Gå til innhold

Koble til LEDs fra Mircoplex

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i meg UV LEDs fra Microplex. Jeg har tenkt å trekke strømmen fra viftestrømuttaket på hk. Der er det gul,svart og rød ledning som går i kabelen. Hvilke av dem skal jeg ta strømmen ifra? Hvordan paralell kobler jeg? gjerne ta med en enkel skisse. Har lest noen innlegg her på forumet uten å bli klokere. Hva som er plus og minus på LEDene? Det er en kort og en lang fot på de....

Takk for svar

Edit: har fått svar tror jeg

Lang fot er + og kort fot er -. Svart ledning skal på - og rød skal på +. Paralellt er å gå fra plus til plus og minus til minus.. Hvis dette er galt så si ifra med engang!!

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor mange dioder er det snakk om??? du kan koble de til viftekontakten på hk, men husk på at der er det 12 v. jeg anbefaler heller at du kobler dem til en standard molex kontakt, da der er en rød ledning på den som gir 5v, som er det diodene skal ha. da blir det lett å parallellkoble, mens med viftekontaktene kan du kun ha 2 dioder i serie, som er 10 v, og da må du også ha motstand...

bruke heller en molex kontakt.

Lenke til kommentar
hvor mange dioder er det snakk om??? du kan koble de til viftekontakten på hk, men husk på at der er det 12 v. jeg anbefaler heller at du kobler dem til en standard molex kontakt, da der er en rød ledning på den som gir 5v, som er det diodene skal ha. da blir det lett å parallellkoble, mens med viftekontaktene kan du kun ha 2 dioder i serie, som er 10 v, og da må du også ha motstand...

bruke heller en molex kontakt.

Jeg skal ha flere LEDs, men de skal ikke lyse sammen.

Jeg planlegger å lage en "Baybus", til å styre pumpa, lys mm.

Lenke til kommentar
Noe annet du kan dobbeltskjekke det med, er å se litt nærmere inn i dioden. Du ser to ledere inni der, en liten pinne og en som er litt større, som en stor P.

Denne skal på minus (sort) leder. :)

Hmm... tror ikke dette alltid er tilfelle. Jeg kjøpte to forskjellige sorter leds fra elfa. På den ene typen hadde den minste delen i dioden lengst fot, og på den andre hadde den største delen i dioden lengst fot. Begge var pluss. De lyser iallefall :roll:

Lenke til kommentar
Men det er hvertfall slikt på de ifra Microplex. Der skal pluss på den lederen som er liten og minus på den stor lederen.

DET ER ikke pent å juge!!!!

Jeg har kjøpt 5 UV LED fra microplex og da er det LANGE beinet + og det korte neinet -

DET ER altid sånn!!! lang = +

kort = -

Lenke til kommentar
Tror bamsefar mente delene INNI leden. Men ja kort bein (-) på sort ledning og langt bein (+) på rød ledning. Kopler du feil er ingen skade skjedd. Bare å skifte. Brennes ikk med mindre du gir altfor mye spenning.

Jepp akkurat det jeg mente. Så aldri at det var forkskjellige lengder på benene før jeg sjekket nå. Skal prøve å si det litt tydligere neste gang.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Når jeg har en LED som er på 2 Volt, og Max 30mA, og kobler den til 12 V, med en 1000Ohm motstand. Hva skjer da?

Tenker på spenning og strøm...

Tror du bør gå for en mindre motstand, her vil LED'en kun få 10 mA (I=U/R). Tar du en motstand på 400 ohm vil LED'en få 25 mA, det kan nok passe litt bedre... ellers får du veldig dårlig lys... :ermm:

Lenke til kommentar
Noe annet du kan dobbeltskjekke det med, er å se litt nærmere inn i dioden. Du ser to ledere inni der, en liten pinne og en som er litt større, som en stor P.

Denne skal på minus (sort) leder. :)

Enda en måte å dobbelsjekke med, er vel å bruke en diodetest på multimeter? Har ikke prøvd det på LED's, (kun likeretterdioder) men regner med det funker der også...

Lenke til kommentar
Når jeg har en LED som er på 2 Volt, og Max 30mA, og kobler den til 12 V, med en 1000Ohm motstand. Hva skjer da?

Tenker på spenning og strøm...

Tror du bør gå for en mindre motstand, her vil LED'en kun få 10 mA (I=U/R). Tar du en motstand på 400 ohm vil LED'en få 25 mA, det kan nok passe litt bedre... ellers får du veldig dårlig lys... :ermm:

Hvis du har 12 Volt og skal ha 2 Volt over dioden vil det si at du skal ha 10 Volt over motstanden.

U=10V, I=30mA

R=U/I --> R=10/30mA = 333ohm

Det går an å sjekke lysdioder på multimeter, men det er ikke bestandig du blir klokere av det. Kommer an på meteret. Som sagt er dioden på 2V og dette er oftest maksgrensen på diodetest på multimeter. Vanlige dioder har jo 0,6V gjennomgang.

Hvis du kobler til riktig polaritet fra multimeteret til LED vil du mest sannsynlig se et svakt lys fra LED.

Seriekobling: La oss si du har 12V. Du har LED på 2V. Koble 6 stk LED i serie (6*2V=12V). Da trenger du ingen motstand.

Forøvrig se den linken med noen tegninger Loc Dogg har lagt inn.....

Lenke til kommentar
Hvis du har 12 Volt og skal ha 2 Volt over dioden vil det si at du skal ha 10 Volt over motstanden.

U=10V, I=30mA

R=U/I --> R=10/30mA = 333ohm

Stemmer det, men siden det står max 30 mA, er det vel lurt å ta litt mindre? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...