Gå til innhold

AMD og kjølepastagris..

Joffer

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.. jeg har en Duron 1200 som har fått en litt for stor dose kjølepasta i sin tid. Jeg har så prøvd å "tørke" opp sølet, med det resultatet at jeg har gnidd litt kjølepasta utover "keramikken" og da litt inntil Lx broer og andre "duppedingser" som står på overflaten.

Så er spørsmålet - leder pastaen også elektrisitet? Kan den føre til at systemet kræsjer henger? For det er det jeg egentlig har problemer med.. jeg får installert WinXP og startet opp, men mens den laster alt profilen min sier den skal laste så henger den gjerne.. så der sitter jeg med et "pent" bakgrunnsbilde og en start knapp jeg ikke kan trykke på fordi hele systemet har hengt seg..

Et lite spørsmål til.. hva kan jeg bruke for å rengjøre CPUen utenom alkohol, som jeg selvfølgelig (!) ikke har i hus når jeg trenger det som mest... ? Noe vanlig husholdningsartikler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rens med isopropanol (kondensfjærner) og q-tips.. for om du har for mye på, får du motsatt effekt.. skal nesten ha så lite på som mulig.

Vet at det ikke er bra med for mye..

... men isopropanol har jeg ikke i min vanlige husholdning... noe annet rensemiddel jeg muligens kan ha?

får vel kanskje komme meg av gårde og kjøpe noe isopropanol... men kan det føre til at maskinen henger, det at det er smurt goop utover keramikken og på noen av komponentene som er der? Kan vel egentlig ikke tro at det er elektrisitetsførende... eller?

Lenke til kommentar

Noen pastaer er ledende. Dette gjelder bl.a. Arctic Silver, som jo som kjent inneholder sølv. Såkalte "keramiske pastaer" (bl.a. den som kommer med Zalmans chipsetkjølere, så vidt jeg vet) skal visstnok ikke være ledende.

Vet heller ikke hvor mye AS leder, men bare at den teoretisk sett kan gjøre det, bør være skremselsfaktor stor nok til at folk flest unngår å søle.

Edit: Leif.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Når det gjelder fjerning av pastaen: Mange frostvæsker og kondensfjernere inneholder isopropanol. Pass imidlertid på at dette ikke er en blanding som også inneholder lengre karbonkjeder, da disse ofte vil danne en ugunstig hinne på overflaten du vasker.

Lenke til kommentar
... men isopropanol har jeg ikke i min vanlige husholdning... noe annet rensemiddel jeg muligens kan ha?

får vel kanskje komme meg av gårde og kjøpe noe isopropanol... men kan det føre til at maskinen henger, det at det er smurt goop utover keramikken og på noen av komponentene som er der? Kan vel egentlig ikke tro at det er elektrisitetsførende... eller?

Isopropanol selges nok de fleste byggevarehus og sikkert også fargebutikker. De er det ganske mange av rundt om i landet. En liter koster mindre enn 100kr. Det blir du ikke fattig av. Løp og kjøp.

Lenke til kommentar
Når det gjelder fjerning av pastaen: Mange frostvæsker og kondensfjernere inneholder isopropanol. Pass imidlertid på at dette ikke er en blanding som også inneholder lengre karbonkjeder, da disse ofte vil danne en ugunstig hinne på overflaten du vasker.

...frostvæske inneholder da vitterlig ikke isopropanol...?! I så fall tror jeg at jeg skal begynne å være redd når jeg kjører bil...det er vel glykol du mener vel?

Lenke til kommentar

Spylevesker inneholder enten isopropanol, etanol eller en blanding av de to. Leste en oversikt i forrige onsdags utgave av adresseavisen. Nemlig.

Ellers leder termisk pasta strøm dårlig (til og med AS3, AS5 og you name it). Tørk opp med en q-tip eller to til det ikke er ganske rent, så er du trygg. Maksimal ytelse oppnås som nevnt mange ganger før med ren core og tynt lag. Min flaske med isopropanol har vart veldig lenge, og da brukes den også i blant til fjerning av annet svineri enn termisk pasta (leppestift fra interiør i bil, for eksempel - fulgte med da jeg kjøpte bilen :) )

Lenke til kommentar
vet noen hvor man får kjøpt ren (eller så ren den skal være) isopropanol?

skal skifte gpu kjøler og det skal jo være ganske gunstig og fjerne dritet som ligger der fra før.......har eg hørt :w00t:

Det har jeg jo skrevet et par poster lenger oppe: Isoporpanol kan kjøpes på byggevarehus eller malingbutikker.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke kan være goop'n som føkk'r til maskinen så står jeg bare igjen med hovedkortet :( hmmm.. får bytte ut KT7-RAID'n med et KT7 "non-raid" jeg har her og teste..

*veldig kjedelig å feilsøke en maskin som har fått fnatt*

Lenke til kommentar
vet noen hvor man får kjøpt ren (eller så ren den skal være) isopropanol?

skal skifte gpu kjøler og det skal jo være ganske gunstig og fjerne dritet som ligger der fra før.......har eg hørt :w00t:

jeg brukte whitespirit til å ta vekk goopen. Vet ikke om det er skadelig eller ikke, men det funket hos meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...