet tar et par sekunder å kjøre. Endret 10. mars 2004 av ???????? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg antar at det er den databasen fra posten?Har satt sammen denne for å lese det inn: hvor fant du den?har lett meg gul og grønn på postens sider uten hell..... Lenke til kommentar
toer Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Jeg antar at det er den databasen fra posten?Har satt sammen denne for å lese det inn: hvor fant du den?har lett meg gul og grønn på postens sider uten hell..... http://epab.posten.no/Norsk/Nedlasting/NedlastingMeny.htm lett deg gul og blå kan du ikkje ha gjort ett raskt søk med google og litt trykking så gikk det iorden... tihihi Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 (endret) hvor fant du den?har lett meg gul og grønn på postens sider uten hell..... Må på en måte si at jeg forstår at du har kikket litt rundt uten å finne noe - menyvalgene på postendåttenno er ikke spesielt intuitive hva navnevalg på lenkene angår, nei.. Endret 12. mars 2004 av Xqtor Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 12. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2004 Hvordan kan man forresten best løse det problemet at det er mange forekomster av samme postnummer? Jeg skal bruke tabellen til å slå opp poststed ut i fra postnummer lagret i en annen tabell - holder det å bruke DISTINCT ved utplukk fra den tabellen hvor både postnummer og poststed ligger? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Det finnes en egen database som bare inneholder postnr og poststed, se på http://epab.posten.no/Norsk/Nedlasting/NedlastingMeny1.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå