Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å skjule mac-adressen til nettverkskortet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På enkelte kort så skal det gå an å forandre den. Vil tru at produsenten kan ha utilities for det på heimesidene sine.

Skjule...ikkje viss du vil vere på nett. Adressa må kringkastas viss du vil kommunisere med andre kort.

Du meiner altså at nokon har tilgang på MAC-adressa di? Dei er på det same LANet da eller?

http://www.jsiinc.com/SUBG/TIP3000/rh3020.htm

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-22 23:07 ]

Lenke til kommentar

Jeg har et Accton netverkskort.

Men jeg tror ikke produsenten har lagt

inn støtte for å forandre MAC adr.

Med skjult MAC mener jeg bare at et software

program gir ut en falsk MAC adresse.

Noe ala enkelte websteder som maskerer

IP adressen din.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er litt fersk i dette forumet - HTML er av, så hvordan skal jeg da legge inn en link??

Anyway - en titt på denne url'en skulle gi tilstrekkelig info, i alle fall for de som kjører 2000/XP: http://www.jsiinc.com/SUBG/TIP3000/rh3020.htm

Regner med at linux menneskene er smarte nok til å skjønne sammenhengen, selv om denne oppskriften er for 2000/XP.

Men et mere interessant spørsmål er hvorfor i hel$%te du vil gjøre dette. MAC adressen "forsvinner" jo ved den første ruteren pakkene dine passerer - typisk kan dette være gatewayen din, eller din personlige firewall med NAT'ing +++

Konklusjon: Ingen som er på den andre siden av din nærmeste ruter kan på noe som helst vis - EVER - finne ut av din MAC adresse.

Lenke til kommentar

Det går nok ikke å bytte MAC adresse på kortet, hver produsent av kort får tildelt serier med adresser de kan bruke, av et internationalt overordnet organ som styrer med dette, og dette er nøye kontrolert. Hvis du skulle bytte macadresse på kortet ditt, kunne du risikere å få en adr. som er i bruk av en annen, og det et nettop det som er det essensielle, at INGEN kort skal kunne ha samme adr. Hvis du har behov for bytting av mac.adr, kan du kjøpe noen billige kort hos PS-data, de har solgt UNEX sitt for 99,-. Kjøp 10 stk., så kan du bytte så mye du vil :wink:.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-30 10:36 ]

Lenke til kommentar

Hei,

Nettverkskort har en såkalt BIA (Burnt In Adress),

som ikke kan forandres. Det er riktig at den er

helt unik, og har et nr som består av en leverandør

del og et løpenr (såvidt jeg husker :smile:. MAC adressen

er også kun interessant for nærmeste router som

en tidligere har nevnt, og brukes kun for å mappe

en IP til din MAC adresse. MAC adresser er nemlig

umulig å route i større nettverk, og vil kreve routing tabeller med generelt ett oppslag per maskin på nettet. NIC (Network Interface Card) kort selges

jo overalt, så de har ingen geografisk tilhørighet,

og det er derfor tilnærmet tilfeldig hvilken MAC adresse man får. Å sette opp et nettverk med flere

tusen maskiner med hver sin tilfeldige MAC adresse blir derfor rimelig upraktisk for å si det mildt :smile:. Det er fullt mulig å få tak i NIC kort der man kan forandre MAC adressen ved hjelp av jumpere på kortet. Så vidt jeg vet er det kun de to siste sifferene i MAC adressen man kan forandre på da. Disse kortene finnes naturlig nok ikke som PCMCIA kort. Jeg har ikke hørt at det er mulig å forandre MAC vha. software på de maskiner som har innebygd NIC.

Sordid

Lenke til kommentar

Quote:

Konklusjon: Ingen som er på den andre siden av din nærmeste ruter kan på noe som helst vis - EVER - finne ut av din MAC adresse.

Snarere motsatt. Windows distribuerer din MAC-adresse fritt rundt.

http://www.landfield.com/isn/mail-archive/...9/May/0019.html

En liten påminner til de som sverger til Windows og sikkerhet. Å tro at WinXP er mye anderledes er naivt...

[ Denne Melding var redigert av: El Viking på 2002-04-30 12:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-23 01:25, borre skrev:

Det blir litt vanskelig ettersom MAC-adressen er det eneste som kan hjelpe en router/switch til å finne akkurat deg... og finner den ikke deg, så blir det lite Internett på deg :smile:

det er berre switcher som hjelper seg med mac adresser, rutere bruker ip adresser

Lenke til kommentar

SORDID sier det finnes kort der man kan flytte på en jumper, og bytte de to siste tallene i MAC-ardessen. Mulig det, men da må isåfall det kortet i utgangspunktet ha BEGGE adressene, ellers VIL det bli konflikt hvis det har samme addr. som et annet kort, og det er slik som jeg ser det, ikke noen hensikt i det. Spørsmålet blir jo om man kan bruke innfo om MAC-addr. til noe destruktivt, men jeg tviler på at man kan trenge inn i en maskin bare ved hjelp av den addressen. Hvis jeg er uvitende her, ville jeg sette stor pris på å bli opplyst!!!

Lenke til kommentar

I Linux kan man i alle fall forandre mac-adressen med ifconfig. Det går ann i windows også, men jeg vet ikke hvordan.

En gang prøvde jeg å sette mac-adressen lik mac-adressen til et annet nettverkskort under et LAN. Husker ikke helt hva som skjedde, men jeg tror det ble to identiske maskiner på nettverket.

Lenke til kommentar

OK El Viking - må gi deg rett der - man kan aldri forsikre seg mot hva diverse applikasjoner kan finne på å sende ut, men rent nettverksteknisk så kommer ikke MAC-adressen din lengre enn til den første ruteren. Men plz la oss la denne linux/windoze diskusjonen ligge - den er ikke så interessant. Linux er jo ikke akkurat uten sikkerhetshull den heller.

Og til de som måtte tro at MAC adressen er så ufattelig unik - VMware's virtuelle adaptere lar deg endre de 3 siste bytene i MAC adressen. (den 3. siste har litt begrensninger). Det skulle ikke være noe i veien for å lage andre virtuelle adaptere som lar deg endre MAC adressen helt fritt.

For de som ikke vet det - VMware er en applikasjon som lar deg kjøre virtuelle operativsystemer - som for eksempel Windows2000 under Linux ;o)

Konklusjonen må være at det kun er de som har designet kortet/driveren som bestemmer om du skal få lov til å endre MAC adressen eller ikke. (Kan nok godt hende at de ulike selskapene har fått tildelt nummer-serier som kortene deres skal bruke som default)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...